תיירות    

מי מפקח על החלפנים וממה להיזהר

צילום: Jeff Sheldon

90% מהבקשות לרישיון לפעול בתחום מתן שירותים פיננסים  – צ'יינג'  או חלפנות – הן של שחקנים קטנים, חלק גדול  מהם חלפני כספים זעירים שפעילותם שנויה במחלוקת.

בעקבות חוק שטרום הוסדר פיקוח על השחקנים החוץ בנקאיים , שלפניו פעלו תחת משטר של רישום בלבד. בעוד פיקוח על  השחקנים הגדולים עובר בלי בעיות, פיקוח על אלפני חלפנים קטנים מסתמן כבלתי אפשרי.

מה דרישות הסף לחלפן

כדי להיות חלפן צריך בסך הכול לעמוד בשתי דרישות עיקריות בלבד, אחת במישור המשפטי והשנייה בכלכלי: היעדר הרשעות פליליות והון עצמי של כמיליון שקל. אלא שרוב החלפנים המבקשים והפעילים כיום לא עומדים בתנאי הסף, ויש  מהם מי שפועלים כיום כחלפנים בשוק האפור. לפי רשות שוק ההון, חלק לא מבוטל מהשחקנים לא יוכל ממילא לקבל רישיון ואלו ייסגרו.

קצת מוזר שרשות ההון היא צריכה לפקח על אלפי שחקנים קטנים, שהמטרה של חוק שטרום, נזכיר, לעודד תחרות. הרי הבעיה מתחילה בגופים הגדולים. רשות שוק ההון לא צריכה לפקח גם במישור הפלילי וזה תפקידה של המשטרה או אולי של פקחים. גם אם לא יחזרו למצב הקודם  של רישום בלבד ללא פיקוח.

מה מחייב החוק את החלפן וממה להיזהר

חוק איסור הלבנת הון משנת 2002 מחייב חלפן כספים לדווח לרשות המיסים על כל המרת מטבע בשווי של 50,000 שקל ומעלה, כולל פרטי הזהות של הלקוח שביצע עסקה זו.

כיוון שבראשית ימי המדינה חלפנות לא הייתה חוקית, אך עם זאת התקיימה בהעלמת עין של המשטרה, החלפנות פנתה לעוד אפיקים על גבול הלא חוקי או עבירות של ממש, בהן הלוואות בשוק האפור, והעלמות מס וכן הלבנות הון בסכומים נמוכים.

בארץ ובעולם יש חלפנים ישרים לצד המפוקפקים ואפשר להיזהר באמצעות כמה פעולות. חשוב לדעת שההפרשים בין השער היציג לסכום בפועל אומנם נמוכים מאצל הבנקים, אך גבוהים יותר מבדואר או מאתרים שבהם אפשר להזמין את הסכום ולקבל אותו בשדה התעופה.

אל תאמינו למי שמבטיח לכם שערים נמוכים מדי, יותר סביר שייקח לכם עמלה מופקעת או שמדובר בנוכל פר אקסלנס. כמו כן במדינות רבות עדיף להחליף קודם ליורו בארץ ואז להחליף למטבע המקומי, כי מדובר בשערים נמוכים יותר. בכל מקרה, חפשו המלצות על חלפנים ועל אמינותם כמו בכל עסקה אחרת

מהן מלכודות תיירים ואיך להיזהר מהן

2,500 בקשות לרישונות תקועות אצל רשות שוק ההון

אפליקציות חינמיות שאתם חייבים בחו"