חדשות    

בנק ישראל והאנליסטים בעקבותיו – הריבית תעלה ברבעון הראשון של 2019

בנק ישראל, החלטת הריבית, ריבית בנק ישראל

במקביל להודעה על הותרת הריבית על כנה מפרסם בנק ישראל גם תחזית מאקרו כלכלית בה הוא חוזה כי התוצר בישראל צפוי לצמוח ב-3.7% ב-2018, בדומה לתחזית הקודמת, וב-3.6% ב-2019, מעט גבוה מהתחזית הקודמת. בבנק ישראל חוזים כי האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להסתכם ב-1.4%, בדומה לתחזית הקודמת. הריבית המוניטרית צפויה לעלות ל-0.25% ברבעון הראשון של 2019, וברבעון השלישי של 2019 היא צפויה לעלות שוב, ל-0.5%.

מבנק ישראל נמסר כי קצב הצמיחה הצפוי ל-2018 דומה לתחזית הקודמת ואילו קצב הצמיחה הצפוי ל-2019 גבוה ב-0.1% נקודת אחוז.

בבנק ישראל חוזים כי היצוא צפוי לצמוח ב-2018 בקצב מעט איטי מזה שפרסמנו בתחזית הקודמת, מפני שתחזית הסחר העולמי עודכנה כלפי מטה, ואילו ב-2019 הוא צפוי לצמוח בקצב מעט מהיר יותר לאור הבשלה של כמה השקעות בענפי המשק. קצב צמיחת הצריכה הציבורית עודכן מעט כלפי מעלה, בין היתר בעקבות ההתפתחות בפועל של הצריכה הציבורית עד כה, שהייתה גבוהה מהערכתנו הקודמת. התחזית עבור הצריכה הפרטית וההשקעות נותרה ללא שינוי.

בבנק ישראל מעריכים כי האינפלציה בארבעת הרבעונים המסתיימים ברבעון השלישי של 2019 תעמוד על 1.4%. האינפלציה בסוף 2018 ובסוף 2019 צפויה להסתכם ב-0.8% וב-1.5%, בהתאמה. בבנק ישראל מעריכים כי מעריכים כי האינפלציה המתונה ששררה בחודשים האחרונים משקפת תופעה זמנית, ושהאינפלציה צפויה להמשיך לעלות בהדרגה לכיוון מרכז תחום היעד, ושיעור האינפלציה במהלך ארבעת הרבעונים הקרובים יעמוד על 1.4%, בדומה לתחזית מיולי. בבנק ישראל מסבירים כי עליית שכר במשק תגרום לעלייה באינפלצייה אשר תמותן על ידי המשך גידול בתחרותיות במשק, צעדי הממשלה להורדת יוקר המחיה וההתפתחות במסר המקוון.

ליאור יוחפז, סמנכ"ל השקעות, הלמן-אלדובי גמל ופנסיה התייחס להודעת בנק ישראל: " בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, כפי שהערכנו וכמו הקונצנזוס בשוק, למרות שמתחת לפני השטח ראינו מסחר שלקח בחשבון אפשרות להעלאה. בהודעת הריבית בנק ישראל התייחס למדדי המחירים הנמוכים מהצפי בחודשיים האחרונים וכתב כי הוא מאמין שהכוחות בשוק ממשיכים לתמוך אינפלציה בתוך היעד, ושהאיום העיקרי הוא המטבע. לדעתנו בנק ישראל יעלה את הריבית ברבעון הראשון של 2019 ולא ממש יכול לפני. התבססות של האינפלציה מעל ליעד התחתון של בנק ישראל (1%) תהיה רק בתחילת 2019 ואז בנק ישראל יעלה את הריבית לראשונה".

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי לשוק המקומי בפיוניר ניהול הון אמר: "כשמסתכלים על המצב הכלכלי במשק לא נראה הגיוני שסביבת הריבית תמשיך להיות אפסית. נתוני הצמיחה נראים טוב וגם נתון האבטלה, שבחודשים האחרונים עלה מרמה של 3.7% לרמה של 4.2%, חוזר להתייצב סביב ה- 4% ואף נמוך מזה, מה שמצביע על כך שהמשק בתעסוקה מלאה." בן אריה הוסיף ואמר כי "נכון להיום, איגרות החוב מגלמות ציפיות לשלוש העלאות ריבית (ל- 0.75%) ב- 12 החודשים הקרובים. אז למה בכל זאת הריבית לא עלתה? אולי כי ממתינים לראות שהאינפלציה עומדת ביעדה קצת יותר זמן, אולי בגלל חשש מייסוף נוסף בשקל ואולי פשוט הנגידה המכהנת לא רוצה רגע לפני פרישתה מהתפקיד לבצע שינוי מגמה. נראה כי העולם של ריבית אפס בישראל גם ללא הנגידה הולך להסתיים וכי במהלך שנת 2019 הריבית תעמוד על לפחות 0.5% ואף גבוה מכך".