חדשות    

מונופול מערכות התשלומים מתפרק: שב"א ומס"ב ייפרדו לאחר התנגדות הממונָה להסדר כובל

שב"א ומס"ב, שתי מערכות התשלומים המרכזיות בישראל, עומדות להיפרד. באמצעות מערכות תשלומים של השתיים מתבצעות סליקת כרטיסי אשראי, העברת כספים בין חשבונות בנק ועוד.

שתי מערכות התשלומים, אשר נשלטו בעבר על ידי הבנקים, קיימו ביניהן לאורך השנים שיתופי פעולה רבים, כגון מנכ"ל והנהלה משותפים, משרדים משותפים ומערכות מחשוב משותפות.

לפני כשנתיים הגישו שתי החברות בקשה לאשר את שיתופי הפעולה ביניהן כהסדר כובל. מיכל כהן, הממונה על התחרות החדשה אשר נכנסה לתפקידה בתחילת 2022 והחליפה את מיכל הלפרין, התנגדה לאישור ההסדר הכובל שכן הוא עלול לפגוע בתחרות והוא איננו לטובת הציבור. הממונה סברה שהפרדת שיתופי הפעולה בין החברות עשויה להוביל להתפתחות של תחרות בין מערכות התשלומים ותגביר את החדשנות של אמצעי התשלום בישראל.

לאחרונה הגיעה הממונה בשיתוף פעולה עם בנק ישראל למתווה מוסכם של הפרדה מלאה בין שב"א ומס"ב. כעת הוגשה בקשה מוסכמת לאישור מתווה ההפרדה לבית הדין לתחרות, כך שההסדר הכובל יאושר בתנאים מוסכמים. התנאים, שגובשו בשיתוף חטיבת התשלומים בבנק ישראל, כוללים הפרדה מלאה של החברות מרמת ההנהלה, פיתוחי האפליקציות ושירותי התשלומים המיידים ועד לתשתיות שעליהן נסמכות החברות.

בהתאם להסכמה עם הממונה על התחרות כבר הופרדו רוב הפונקציות הניהוליות בחברות וכן חלק משמעותי מההתקשרויות עם צדדים שלישיים. במסגרת התנאים, וככל שיאושר על ידי בית הדין, יופרדו כל כוח האדם והמשרדים של החברות עד אוגוסט 2022, מרבית הפיתוחים האפליקטיביים המאפשרים התעצמות של התחרות בין החברות יופרדו עד לסוף שנת 2023, תשתיות החברות תופרדנה עד לסוף שנת 2024 ואילו מחשבי החומרה של החברות יופרדו עד לסוף שנת 2027.

פירוק מונופול מערכות התשלומים בישראל הוא בעל חשיבות משמעותית לתחרות והחדשנות במערכת הפיננסית ולהסרת חסמים מהותיים להתפתחות של שוק תשלומים מתקדם ומגוון בישראל.

בנק ישראל קובע לו"ז ליישום תשלומים מיידיים: הנחה את הבנקים להיערך עד סוף 2023