חדשות    

ביל גייטס:" צריך למסות את רווחי ההון לכסות את הגירעון"

אנחנו מכניסים רק 20% מהתמ"ג ומוציאים 24% ממנו. אי אפשר לתת לגירעון לצמוח מהר יותר מהכלכלה, אמר

ביל גייטס,  מייסד מיקרוסופוט והאיש השני בעושרו בעולם, אמר לסי.אן.אן שאם יעלה שיעור המס, יהיה זה הוגן שהעשירים ישלמו מסים גבוהים יותר.

"אנחנו מכניסים רק 20% מהתמ"ג ומוציאים 24% ממנו. אי אפשר לתת לגירעון לצמוח מהר יותר מהכלכלה", טען גייטס בראיון. את הדברים אמר לאחר הצעות שונות להעלאה משמעותית של מדרגת המס העליונה, בדומה לרמות שאימצה ארה"ב במהלך רוב שנות ה־70.

ההצעה שעלתה לאחרונה היא להעלות את שיעור המס המקסימלי לרמה של 60%־70%. לדברי גייטס, שיטה זו אינה יעילה. "גם כששיעורי המס היו גבוהים, ההכנסות בפועל מעולם לא עלו על 40%, בגלל מניפולציות של אנשים". מה שמציע גייטס הוא העלאה של המס על רווחי הון לשכבות החזקות. עוד טען כי שיעור זהה של מס הכנסה ומס מרווחי הון ייפשט את מערכת המיסוי.

עוד אמר: "אני מאמין ששיעורי המס בארה"ב יכולים להיות פרוגרסיביים (גבוהים) יותר, אבל יש פוליטיקאים מסוימים כל כך קיצוניים שהייתי אומר בתגובה להצעות שלהם, 'לא, זה כבר מוגזם'. זה גורם להעלמת מס, ותמריץ לכך שההכנסות יגיעו למדינות אחרות

בסנאט הציעו חלופות אחרות  להעלאת הכנסות המדינה ממסים. למשל שמשקי בית ששווי נכסיהם 50 מיליון דולר ומעלה ימוסו ב־2%, ו־3% עבור נכסים של מיליארד דולר. או למסות נכסים שעולים על מיליארד דולר ב־77%.. "אהיה התומך הנלהב ביותר של העלאת מס על נכסים", העיד גיטטס..

דברי גייטס מגיעים שבוע אחרי שפרסם משרד האוצר האמריקאי את נתוני הגירעון לרבעון הראשון של השנה הפיסקלית 2019. בתקופה זו עמד הגירעון על 319 מיליארד דולר, עלייה של 42% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. ההכנסות ממסי חברות נפלו ב־17% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אבל ההכנסות ממיסוי אנשים פרטיים ירדו רק ב־4%.

גם החוב הלאומי הגיע לשיאו ועומד כעת על למעלה מ־22 טריליון דולר. על פי משרד התקציבים של הקונגרס, החוב צפוי להתרחב בטריליון דולר מידי שנה עד 2022. זאת, בשל רפורמת טראמפ לקיצוץ מסים בשווי 1.5 טריליון דולר.,.

עוד אמר גיייטס בראיון: אחד הדברים שלא זוכים לסיקור רב בתקשורת הוא שרשות המסים (IRS) מפרסמת נתונים סטטיסטיים על 400 בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר ושיעור המס שהם משלמים – העומד על בערך 20%. כך שאין קשר בין שיעור זה לשיעור מס שולי רגיל של 39.6%. זאת שגיאה להתמקד בו. אם מתמקדים בו, מפספסים את התמונה הגדולה

ביל גייטס – מי זה ואיך הפך לאיש העשיר בעולם באמצעות תכנות ורכישות

גביית המיסים ירדה; הגירעון בשיא