חדשות    

ביטוחי החיים למשכנתא ירדו – העמלה המירבית לא תעלה על 20% לעומת 40% כיום

דורית סלינגר

שר האוצר, משה כחלון, פעל בתקופת הכהונה שלו כשר אוצר, להוזלת ביטוחי החיים למשכנתא. במסגרת זו פרסם אגף שוק ההון במשרד האוצר תקנות הקובעות לראשונה תקרה לעמלת סוכנים, המשולמת בביטוח חיים למשכנתא. מהלך זה הוזיל את עלויות ביטוח חיים למשכנתא ובהחלט מקל על ציבור רוכשי הדירות ונוטלי המשכנתאות.

הוזלת העמלות עבור שיווק פוליסות ביטוח החיים למשכנתא

שיעור העמלה המרבי עבור שיווק פוליסות ביטוח חיים למשכנתא לא יעלה, על פי התקנות, על 20% מסך הפרמיה המשולמת, זאת בניגוד לכ- 40% ששולמו לפני שהתקנות אושרו. רכישת הפוליסות מחויבת על ידי הבנקים, אשר דורשים מכל מי שנוטלים משכנתאות, לרכוש פוליסת ביטוח חיים. חלק ניכר מפוליסות אלה משווק על ידי סוכנויות ביטוח של הבנקים עצמם. ואולם חלק משמעותי מפוליסות הביטוח משווק על ידי חברות ביטוח וגורמים פיננסיים אחרים.

במקביל לכניסת התקנות לתוקף פרסמה מי שהיתה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, מחשבון ביטוח חיים. המחשבון מאפשר השוואת מחירים בחברות השונות. מדובר במהלכים משלימים שיגבירו את התחרות בענף ויפחיתו את מחירי הביטוח.

הפחתת הפרמיה בביטוח החיים

במקביל להפחתת העמלות, הופחתו גם הפרמיות עבור ביטוח החיים. זאת, עקב התארכות תוחלת החיים בישראל והפחתת הסיכון לחברות המבטחות. נכול לשנת 2022, העלות עבור מבוטח או מבוטחת באמצע שנות העשרים, עם בריאות תקינה, עשויה לנוע בטווח שסביב 10 שקלים לחודש, עבור תמורה של מיליון שקלים שתשולם למוטבים בביטוח החיים, במקרה שהמבוטח הלך לעולמו בנסיבות הנזכרות בפוליסה. עבור מבוטחים בשנות הארבעים, הפרמיה יכולה להגיע לכדי 17 שקלים לחודש, ועבור מבוטח בשנות החמישים ויותר, הפרמיה יכולה להגיע לכדי 50 שקלים בחודש. גם זה לא הרבה, בהתחשב בתמורה המובטחת למוטבים בפוליסה.