חדשות    

בית ההשקעות אקסלנס: "למה רכישת מט"ח לא יעילה"

בית ההשקעות אקסלנס פרסם את סקירתו השבועית, ובה ביקורת חריפה של הכלכלן אמיר כהנוביץ' על מדיניות בנק ישראל בנוגע לרכישות מט"ח, ובה הסיפור הבא:

לפני הרבה שנים היו שני חברים ולהם חבית גז נוזלי בשווי 50 דולר. אחד מהם הציע לחברו רעיון גאוני, בוא ננפיק מטבע משל עצמנו, אני אהיה נגיד, אתה תייצא, ואני אדאג לשמור על שער חליפין יציב ויציבות מחירים שיעזרו לך למקסם את יעילות היצוא שלה, מדהים! החבר הלך והדפיס שטרות יפים עם דמויות של משוררים בערך אקראי של 200 שקם".
הימים עברו ואנשים מהעולם ביקשו לקנות מהגז של השניים, הם המירו בשוק המט"ח דולרים ל"שקמ" לפי השווי הטבעי שלהם, שהוא 4 ( = 200 שקם לחלק ל- 50 דולר, שווי חבית הגז. עבר הזמן ועסקיו של היצואן פרחו, הוא פיתח אפליקציית ניווט "פייז" שהפכה שווה 10 דולר. בהתאם לעליית שווי נכסים שלהם ב- 20% גם שווי השקם בשוק עלה ב- 20% , ל- 3.3 שקמים לדולר. הנגיד היה חייב לפעול, הוא זכר את הבטחתו מימי ימימה ליצואן, לשמור על יציבות מחירים ושע"ח תחרותי. כדי לעמוד בהבטחתו החליט למכור שקמים בשוק ולקנות דולרים. אבל מאיפה יביא שקמים? הנגיד הלך לחבר
היצואן, סיפר לו על תכניתו לקנות דולרים וסגר איתו עסקה שילווה ממנו שקמים באמצעות מלווה קצר מועד – מק"מ ויחזיר לו אותם תוך שנה עם ריבית נאה של 0.25% . הנגיד לקח את השקמים שלווה, רץ לקנות דולרים ואכן באותם רגעי מסחר הצליח למכור את השקמים שלו בזול יותר. אך רגע אחרי שסיים את המכירה הזרים לקחו את השקמים שזה עתה קיבלו וקנו איתם את המק"מים מהיצואן, שהרי אף אחד אחר בעולם לא מקבל את השקמים האלה.

אוי, "ספקולנטים!", זעם הנגיד, אני אכסח אותם, אני אלווה עוד ועוד ואקנה מהם "כמה שצריך".  אבל ככל שהנפיק עוד מק"מים וקנה עוד דולרים כך ה"ספקולנטים" באו עם בדיוק אותה כמות שקמים וקנו את אותם מק"מים. בסה"כ נותרו עדיין בעולם 200 שקמים מול ערך נכסים של 60 דולר, שהיו לשניים. הנגיד חשב שאולי יאסור על הזרים לקנות את המק"מים, כלומר לנהל את תנועות ההון, כמו סין. אבל הבין שזה לא סביר. באו יועצים לנגיד המתוסכל והציעו לו להדפיס ערמה של שקמים חדשים  במקום להנפיק מק"מים. אבל הנגיד שלנו לא רצה להדפיס שקמים, הוא ידע שאם יעשה זאת הזרים שוב ייקחו את השקמים ויקנו מק"מים, רק שהפעם מכיוון שבשוק יהיו הרבה פחות מק"מים התשואה עליהם תרד מתחת לריבית שלו, מה שיהיה דה פאקטו הורדת ריבית, כנראה לשלילית. הוא לא רצה להוריד ריבית לשלילית .מאז, כבר 11 שנה, הנגיד מעוצבן, קונה דולרים בשקמים שלווה, והשקמים הללו חוזרים למשק מבלי ליצור שינויביחס שבין שקמים לדולר. אך באותם 11 שנה הערך של היצוא עלה ב- 55% והערך של השקם המשיך להתחזק ב- 55% מול סל המטבעות ועשוי תיאורטית להמשיך להתחזק גם ב- 55% נוספים, במקרה שהיצואן ימשיך לייצר ערך עודף ואם הנגיד לא יגדיל את כמות השקלים בהווה, באמצעות הפחתת ריבית

איך לרכוש בזול חלקי חילוף לרכב ולחסוך אלפי שקלים?