חדשות    

בנק ישראל קובע לו"ז ליישום תשלומים מיידיים: הנחה את הבנקים להיערך עד סוף 2023

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל

בנק ישראל ממשיך לפעול לקידום התשלום המיידי (Faster/Instant Payment) בישראל על מנת לתת מענה לצורכי השוק, להתאים את התשלום המיידי לסטנדרטים בינלאומיים ולהתפתחויות בעולם וכן על מנת להסיר חסמים שזוהו במסגרת הפיקוח על התשלום המיידי. במסגרת הצעדים, הפיקוח על מערכות התשלומים הנחה את הבנקים להיערך לקבלת בקשות לתשלום Request to pay (R2P)  עד לסוף שנת 2023. זאת בהמשך להנחיות קודמות שחייבו היערכות לקבלת זיכויים מידיים ופיתוח התשלום המיידי בסטנדרטים בינלאומיים מקובלים (ISO 20022).

תשלום מיידי הוא אמצעי תשלום אשר מאפשר העברת תשלום מחשבון לחשבון, 24 שעות שבעה ימים בשבוע, בו הכסף זמין מידית למקבל התשלום, ללא צורך להמתין ליום העסקים הבא. כך למשל – זיכוי מיידי מאפשר למקבל התשלום לעשות שימוש מיידי בסכום הכסף שזוכה לחשבונו – בדומה לתשלום באמצעות כסף מזומן. זאת בשונה מאמצעי תשלום אחרים אשר נפוצים היום בישראל (צ'קים, העברה בנקאית, כרטיס חיוב נדחה, כרטיס נטען ועוד), שבהם הכסף אינו זמין לשימוש מיידי על ידי המוטב.

בקשה לתשלום מידי (R2P) תאפשר למוטב לבקש באופן דיגיטלי תשלום מלקוח משלם, בגין סחורה או שירות, באופן פיזי (כמו בבית עסק) או און ליין/מקוון (באתר אינטרנט) באופן פשוט, קל ונוח שיאפשר את קבלת התשלום באופן מיידי בחשבונו של המוטב (זיכוי מיידי). יישום הנחיה זו, במקביל לצעדים נוספים שמקודמים על ידי בנק ישראל, ירחיב את סוגי העסקאות של תשלום מיידי גם לעסקאות בהן מעורבים בתי העסק והממשלה, ולא יוגבל רק לעסקאות של תשלום מיידי בין פרטיים, כפי שמתאפשר כיום.

לדברי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, "פיתוח שוק התשלומים בישראל הוא יעד מרכזי מבין היעדים שהצבנו לעצמנו בבנק ישראל במסגרת התוכנית האסטרטגית של הבנק. מדיניותנו מכוונת ליצירת שוק תשלומים מתקדם שיאפשר לשחקנים בשוק להגדיל את מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכנים ובתי העסק לביצוע תשלומים והצבת שוק התשלומים בישראל בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. צעד זה מצטרף לשורה ארוכה של צעדים שנקטנו במטרה לשפר את רווחת הצרכן ולתרום לעידוד ופיתוח התחרות והחדשנות במערכת הפיננסית".

מונופול חברות התשלומים מתפרק: שב"א ומס"ב ייפרדו לאחר התנגדות הממונה להסדר כובל