בן הזוג חתם על הסכם תיווך – האם גם אני צריך לשלם?
חדשות    

בן הזוג חתם על הסכם תיווך – האם גם אני צריך לשלם?

מעודכן ל-01/2020

החוק אומר: ""מתווך במקרקעין לא יהא זכאי לדמי תיווך, אלא אם כן חתם הלקוח על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין, שבה נכללו כל הפרטים שקבע שר המשפטים, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת". מצב זה יוצר לקונה משפטית שבה מחד לקוחות מסרבים לשלם עמלת תיווך ומאידך מתווכים לא ממלאים את חובתם המשפטית. אבל מה עושים אם רק אחד מרוכשי הדירה חתם על הסכם התיווך?

מצב זה נידון לאחרונה בבית המשפט. בית המשפט השלום בתל-אביב פסק במחלוקת בין רוכש דירה שחתם על ההסכם ואשתו, שלא חתמה על ההסכם, לבין החברה העוסקת בשירותי תיווך. הזוג טען שהנתבע בעל שיעור נכות נפשית של 100%, והוא נטול אחריות משפטית ולא היה רשאי לחתום על ההסכם, ולכן הוא פטור מתשלום.  עוד נטען שההסכם נחתם "מאחורי גבה" של האישה שלא חתמה על ההסכם, ולכן אף היא אינה חייבת בתשלום דמי התיווך.

בית המשפט דחה את הטענה בתמיהה כיצד לקוח שאינו כשיר לחתום על ההסכם כשיר לחתום על הסכם המכר, ובהיעדר ראיות של ממש לאי-הכשירות דחה את טענת היעדר הכשירות של הלקוח.

בית המשפט הוסיף כי אשתו של הלקוח, אף שלא חתמה על הסכם התיווך, לקחה חלק פעיל בפגישות עם המתווכים ולא התנגדה להסכם התיווך, אולם בשל היעדר חתימתה לא ניתן לחייב אותה מכוח הסכם התיווך; והתביעה נגדה נדחתה.

לבסוף פסק בית המשפט כי הוא מחייב את הלקוח בדמי תיווך מופחתים בשל אשם תורם מצד המתווכים שלא החתימו את רעיית הלקוח על ההסכם, וחייב את הלקוח לשלם לחברת התיווך רק חצי מעמלת התיווך, לרבות הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין.

לפסיקה  עלולה להיות השלכות. בעבר נפסק כי חתימת בן זוג מחייבת את בן הזוג השני, כלומר בן הזוג שחתם על ההסכם הוא בפועל גם שלוח של בת הזוג, ולכן חתימתו מחייבת גם אותה. מסקנה זו מתחזקת גם במקרה זה, לאחר שבית המשפט קבע כי אישה העלתה טענות סותרות הנגועות בחוסר תום-לב. נראה שבמקרה זה פשוט רצו השופטים להקל על הבעל בשל מגבלותיו למרות הנזק שנגרם למתווך.

מדריך לדירה: המתווך

מי משלם על דמי התיווך בעסקת שכירות? מה החוק אומר?

מה מתווך צריך רישיון? במשרד המשפטים יוזמים ביטול הרישיון למתווכים