בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון מאמינים בעתיד חברות האשראי
חדשות    

בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון מאמינים בעתיד חברות האשראי

בבית ההשקעות הבינלאומי פרנקלין טמפלטון,המנהל נכסים בשווי של 724 מיליארד דולר, אופטימיים לגבי יכולתן של חברות האשראי להתמודד עם האתגרים הצפויים להם בעתיד.

בישראל רואים בתקופה האחרונה מעבר של צרכני התשלומים לאפליקציות שונות שפותחו על ידי הבנקים ואשר מטרתן לנגוס בהכנסות חברות האשראי, אשר אותן נאלצים הבנקים למכור. בין האפליקציות הגדולות ניתן למנות את פפר פיי של בנק לאומי, את ביט של בנק הפועלים ופייבוקס של בנק דיסקונט.

בבית ההשקעות סבורים כי על אף השינויים הדחופים בעידן הטכנולוגיו, השימוש באמצעי האשראי לא יעלם אם כי ישתנה. בבית ההשקעות מציינים כי אם חברות האשראי מעוניינות להישאר רלוונטיות, עליהן להסתגל לקצב השינויים ולאמץ פתרונות טכנולוגיים מתקדמים. כך, יתאפשר להן להתחרות ואף להרוויח הזדמנויות בשווקים חדשים וכמו כן לעמוד מול התחרות המתחזקת מול חברות תשלום מקוונות כמו PayPal.

דיאנה קינן, אנליסטית מחקר בכירה בפרנקלין טמפלטון, כותבת בסקירתה כי הסביבה הכלכלית בה אנו חיים מכתיבה בין היתר את הרגלי הצריכה שלנו. בהתאם לכך, שיטות התשלום המוכרות לנו הולכות ומשתכללות עם הזמן וכעת אנו על סף שינוי באופן בו נשלם באמצעות כרטיסי האשראי. אם בעבר כרטיסי האשראי הפחיתו את השימוש במזומן, הרי שהיום אנו רואים אמצעים טכנולוגיים שונים שמאיימים על מעמדו של כרטיס האשראי כאמצעי התשלום המועדף על הצרכנים. על אף הסביבה התחרותית המשתנה והאיומים הפוטנציאלים, כותבת קינן, בפרנקלין טמפלטון מאמינים כי חברות האשראי יכולות להיות בטוחות במעמדן ואף להתרחב לזירות נוספות.

קינן מתייחסת בסקירתה לדפוסי השימוש שעושים הצרכנים המודרניים במכשיר הסלולר. הסמארטפון מאפשר לצרכן דרכים שונות ומגוונות לבצע תשלום. ארנקים דיגיטליים ותשלום בקוד QR צוברים תאוצה וכמעט כל אפליקציה או אתר מציעים לשמור את פרטי האשראי להזמנות הבאות בצורה מאובטחת. ואולם, חשוב לזכור כי אמצעים אלו עדיין עושים שימוש בכרטיס אשראי ולכל היותר, יאיצו את דחיקתו של השימוש בכסף המזומן. איום נוסף על פי קינן הינו המסחר המקוון שהכניס לזירה מתחרים נוספים לחברות האשראי כמו חברת:PayPal. קינן סבורה כי למרות שיתופי הפעולה של PayPal עם חברות האשראי, קיים החשש כי גידול בכמות המשתמשים בשירות מסוג זה, ייתר את הצורך בהתקשרות עם חברות אשראי מסורתיות, כך שהלקוחות יבצעו העברות כספים ישירות מחשבון הבנק שלהם דרך PayPal.

בפרקנלין טמפלטון מאמינים כי חברות האשראי יכולות להיות בטוחות במעמדן ואף להתרחב לזירות נוספות. בשווקים מתפתחים, בהם נעשה שימוש רב בכרטיסי אשראי וכמו כן קיימים מועדוני לקוחות גדולים, כרטיס האשראי הוא עדיין האמצעי המועדף לתשלום. כמו כן, בשווקים הפועלים לפי מודל עסק -לעסק (B2B) קיים נתח שוק עליו חברות האשראי יכולות להתחרות. זהו שוק גדול, בו התשלומים מתבצעים עדיין באמצעות צ'קים ברוב המקרים.

לפי קינן עתיד חברות האשראי תלוי במידה רבה בעצמן וביכולות שלהן לקלוט פתרונות טכנולוגיים אשר יקלו על הצרכן ובמקביל יניבו תועלת עבורן: כיום, קיימות שיטות תשלום חלופיות אשר לגמרי עוקפות את המערכת המרובעת של תהליך הסליקה. חלופות אלה צוברות תאוצה בשווקים מסוימים, בעיקר בשווקים בצמיחה עם מערכות בנקאיות לא מפותחות. בסין לדוגמא, ענקית הקמעונאות עלי באבא ביצרה את מעמדה בשוק המסחר המקוון והתשלומים בנייד באמצעות מערכת ה-Alipay – אמצעי התשלום הפרטי שלה מצד ג' . בפרנקלין טמפלטון מאמינים כי לכרטיסי האשראי יש לאן להתפתח גם בשווקים מתעוררים, שם חברות האשראי מנהלות מאבק עצום כדי להבטיח את הצלחתן לאורך טווח ולמנוע את הדחתן בידי חברות תשלום מקומיות. תחום הסליקה, ניצב בפני סכנת שיבוש חמורה, בזמן שהרבה שחקנים חדשים מנסים לייעל את תהליך התשלום. לעומת זאת, בטוחים בבית ההשקעות כי לרשתות האשראי קיימת אחיזה רחבה יותר בשוק וביכולתן להציג אפשרויות השקעה משכנעות בשלב זה.

פפר פיי, ביט ופייבוקס – האפליקציות של הבנקים