בגלל הירידה בנטילת משכנתאות: חובות משקי הבית ממשיכים לגדול, אבל יותר לאט
חדשות    

בגלל הירידה בנטילת משכנתאות: חובות משקי הבית ממשיכים לגדול, אבל יותר לאט

pixabay
מעודכן ל-12/2022

 

ההשפעה של העלאות הריבית המתמשכות במשק עדיין לא מורגשת בכל ההיבטים, כמו למשל שוק העבודה ומחירי הדירות, אבל היא כן מורגשת כבר בהיקפי נטילת המשכנתאות לצורך רכישת דירה.

וכאשר היקפי המשכנתאות יורדים, גם היקף החובות של משקי הבית מושפע.

על פי נתונים שפרסם בנק ישראל, יתרת החוב של משקי הבית המשיכה אומנם לגדול ברבעון השלישי 2022 לכ-766 מיליארד שקל, אבל שיעור הגידול היה נמוך מזה של הרבעון הקודם, כ-2.5% לעומת כ-3.6%. בבנק ישראל מסבירים כי הירידה בשיעור הגידול נובעת מהאטה בהיקף המשכנתאות החדשות שנטלו משקי הבית מהבנקים; יתרת החוב לדיור גדלה בהיקף של כ-14 מיליארדים (2.8%) ברבעון השלישי, ברובה לבנקים. גם יתרת החוב לא-לדיור המשיכה לגדול ברבעון זה, ברובה לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי, בשיעור של כ-1.9% לרמה של כ-232 מיליארדים.

עוד מציינים בבנק ישראל כי ברבעון השלישי של שנת 2022 נטילת משכנתאות חדשות הסתכמה בכ-27 מיליארד שקל, נמוך מהתקופה המקבילה אשתקד (כ-30 מיליארד). כמו כן, נמשכה הירידה בנטילת משכנתאות חדשות בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 והן הסתכמו בכ-14 מיליארד שקל.

באשר לחובות המגזר העסקי, ברבעון השלישי של שנת 2022 נמשכה העלייה ביתרת החוב של המגזר העסקי בהיקף של כ-20 מיליארד שקל לרמה של כ-1.2 טריליונים. עם זאת, ברבעון זה חלה האטה בקצב גידולה הרבעוני, כ-1.7% לעומת כ-4.7% ברבעון הקודם.

העלייה ביתרת החוב נבעה מגיוסי חוב נטו באפיקים הבאים – הלוואות בנקאיות, הלוואות ישירות מהגופים המוסדיים וכן אג"ח סחירות בארץ ובחו"ל. פיחות של כ-1.2% בשקל מול הדולר ועלייה של כ-1.2% במדד המחירים לצרכן, תרמו אף הם לעלייה בשווי של החוב הנקוב במט"ח, הצמוד לו והצמוד-מדד; השפעות אלו קוזזו בחלקן כתוצאה מקיטון כמותי בהלוואות מתושבי חוץ.

שיעור הגידול השנתי של יתרת החוב לבנקים ולמלווים החוץ-בנקאיים נותר גבוה ברבעון זה, אך ירד מעט – בחוב לבנקים נרשם שיעור גידול של כ-20% לעומת 22% ברבעון הקודם ובחוב למלווים החוץ בנקאיים כ-9% לעומת 10%.

ברביע השלישי של השנה הנפיק המגזר העסקי אג"ח בשווי של כ-18 מיליארד שקל, גבוה מממוצע הגיוסים הרבעוני של ארבעת הרביעים הקודמים (כ-14 מיליארדים בממוצע לרבעון). חברות מענף הנדל"ן והבינוי ממשיכות להוביל בגיוסים – כ-56% מההנפקות ברבעון זה בוצעו על ידן. בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 הנפיק המגזר העסקי אג"ח בשווי של כ-2.6 מיליארד שקל בממוצע חודשי, נמוך משמעותית מממוצע הגיוסים החודשי מתחילת השנה (כ-4.7 מיליארד בממוצע לחודש), על רקע חגי תשרי ומיעוט ימי העסקים בחודש אוקטובר.

ברבעון השלישי של השנה המרווח בין תשואת האג"ח הקונצרניות הכלולות במדד תל בונד 60, לבין תשואת האג"ח הממשלתיות הצמודות הצטמצם בכ-0.1 נק' האחוז, לכ-1.56 נק' האחוז; עם זאת, בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 מרווח זה התרחב עד לרמה של כ-1.73 נק' האחוז.