חדשות    

באישור הממשלה: תוכנית מחיר למשתכן תימשך עד סוף יוני 2020

מעודכן ל-12/2019

בתום התקופה תתבקש הממשלה, בכפוף למקור תקציבי, להאריך את התוכנית עד סוף 2020. מספר עסקאות "מחיר למשתכן" בספטמבר הגיע לשיא של 2030 עסקאות – 53% מסך עסקאות הרכישה לדירות חדשות

הממשלה אישרה פה אחד את המשך תוכנית מחיר למשתכן עד סוף יוני 2020. בתום תקופה זו ובכפוף למקור תקציבי ולאישור הממשלה, תוארך התוכנית עד לתום שנת 2020. ההחלטה טעונה את בחינתו של היועץ המשפטי לממשלה, משום שמדובר בממשלת מעבר.

בחודש שעבר החליטה מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר האוצר משה כחלון, להאריך את התוכנית עד לסוף שנת 2020, כך שמדובר בצעד של תיקון החלטת הממשלה לצורך השלמת המהלך. לצורך מימון ההחלטה יקצה משרד הבינוי והשיכון סכום של 36 מיליון שקל מתקציב הפיתוח ומוסדות הציבור.

להצעה שנכתבה בידי היועץ המשפטי של משרד השיכון, אלעזר במברגר, נלווית חוות דעת משפטית שבה נכתב כי משום שהממשלה פועלת כממשלת מעבר ועל מנת לאפשר לממשלה שתוקם לגבש מדיניות עדכנית בתחום הדיור, הוצע להאריך את תוקף התוכנית.

"למעלה מאלפיים זוגות בחודש מגשימים חלום"

"אישור ההחלטה האמורה, בתקופתה של ממשלת מעבר עשוי לעורר קושי משפטי שכן מדובר בהחלטת מדיניות משמעותית אשר מתקבלת על ידי ממשלה המכהנת מכוח עיקרון הרציפות בלבד ואינה נהנית מאמון הכנסת", נכתב בחוות הדעת. "עם זאת, לטעמנו ניתן לאשרה בתקופה זו".

עוד הוסיף במברגר: "הימנעות מהארכת התוכנית עלולה לפגוע באינטרס הציבורי, מאחר שהדבר עלול להביא לחוסר יציבות בשוק הנדל״ן ולאי ודאות אשר עלולים להביא לעליות מחירים בשוק, כמו גם לאובדן אמון הציבור בפעולות הממשלה״.

תוכנית מחיר למשתכן אושרה בהחלטה המקורית בממשלה ביולי 2015 להפעלה עד לשנת 2017, ומאז כלל המגרשים בקרקעות המדינה שווקו בשיטה זו. בפברואר 2018 האריכה הממשלה את התוכנית לשנים 2019-2018.

כמו כן, בשבוע שעבר החליטה ועדת התכנון והפיתוח שבמטה הדיור לפתוח 75% מההגרלות הבאות גם לסדרה ג'. כמו כן, מנתוני חודש ספטמבר עולה שמספר עסקאות "מחיר למשתכן" עומד על שיא של 2030 עסקאות המהווה 53% מסך העסקאות בדירות חדשות שבוצעו בחודש זה.

שר האוצר משה כחלון: "רוב העסקאות לדירות חדשות בשוק הדיור כיום מיועדות לזוגות הצעירים, בהנחה של מאות אלפי שקלים במסגרת מחיר למשתכן, בדיוק כפי שתכננו. החלטת הממשלה היום תאפשר את המשך התוכנית כסדרה, על אף תקופת ממשלת המעבר. למעלה מאלפיים זוגות צעירים מגשימים את חלום הדירה במחיר הוגן מדי חודש, ואסור שזה ייפסק בגלל הפלונטר הפוליטי."

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון, הוסיפה: "תוכנית מחיר למשתכן היא ללא ספק התוכנית הממשלתית המשמעותית והמעמיקה ביותר שנעשתה במדינת ישראל, והנה אנחנו רואים את התוצאות בשטח. לא מדובר רק בהשפעה מדהימה על עשרות אלפי זוגות צעירים אשר קיבלו הזדמנות לרכוש דירה במחיר שפוי, כי אם בהשפעה עמוקה על שוק הדיור כולו״.

הקבלנים: "התוכנית מוצתה, המחירים עלולים לזנק"

מנגד, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הזהיר לפני ישיבת הממשלה שנקבעה לאישור המשך התוכנית: "ממשלת ישראל חייבת להתעשת היום ולשנות את מדיניות יישום תוכנית 'מחיר למשתכן'. בשטח ברור כי תוכנית מחיר למשתכן מיצתה את עצמה, ואחרי תקופה של שלוש שנים, מאז החלה לפעול, שבה עלו מחירי הדירות ביותר מ-15%, הם עלולים לזנק אם הממשלה לא תקבע מדיניות חדשה". עוד הוסיף סרוגו כי: "נחוצים כלים כבדים בהרבה על מנת לפתור את המשבר בשוק הדיור והדבר יונח לפתחה של הממשלה הבאה".

עו"ד חגי אדורם, יו״ר (משותף) ועדת המקרקעין בלשכת עוה״ד מחוז תל-אביב מסר בתגובה: "מדובר בממשלת מעבר שאינה רשאית ומוסמכת אפילו למנות שופטים או בעלי תפקידים בכירים, ולכן סביר להניח כי שאלת הסמכות שלה לקבל החלטה כלכלית כבדת משקל מעין זו תיבחן בוודאי היטב בידי היועמ"ש ובמידת הצורך אחריו, גם על ידי בג״ץ".

זוכי מחיר למשתכן בגליל ים לא זוכים להיתר

שר הכלכלה: מחיר למשתכן תצטרך לעבור התאמות