בלי ממשלה ובלי כחלון עדכונים במחיר למשתכן: שומות עדכניות ומחירי מינימום
חדשות    

בלי ממשלה ובלי כחלון עדכונים במחיר למשתכן: שומות עדכניות ומחירי מינימום

למרות שאין ממשלת קבע, הבחירות הצפויות במרץ ופרישתו של השר היוזם משה כחלון מהחיים הפוליטיים, מועצת מקרקעי ישראל תדון בשבוע הבא בשינויים בתנאי מכרזי קרקעות שישווקו במסגרת מחיר למשתכן. עיקר השינויים עדכון השומות הקרובות וקביעת מחירי מינימום למ"ר בדירה במקרים מסוימים. המשמעות  צמצום ההנחות.

השומות יעודכנו למחירים עדכניים, לעומת המצב כיום שבו התוכנית מתבססת על שומות שנכונות ליולי 2015.  כך שהשומות בתוכניות כיום לא משקפות את שיעור ההנחה לעומת מחיר השוק.

עוד מציעים ברמ"י כי ברצונם לאשר חלופות שיאפשרו  לה במקרה הצורך  באישור הוועדה לתכנון ופיתוח –  לקבוע מחיר מ"ר מינימום לדירה. הסיבה היא יזמים שהסתמכו על תמהיל דירות עם אחוז גבוה של דירות בשוק החופשי, שנכללו בפרויקטים, וכך הציעו דירות במסגרת מחיר למשתכן בהנחות גבוהות במיוחד. במחירים שוברי שוק. המהלכים הללו מגיעים בעקבות מכרזים באור יהודה ובלוד, שההוזלות הגדולות בהם עוררו במשרד המשפטים את החשש לפגיעה בצד החלוקתי במסגרת התוכנית הממשלתית.

המכרזים הבעייתיים כללו יחד 1,471 דירות — שיכון ובינוי תבנה כ־1,000 דירות; אבני דרך תבנה 297 דירות; וחברה של רמי שבירו תבנה 140 דירות — ובהם ניתנו הנחות של מאות אלפי שקלים לדירה בהשוואה לפרויקטים אחרים של מחיר למשתכן

הצעה נוספת היא שרשות מקרקעי ישראל, תורשה לקבוע מגרשים אשר ישווקו במסלול מחיר למשתכן במחיר קבוע למ"ר דירתי במכרז. והמציעים במכרז יתחרו על גובה התמורה עבור הקרקע על פי כללים שתקבע הרשות. להבדיל מהשיטה היום, שבה מחיר הקרקע קבוע והתחרות בין היזמים היא על מחיר המ"ר לדירה.  מצב זה יתאפשר בשל הגדלת שיעור הדירות בשוק החופשי, שנכללות בפרויקטים של מחיר למשתכן.

מרמ"י נמסר, כי התאמות אלו יאפשרו להנהלת הרשות לקבוע ערכי קרקע וכללי מכרז שבו יובטח שהצדק החלוקתי יישמר ובה בעת זכאי מחיר למשתכן יוסיפו ליהנות מהנחה על מחיר הדירה.

ירושלים ואור יהודה הערים המבוקשת בהגרלת המחיר למשתכן האחרונה

סקירת האוצר: מחיר למשתכן גרמה לדירות תקועות בפריפריה

ההגרלה העשירית של מחיר למשתכן הגיעה והיא קטנה