שוק ההון    

ביוליין – גייסה כסף, ושבוע אחרי מאכזבת

מנית ביוליין קרסה בוול-סטריט ביומיים בכ-30%.  הרקע – תוצאות מאכזבות של השלב הראשון של הניסוי הקליני בשלב השני שמשלב את BL 8040. מדובר בתרופה שהחברה מפתחת, עם התרופה האימונותרפית KEYTRUDA, שפותחה בידי חברת מרק. השילוב בין התרופות מיועד לטיפול בסרטן הלבלב הגרורתי, מחלה ממאירה שבשלב זה אין טיפול תרופתי יעיל נגדה, ונחשבת כאחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר.

המשקיעים לא התלהבו מהתוצאות למרות שביוליין מתעקשת שהתוצאות טובות.

הניסוי של ביוליין כלל 37 חולים שמחלתם התקדמה לאחר טיפול תרופתי אחד או יותר. הטיפול כלל חמישה ימי טיפול מקדים עם BL 8040 כטיפול יחיד, ולאחר מכן שלושה שבועות של טיפול משולב של BL 8040 עם KEYTRUDA. הנתונים, הסבירה ביוליין –  הראו שהטיפול בטוח וסביל לשימוש. שיעור החולים שהגיבו לטיפול המשולב או שמצבם היה יציב היה 34.5% מ–29 החולים שנמצאו כשירים להערכה (ׁכולל חולה אחד שהציג תגובה חלקית) – כלומר ירידה של 40% בעומס הגידול הסרטני.

תשעה חולים לא השתפרו – מחלתם היתה יציבה לאחר זמן טיפול חציוני של 72 ימים. שיעור ההישרדות החציוני היה 3.3 חודשים. כלומר, מחצית מ–37 החולים שהשתתפו בניסוי שרדו 3.3 חודשים או יותר, ושיעור ההישרדות לאחר שישה חודשים היה 34.4%.

תוצאה משמעותית נצפתה בתת־אוכלוסייה של המשתתפים בניסוי שקיבלו את תרופות המחקר כטיפול קו שני. מדובר באופציה טיפולית נוספת לאחר טיפול תרופתי קודם.

ביוליין, הסבירה כי שיעור ההישרדות החציוני ב–17 החולים ששייכים לתת־קבוצה זו היה 7.5 חודשים, וההישרדות של החולים בקבוצה זו לאחר שישה חודשים היתה 51.5%.  מנהלי החברה הדגישו שתוצאות אלה טובות יחסית לשיעור הישרדות חציוני של 6.1 חודשים עבור הטיפול הכימותרפי המשולב היחיד שמאושר כאופציה טיפולית שנייה. השאלה אם באופן משמעותי ומובהק?

המשקיעים כאמור לא התרשמו, אך הנהלת החברה שידרה הצלחה ובכוונתה להתקדם במישור נוסף –  הוספה למטופלים מעבר ל–BL 8040 ול–KEYTRUDA גם טיפול כימותרפי. הניסוי יחל עד סוף 2018, ותוצאותיו צפויות להתקבל עד למחצית 2019.

BL 8040 היא מקטע חלבון קצר (פפטיד) שמיועד לטיפול בגידולים סרטניים מוצקים ובסרטני דם. הפפטיד מעכב את החלבון CXCR4, שמעורב ישירות בהתפתחות של מחלות ממאירות, צמיחת כלי דם בגידולים, התפתחות גרורות לאיברים נוספים והישרדות של תאים סרטניים. חלבון זה מבוטא בכמות מוגברת ב–70% מסוגי הסרטן, ובמקרים רבים רמת הביטוי שלו תואמת את חומרת המחלה. BL 8040 הראה נדידה ניכרת של תאים סרטניים ממח העצם, ובכך הוא הופך אותם לרגישים יותר לטיפולים כימותרפיים או ביולוגיים קיימים. BL 8040 הראה בכמה ניסויים יכולת ניוד משמעותית של תאי מערכת החיסון למחזור הדם ויכולת לחסל תאים סרטניים.

לפני כשבוע השלימה ביוליין את רכישת נתח נוסף מהתרופה המובילה – BL 8040 ובמקביל השלימה גיוס. מיד אחריו התפרסמה ההודעה ומניית החברה נפלה ב-30%.

ביוליין – רכבת הרים בשבוע – עלתה 50% התממשה ב-20% ; הנה הסיבה