שוק ההון    

ביטוח ישיר עלתה ב-20% בשווי שלה מהשנה שעברה

השווי של ביטוח ישיר עומד על 2.2 מיליארד שקל — זהו שווי הגבוה בכמעט 20% מב־2017

ביטוח ישיר פרסמה את הערכת השווי שלה לשנת 2018: על 2.2 מיליארד שקל — זהו שווי הגבוה בכמעט 20% מב־2017 — אז הוערך השווי של הקבוצה ב־1.8 מיליארד שקל. השווי המוערך זהה לשווי השוק שלה. לזרוע האשראי הפרטית של קבוצת ביטוח ישיר — מימון ישיר – הערכת השווי ל־2018 נעה בין 790 מיליון שקל ל־870 מיליון שקל.
ב־2017 הוערכה פעילות מימון ישיר  בשווי בטווח בין 627 ל־692 מיליון שקל,  בעלייה בסביבות 25%. קבוצת ביטוח ישיר מתכוונת גם להנפיק את פעילות מימון ישיר .

3.5 מיליארד שקל אשראי לרכב

העלייה בשווי הפעילות נובעת מצמיחה גדולה של החברה בתיק האשראי שלה. החברה העמידה ב־2018 הלוואות בהיקף 4.5 מיליארד שקל לעומת 3 מיליארד שקל ב־2017. הפלח העיקרי הוא אשראי לרכישת רכבים. ב־2018 הקצתה החברה לצורך כך אשראי בהיקף 3.5 מיליארד שקל.

לפי המעריכים,סיכון האשראי בהלוואות לרכישת כלי רכב הוא נמוך, בניגוד לדעת בנק ישראל. ב־2018 מספר הרכבים שנמסרו בשוק הישראלי עמד על 267.5 אלף, ירידה של 5% לעומת 2017. למרות זאת, ההכנסות מהלוואות הרכב שניתנו על ידי מימון ישיר צמחו ב־22% לעומת התקופה המקבילה, וסך ההכנסות מהלוואות הרכב ב־2018 היווה 78% מההכנסות של מימון ישיר לעומת 70% ב־2017. אם כי נראה שאין התייחסות לפניו המשתנות של ענף הרכב, ובהם כניסת רכבים חשמליים,  תחבורה שיתופית ועידוד התחבורה הציבורית.

התחזית היא כי ההכנסות של מימון ישיר מריבית (גודל תיק כפול ריבית ממוצעת) יגדלו ב־18% ב־2019 בהשוואה ל־2018, כאשר הצפי הוא שב־2019 תיק האשראי של מימון ישיר בקטגוריית הלוואה לכל מטרה יעמוד על כ־1.7 מיליארד שקל, לעומת 1.4 מיליארד שקל ב־2018, בריבית ממוצעת של 8%.

עוד צוין כי מ־2003 יש מגמת ירידה בהיקף הפעילות בענף הביטוח הכללי ביחס לתמ"ג. נכון ל־2018, היקף הפעילות בתחום עמד על 1.74% מהתמ"ג בהשוואה ל־3.2% ב־2003. הירידה נובעת מתחרות בשוק הביטוח בכלל ובתחום ביטוחי הרכב בפרט – בין היתר בשל כניסת החברות הדיגיטליות.

על הרגולציה אמרו בביטח ישיר:"הפיקוח מתמיד בנקיטת מדיניות של קביעת תעריפי ביטוח החובה ואינו מאפשר למבטח, בחלק מהמקרים, לשווק ביטוח חובה בתעריפים שהוא מוצא כמספקים אקטוארית. מדיניות זו של הפיקוח מציבה סימן שאלה לגבי רווחיות הענף ופוגעת במדיניות התמחור הדיפרנציאלי של חברות הביטוח, תוך יצירת סבסוד צולב כפוי בין הלקוחות בחלק מהמקרים".

ביטוח ישיר עם רווח זעום של 2.1 מיליון שקל ברבעון הרביעי

מימון ישיר הלוותה 3.6 מיליארד שקל לרכישת כלי רכב, עלייה של 33%