חדשות    

ביקורת של מס הכנסה בחולון ובת ים מצאה רק עסקים אחדים שלא עמדו בדרישות

במבצע ביקורות ניהול ספרים שנערך בשבוע שעבר על ידי פקיד שומה חולון, נבדקו בתי עסק מענפי המסחר ונותני השירותים בערים חולון ובת ים. במהלך המבצע נבדקו 60 בתי עסק, אך רק  ב-8 מתוכם לא נרשמו הכנסות כחוק. עם זאת, נערכו גם 10 ביקורות לאכיפת חוק השימוש במזומן ונמצאו 8 הפרות. 

במסגרת המבצע זומנו לביקורת במשרדי מס הכנסה בעלי עסקים שלגביהם התקבל מידע  על העלמת הכנסות לכאורה. בביקורת למהנדס בניין שזומן למשרדי מס הכנסה בעקבות מידע מקדים עלה מבדיקת חשבון הבנק העסקי שלו כי הפקדה על סך 7,915 שקלים לא תועדה בספרי העסק. לשאלת המבקרים מדוע לא נרשמה הפקדה זו, ענה מהנדס הבניין: "אבדוק שוב בבית". בביקורת אחרת, של קבלן שיפוצים שזומן גם הוא למשרדי מס הכנסה בעקבות מידע שהתקבל, אומת המידע, ונמצא כי תשלום על סך 100,000 שקלים שקיבל עבור שיפוץ דירה תועד חלקית, וכי מחצית מהסכום לא נרשם כלל בספרי העסק. כאשר נשאל מדוע לא רשם את הסכום המלא, ענה: "לא יכול להיות דבר כזה". 

במסגרת המבצע, זומן גם בעל עסק להובלות למשרדי מס הכנסה בעקבות מידע מקדים. מבדיקת חשבונו העסקי עלה כי תשלומים שונים שקיבל לא נרשמו בספרים ולא תועדו כלל. לשאלת המבקרים מדוע לא רשם את ההפקדות השונות, ענה בעל העסק: "אני אחפש שוב בבית". תשובה זהה נשמעה מפי בעל עסק הובלות נוסף,  ובמהלך הביקורת עלה כי תשלומים שהופקדו באוגוסט האחרון בחשבונו לא נרשמו בספרי העסק. כשנשאל על כך, ענה בעל העסק: "אני אחפש בבית שוב". 

במהלך המבצע הגיעו המבקרים למסעדה בחולון, ומצאו כי תשלומים ששולמו באמצעות כרטיס אשראי לא נרשמו בקופה או בכל מקום אחר. כאשר נשאל בעל המסעדה מדוע לא נרשמו התשלומים ענה: "לא ידעתי שצריך לרשום בקופה את הכסף שמשלמים לי בכרטיסי אשראי". 

מבצע ביקורות זה נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור  ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

גם רחובות על הכוונת של מס הכנסה: כמעט חצי מהעסקים לא רשמו הכנסות כנדרש