חדשות    

בקרוב תקנות חדשות למפעילות קורקינטים שיתופיים – מה הן הולכות להיות?

בין התקנות הצפויות: איסור חסימה, פריסה בתחנות רכבת ותוכנית לאוכלוסיות מוחלשות

עיריית תל אביב תפרסם בקרוב הוראות מחייבות חדשות למפעילות הקורקינטים בעיר. במפגש שהתקיים השבוע הוצגו הכיוונים הסופיים. כיום קיימות בתל אביב הנחיות ראשוניות בלבד. בהנחיות הצפויות פרישה משמעותית יותר של הכלים ליד תחנות הרכבת, ואיסור על חסימת מדרכה, תחנות אוטובוס, שבילי אופניים ומרחבים ציבוריים אחרים.

מכסת כלים מקסימלית

במפגש  האחרון בין המפעילות לעירייה הוצגה טיוטת ההוראות. העירייה בוחנת קביעה של מכסת כלים מקסימלית למפעילות הקורקינטים, עם אפשרות לבקש הרחבה של מספר הכלים בכפוף לעמידה בקריטריונים נוספים אחת לרבעון. המטרה למנוע הצפה של כלים וריבוי מפעילות שיקשה על אכיפה. לעומת זאת, להבדיל מכמה מקומות בעולם, לא מתוכננת הגבלת מספר החברות הפעילות בשטחה.

מלחמה בחסימת מדרכות

הטענה השכיחה הן בארץ והן בעולם היא חסימה של מדרכות שלא מיועדות לכך. בעירייה מתכננים פיילוט סימון אזורי חניה מחייבים בתחנות הרכבת ואזורים מוסדרים במרחבים צפופים המועדים לפורענות. מרבית המפעילות כבר הטמיעו שיטות כדי לצמצם את התופעה. אצל רוב המפעילות קיימת אפשרות צילום מקום החניה בעת ההחזרה, בעתיד זה יהיה תנאי להחזרת הכלי בסוף השימוש. חלק מהחברות גם משתמשות בנציגי הסברה.

תוכניות לאוכלוסיות מוחלשות

עוד מה שמטריד את לקוחות הקורקינטים המחייר שנחשב לגבוה, התשלום כיום הוא 5 שקלים לתחילת נסיעה, וחצי שקל לכל דקה נוספת (10–15 שקלים לנסיעה ממוצעת של 10–20 דקות), בכל החברות. להרחבה : קורקינטים חשמליים – לשכור או לקנות?. בשלב הנוכחי לא מתכוונים בעירייה להתערב במחיר — אך מתכננים לחייב הצגת תוכניות מיוחדות של עלויות לאוכלוסיות מוחלשות. כחלק מכך, הוצע חיוב לפרוש את הכלים בכל חלקי העיר. בבדיקה שנעשתה בעירייה בעקבות פניות שהגיעו מתושבים, נמצא שקיים מחסור בכלים בשכונות ובאזורים שבהם הביקושים נמוכים, בעיקר בדרום ומזרח העיר. יש מדינות שבהן מוענקים תמריצים למפעילות על הצבת קורקינטים באזורים מוחלשים, שבהם הביקוש נמוך.

קורקינטים בתחנות רכבת

בערייה בוחנים גם פרישה רבה יותר של הכלים בתחנות רכבת, כדי לפתור את הבעיה שקיימת היום בהגעה אל התחנות, ומהן ליעד.

קורקינטים בשד' ירושלים כתחבורה חלופית

שד' ירושלים צפויות להיחסם לטובת הקמת קו הרכבת הקלה. הבעיה היותר משמעותית היא כי ציר זה יהיה סגור לשלוש שנים לכל הפחות שבהן יתבצעו העבודות, ולא יהיה בו פתרון תחבורתי ראוי חלופי. סגירת הציר צפויה ליצור מצוקה תחבורתית קשה באזור, וקורקינטים יכולים להוות פתרון, אם כי חלקי בלבד.

קנסות

. בישיבת מועצת העירייה האחרונה עבר חוק עזר עירוני שמאפשר קנס מינימלי של כ–50 שקל וגרירת כלי שנמצא מחנה במקום שמהווה מטרד למשתמשי המדרכה. סכום הקנס הוא למעשה עלות התפעול של גרירת הקורקינט החשמלי השיתופי ושחרורו.

בתל אביב פועלים כיום כ–3,000 קורקינטים חשמליים להשכרה ועוד כ–2,000 אופניים להשכרה הפזורים בעיר. בכל יום מתבצעות בכלים אלה כ–15 אלף נסיעות ביום, מתוך פוטנציאל של כ–30 אלף נסיעות (במצב של ניצול מקסימלי). מדובר ב–2.2% מכלל הנסיעות בעיר. בין החברות הפועלות בתחום ניתן למצוא את בירד, שלה שימוש ברמה גבוהה יחסית לאחרות לפני נתוני העירייה; ליים, שנכנסה ראשונה לפעילות לעיר; וכן חברות נוספות כמו ווינד, לאו .

מבדיקה שערכה העירייה עולה כי ערים שהסדירו באופן אגרסיבי את פעילות הקורקינטים — סן פרנסיסקו למשל — גרמו לפגיעה בשימוש בהם. מרבית הערים באירופה מבצעות הסדרה "רכה" תוך לימוד השוק, ורק מעטות מנעו את כניסת הכלים השיתופיים לחלוטין.

קורקינטים חשמליים – לשכור או לקנות?

השנה הראשונה של אפליקציות הקורקינטים – האם זה יהיה רווחי?

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים