פיקדונות    

בנק מזרחי טפחות בפיקדון פיטנגו – 3.53% לשנתיים

אלי יונס, מזרחי טפחות

בנק המזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס משיק פיקדון פיטנגו לתקופה של שנתיים. פיקדון פיטנגו פריים/קבועה הוא פיקדון שקלי לתקופה של 2 שנים שמאפשר ללקוחות ליהנות בשנה הראשונה מריבית שקלית המשתנה על-בסיס ריבית הפריים (ריבית הפריים נכון להיום – 3.75%) ובשנה השנייה מריבית שקלית קבועה שאינה צמודה.

תקופת הפיקדון: 2 שנים. ריבית הפיקדון הכוללת: 3.53%, כאשר בשנה הראשונה – ריבית של פריים בניכוי 2% (ריבית שנתית של 1.75% – נכון להיום); בשנה השנייה – ריבית שקלית קבועה של 1.75%. הריבית מחושבת לפי ריבית דריבית שנתית.

סכום המינימום להפקדה בפיקדון פיטנגו: 50 אלף שקל (סכומים אחרים יניבו תשואות נמוכות ).

בנק מזרחי טפחות אגרסיבי בשנה האחרונה בהשקת פיקדונות שקליים. בנוסף לפיטנגו, לבנק יש את פיקדון קוקוס (לתקופות של 9 ושנים ו-13 שים) , פיקדון ליצ'י (לתקופה של 4 שנים), פיקדון פומלית ועוד. 

פיקדונות נחשבים מכשירים סולידיים – התשואה בהן אמנם נמוכה (אפילו נמוכה מאוד), אבל הביטחון בהן גבוה; ובתקופה של חוסר וודאות בשווקים, משקיעים רבים מגדילים את החלק הסולידי על חשבון החלק המסוכן (מנייתי ואג"ח), אבל איך בכלל בוחרים פיקדון?

ובכן, זה מתחיל בתשואה/ ריבית – הריבית על הפיקדונות,  נקבעת בהתאם למשך זמן הפיקדון; גודל הפיקדון, סוג הפיקדון ויכולת המיקוח של הלקוח מול הבנק.  היתרון הגדול של פיקדונות צמודים, לעומת פיקדונות שקליים ואחרים,  הוא השמירה על הכסף – עם אתם מחזיקים בפיקדון צמוד למדד, אז לא תפסידו ריאלית. בפיקדונות אלה מקבל המשקיע את השינויים במדד המחירים לצרכן, בתוספת ריבית מסוימת.

בפיקדונות שאינם צמודים למדד, יש חשיפה לאינפלציה. המשקיע יכול להפסיד ריאלית. הריבית בפיקדון לא צמוד למדד נקבעת כתלות בריבית הפריים של בנק ישראל. לרוב מקבלים המחזיקים בפיקדונות מסוג זה, ריבית שהיא מתחת לריבית הפריים (לרוב אפילו משמעותית מתחת לפריים) ואז בפועל, הם עלולים להפסיד ריאלית. עם זאת, ישנן תקופות שדווקא הפיקדונות ללא הצמדה מספקים ריבית גבוה ביחס למדד, כלומר מבטאים רווח ריאלי. הפיקדונות שאינם צמודים למדד יכולים להיות פיקדונות בריבית ת קבועה או משתנה.

פיקדונות בריבית קבועה הם פיקדונות שהריבית בהן על פני כל התקופה ידועה, בפיקדונות אלו המחזיקים יודעים בבירור מה הם יקבלו בסוף תקופת הפיקדון. פיקדונות בריבית משתנה הם פיקדונות שהריבית בהם תלויה בריבית בנק ישראל (משתנה בהתאם לריבית בנק ישראל ובהתאם לריבית הפריים). המשמעות היא שאמנם הסיכון גדל לעומת פיקדונות בריבית קבועה, אך במקביל גם הסיכוי גדל, כלומר, אם הריבית במשק תעלה, המחזיקים בפיקדונות ירוויחו יותר (יקבלו תשואה גבוה יותר), ובמצב ההפוך, אם הריבית במשק תרד – המחזיקים בפיקדונות האלו יקבלו פחות.