חדשות קרנות נאמנות    

אנליסט יתר הפכה לאנליסט כללי – טריק נהדר לגיוס לקוחות (120 מיליון שקל)

אנליסט בית השקעות

בית ההשקעות אנליסט עובר בשנה האחרונה תקופה טובה, עם גידול משמעותי בהיקפי קרנות הנאמנות שהוא מנהל. אנליסט תמיד היה בית השקעות נישתי שהתמחה באנליזה ובבחירת השקעות שאמורות היו להשיג תשואה עודפת. במשך שנים זה עבד טוב, אבל היו גם תקופות חלשות (מאוד) כשנראה שההשקעות הגדולות בקבוצת החברות של פישמן, עלתה לבית ההשקעות ביוקר.

רוב הגידול בהיקפי הקרנות מגיע מהביצועים (עליית ערך דרך התשואה) ומכניסת כספים בזכות התשואות הטובות. אבל הנה מקרה (כנראה) אחר –  לפני כשלושה חודשים העבירה אנליסט קרן שמשקיעה במניות יתר לקבוצת מניות כללי. הסיכון במניות יתר עולה על הסיכון בקטגוריית כללי, ובהתאמה התשואה שהיתה בקרן יתר היתה גבוה משמעותית מהתשואה בקטגוריית כללי.

מעבר של קרן מקטגוריה לקטגוריה גורר מחיקת העבר, אלא שבמקרה זה אנליסט הסבירה ושכנעה את רשות ניירות ערך לשמור על העבר, כלומר לשמור על ביצועי התשואות בעבר.  הביצועים האלו היו גבוהים משמעותית מהביצועים של הקרנות בקטגוריית המניות כללי, וזה גרם לקרן של אנליסט להיות ראשונה בדירוגים בבנקים. הדירוגים בבנקים הם בשוק הקרנות – חזות הכל. ברגע שהקרן דורגה ראשונה היא זכתה לביקושים גדולים וגייסה מעל 120 מיליון שקל בפחות מ-3 חודשים.

ולמה רשות ניירות ערך הסכימה? מבחינתה בצדק – השינוי היה במקביל לרפורמת המדדים. במסגרת הרפורמה מדד ת"א 25 הפך לת"א 35; מדד ת"א 75 נהפך לת"א 90 ומדד יתר 50 נהפך לת"א SME60.

הרפורמה הזו הכריחה את תעודות הסל להתאים את אחזקות התעודות בהתאם לממדים החדשים (ולשיעור החדש של כל מניה במדד) ובמקביל גם קרנות הנאמנות נדרשו להתאמות, כדי להתאים את השקעותיהן למדדים החדשים. בעקבות כך רשות ניירות ערך אפשרה למנהלי הקרנות גמישות באחזקות מבלי שתראה בכך שינוי מדיניות מחייב. בפועל, היו שינויים לא מעטים, אבל חלק גדול מהם התרכז בקרנות היתר – מניות יתר רבות נכנסו למדד ת"א 90 וחדלו להימנות עם קטגוריית מניות היתר. ואז, מנהלי הקרנות היו צריכים להחליט אם להמשיך ולהיות באותה הקטגוריה או להחליף קטגוריה – למניות כללי. אנליסט יתר החליטה לעבור, כל היתר נשארו ביתר. המשמעות – אנליסט הפכה בן רגע לקרן המניות המובילה במניות כללי. תוך חודשים ספורים הגדילה הקרן את היקפה ב-120 מיליון שקל למעל 300 מיליון שקל.

זה כמובן לגיטימי וחוקי, אבל זה סוג של ניצול פרצה. בעקבות השינוי הזה, גם מיטב דש שנפגעה (אנליסט עקפה אותה בדירוג קרנות מניות כללי) העבירה את קרן היתר שלה לקטגוריית כללי.