בנק ישראל: האצה בפריון העבודה במשק בעשור האחרון. מה צריך כדי שהמגמה תימשך?
חדשות    

בנק ישראל: האצה בפריון העבודה במשק בעשור האחרון. מה צריך כדי שהמגמה תימשך?

עובדים בבורסה ליהלומים

מעודכן ל-03/2023

בעשור האחרון נרשם במשק הישראלי גידול בפריון העבודה (צמיחת התוצר לעבוד), אפילו ביחס למדינות הOECD. כך קובע בנק ישראל בתיבה מתוך דוח בנק ישראל לשנת 2022, העוסקת בהתפתחות פריון העבודה בארץ.

לדברי הבנק, בחינה ענפית מעלה שעיקר צמיחתו של הפריון נבע מגידולו בתוך הענפים, בפרט בענפי השירותים. שינוי לא מבוטל שחל במבנה הענפים לא תרם באופן ישיר לגידול הפריון המשקי הממוצע. שיעור התעסוקה גדל בענפי השירותים, ובכללם במגזר ההייטק, ואילו בחלק מענפי התעשייה הוא ירד.

הסתכלות ארוכת טווח מעלה כי מגמות אלו הן תולדה של מגמות ארוכות יותר, שפקדו את כלל המדינות המפותחות, כחלק מתהליך המעבר מכלכלות מוטות ייצור לכלכלות הנוטות יותר ויותר להתבסס על שירותים. במשק הישראלי השינוי במבנה הענפי בעשור האחרון היה נרחב יותר מאשר באחרים, וכן גם תרומת הגידול של פריון ענפי השירותים לפריון המשקי. פילוח ענפי מלמד על חלקו המשמעותי של מגזר ההייטק בהתפתחויות אלו, אבל התופעה ניכרה גם בכמה ענפי שירותים נוספים. גדל הפריון של ענפי המסחר, התקשורת ומערכת הבנקאות, בזכות תהליכי התייעלות – תוצאת רפורמות לעידוד התחרות לצד שיפור השירות בעזרת הטמעת טכנולוגיות מקוונות. לעומת זאת, גידולה של התעסוקה בענפים אחרים לא לווה בשינוי הפריון בהם, והתרחש על רקע ביקוש מקומי גובר לצריכת שירותים, שנתמך, בין היתר, על ידי עליית שיעורי ההשתתפות.

בהמשך לממצאים, מצרף בנק ישראל המלצות שנועדו כדי לתמוך בהמשך השיפור של פריון העבודה במשק. לדבריו, על הממשלה לסייע במיצוי פוטנציאל ההון האנושי של האזרחים, להאיץ את פיתוח התשתיות הפיזיות התומכות בפעילות, להמשיך בהסרת מגבלות מן היבוא וחסמים לתחרות במשק, לקדם שינויים מבניים במערכת הפיננסית לשם הגדלת זמינות ההון לעסקים, ולייעל את הרגולציה והבירוקרטיה בעשיית עסקים. נוסף על כך חשוב שהמדיניות הממשלתיות, בפרט במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, תהיה מאוזנת בתמיכתה בענפי המשק השונים. יש לטפל בכשלי שוק ולהתייחס למאפיינים הייחודיים של חלק מענפי השירותים כדי להמשיך ולעודד השקעות והטמעה של טכנולוגיות מעלותפריון בענפים אלו.