חדשות    

אמון הצרכנים ממשיך להתערער: הציבור פסימי באשר למצב הכלכלי

מעודכן ל-02/2020

מדד אמון הצרכנים עמד בינואר על שיעור שלילי של 9%, לעומת שיעור שלילי של 7% בדצמבר – כך עולה מנתוני הלמ"ס הפסימיים ביותר: לא מועסקים, חסרי השכלה וערבים

נתונים לא מעודדים באשר להלך הרוח הציבורי: שנת 2020 נפתחת בתחושה פסימית של הציבור בכל הקשור למצב הכלכלי במדינה – מדד אמון הצרכנים עמד בחודש ינואר על שיעור שלילי של 9%, לעומת שיעור שלילי של 7% בדצמבר 2019. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

סקר אמון הצרכנים מתבצע בכל חודש בקרב בני 21 ומעלה, ובודק את הערכות הצרכנים באשר לשינויים הצפויים במצב הכלכלי. ככל שהמדד נמוך יותר, הדבר מעיד על פסימיות רבה יותר בציבור, וככל שהוא גבוה יותר – על אופטימיות רבה יותר. המשמעות של השיעור שלילי, הוא ההפרש בין שיעור הנשאלים שענו כי המצב הכלכלי שלהם ושל המשק ישתפר בעתיד, לבין אותו שיעור מבין הנשאלים שענו את התשובה ההפוכה.

בפילוח לפי מדדי המשנה שמרכיבים את המדד, בחודשים האחרונים יש מגמה של החמרה בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה, משיעור שלילי של 12% בדצמבר לשיעור שלילי של 21% בינואר. מנגד, מדד המשנה של ציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה הן חיוביות מאז נובמבר 2015 ומעידות על אופטימיות זהירה, עם שיעור של 7%.

לפי הנתונים, צרכנים שנמצאים בשוק התעסוקה היו פסימיים פחות מאלה שאינם מועסקים, כשהמדד עומד על שיעור שלילי של 5% לעומת שיעור שלילי של 15% בהתאמה. בנוסף, גם היעדר השכלה נמצא תורם לתחושת הפסימיות: ערך המדד בקרב חסרי תעודת בגרות (13%-) מצביע על פסימיות רבה יותר משל בעלי תעודה אקדמית (6%-), כמו כן, ערך המדד בקרב האוכלוסייה הערבית (17%-) מצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית (7%-).

מדד אמון הצרכנים של הפועלים עלה בדצמבר ל-140 נקודות

מהן זכויות הצרכנים ואיך ללמוד צרכנות נבונה