משפט    

אפשר לבטל פשיטת רגל: סיפורה של חלפנית כספים

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-10/2019

גם אם הוכרתם כפושטי רגל, זה לא סוף פסוק והמצב יכול להתהפך. כך קרה לחלפנית שחויבה בסכום של 18 מיליון שקל. אלא שבשנים האחרונות  הפסיקה לשלם את התשלום הנמוך שחויבה לשלם בהסדר וגם לא שיתפה פעולה עם הנאמן.ל כן בית המשפט ביטל את ההליך.

העסק שבו עסקה היה גיוס כספים מאנשים פרטיים תוך הבטחת תשואות. לא רק סכום החוב היה גבוה אלא גם  מספר הנושים שהיה גבוה מ-90. החלפנית הייתה צריכה  לשלם 600 שקל בלבד בחודש.

אלא שהנאמן טען שהחייבת לא שיתפה פעולה  ולא הגישה את כלל המסמכים שנדרשו לצורך איתור נכסיה. גם לא שילמה לכונס ולא הגישה דוחות וצברה פיגור של 67 תשלומים.

החלפנית ביקשה  כי ייתנו לה הזדמנות לתקן ויחזירו את ההליך. הסיבה, לטענתה, כשהייתה אמה  בחיים  היא סבסדה את התשלומים. על אי הגשת הדוחות אמרה שעברה תקופה קשה שבה הייתה צריכה לדאוג לילדים והנושים איימו עליה..

בנוסף החייבת האשימה את הנאמן וטענה שהיה עליו להזהיר אותה וכי הוא יכול היה ללמוד על מצבת נכסיה מתיק פשיטת הרגל של בעלה שהתנהל במקביל.

דין לעצמה

בית המשפט קבע  כי הנאשמת לא יכלה לעשות דין לעצמה ולהחליט באופן חד צדדי לא לשלם את התשלומים החודשיים, למרות הקשיים. לדברי השופטת, הייתה צריכה לבקש מבית המשפט להפחית את התשלום. כמו כן ביקרה את התנהלות הנאשמות שלא חיפשה אחר מקור פרנסה חלופי.

״התנהלות החייבת בהליך הייתה לקויה מכל הבחינות״, כתבה ותמכה בדעת הנאמן. בית המשפט גם דחה את הטענה שאמה פרנסה אותה, הן משום שלא הביאה ראיות והן משום שלא הגיוני שעסק שגלגל כספים רבים בשנה לא היה יכול למצוא מקור מימון..

״החייבת לא הכתה על חטא ולא נתנה שום הסבר למחדליה המתמשכים. במקום להכיר באחריותה בחרה להפנות אצבע מאשימה דווקא כלפי בעל התפקיד. התנהלות זו מוסיפה לחוסר תום לבה״, כתבה השופטת.

השופטת קיבלה את בקשת הנאמן לביטול פשיטת הרגל.

התנאים לביטול פשיטת רגל

  • החייב קיבל צו הפטר
  • החייב הצליח לגבש הסדר מוסכם עם נושיו על תשלום חובותיו ואותו הסדר אושר על ידי בית המשפט
  • הובאו הוכחות בפני בית המשפט כי החייב ניצל לרעה את ההליך כדי להימנע מתשלום חובותיו ובית המשפט הורה על ביטול ההליך

במקרה המדובר חל הסעיף האחרון.

מי מפקח על החלפנים וממה להיזהר

ראש עיריית רמת גן: "חסרים 70 גני ילדים, אנחנו על סף פשיטת רגל"

מה מתווך צריך רישיון? במשרד המשפטים יוזמים ביטול הרישיון למתווכים

גרמניה איירליינס פשטה רגל. הנוסעים כנראה לא יפוצו