אפשר להתחיל להשקיע? בדקו את עצמכם
תוכן ממומן    

אפשר להתחיל להשקיע? בדקו את עצמכם

FREEPIK

שוק ההון קוסם לרבים מאיתנו, אבל חשוב לזכור שמסחר בכסף הוא לא משחק ושיש תנאים מסוימים שרק בהם כדאי לנסות לבצע אותו. מהם התנאים האלה ואיך תדעו שאתם מוכנים? הנה המדריך המלא

בחסות לאומי

לפי נתוני הבורסה לניירות ערך, בשנת 2020 נפתחו 141 אלף חשבונות מסחר חדשים. זהו גידול של 44% לעומת השנה הקודמת, כאשר כיום לא פחות מ-7% מהישראלים סוחרים במניות באופן ישיר. אם מוסיפים את ההשקעה במניות דרך החיסכון הפנסיוני, מגיעים כבר למאות אלפי אנשים שעושים את זה בגילאים שונים ובלי קשר למצב הכלכלי הנוכחי שלהם.

אבל למרות הקסם של שוק ההון, המסחר הוא ממש לא משחק וקיימים תנאים מסוימים שרק בהם כדאי לנסות ולבצע אותו. אם אתם לא בטוחים שאתם מוכנים, עליכם לבדוק את עצמכם במספר היבטים:

 

  1. רמת סיכון

בדקו מה רמת הסיכון המתאימה לכם ורק אז התחילו להשקיע. רמת הסיכון היא פונקציה של מבנה אישיות, גיל ומצב כלכלי ולכן המלצות שקיבלתם מחברים או משפחה לא בהכרח יהיו רלוונטיות עבורכם.

לרמת הסיכון יש השפעה פרקטית על מסלול ההשקעה: כמו למשל בעת הבחירה בין השקעה לטווח קצר או ארוך. בהשקעה לטווח ארוך אתם יכולים להרשות לעצמם לגלות קצת יותר הרפתקנות, מתוך ציפייה שגם אחרי נפילות יהיה לשוק את היכולת לתקן את עצמו.

לעומת זאת, בהשקעה לטווח קצר אולי תרצו להיות סולידיים יותר – או שמא דווקא לבחור בטקטיקה הפוכה כדי לנסות "לעשות את המכה". כאמור, זה תלוי רק בכם.

 

  1. העדפות אישיות

החלק הקונקרטי של המסחר מחייב אתכם להכיר את ההעדפות האישיות שלכם. חלקנו מעדיפים שמישהו אחר יעשה את העבודה הטכנית של העברת פקודות לבורסה ולצרכי מסחר, גם אם זה כרוך בתשלום עמלה. לעומת זאת, אחרים יעדיפו לעשות את הכל לבד ולהישאר עם אצבע על הדופק תוך כדי חיסכון בהוצאות.

כמובן שגם להעדפות האישיות שלכם אמור להיות ביסוס מסוים במציאות. ברוב המקרים, בעלי עסקים או עצמאיים למשל מעדיפים להשקיע דרך צד ג'. מנגד, שכירים ואנשים בפנסיה יהיו מוכנים להשקיע את הזמן כדי ללמוד איך לעשות את זה לבד.

 

  1. מצב כלכלי

בדקו את המצב הכלכלי שלכם והתאימו אליו את אופי ומשך ההשקעה. קחו בחשבון גם תסריטים חיוביים וגם תסריטים שליליים, כמו למשל נסיבות שבהן השוק סופג ירידות ואתם בדיוק לקחת *הלוואה לכל מטרה לצורך רכישת רכב או שיפוץ. אז ברור שאי אפשר לדעת מה יוליד יום, אבל כן ניתן להיות מוכנים לכל תרחיש.

החדשות הטובות הן שאפשר להשתמש במצב הכלכלי הקיים והמשוער על מנת לקבל החלטות מבוססות. אם תבדקו את המצב הכלכלי שלכם, תוכלו לדוגמא להחליט בין אפיקי השקעה סולידיים לבין מסלולים הרפתקניים ואף להרכיב את התמהיל הנכון עבורכם ספציפית.

 

  1. הגדרת מטרות

אתם יכולים להתחיל להשקיע רק אם הגדרתם מטרות ברורות. עליכם לדאוג להגדיר מטרה מאוד ברורה לכסף, כי כך יהיה לכם קל יותר להחליט מה לעשות איתו והיכן להשקיע. אפשר כמובן לבחור כמה מטרות, אך במקרים כאלה יהיה עליכם לקבוע מה הסכום הנדרש לכל מטרה.

המטרה קובעת את טווח ההשקעה. בדקו למשל מתי להערכתם תצטרכו את הכסף שמושקע, מה אתם עומדים לעשות איתו ואיפה הוא משתלב עם שאר אפיקי החיסכון והתשואה. רק אם תגיעו למסקנה שניתן להשיג את המטרות באמצעות אפיק ההשקעה ואם אתם מרגישים שיש לכם את הכלים והידע – תוכלו להתקדם.

 

*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.