חדשות    

בשליש מהמשפחות האישה מרוויחה יותר מהגבר – על מי זה משפיע

מעודכן ל-05/2019

יותר נשים מרוויחות יותר מבן זוגן, אך גם מתגרשות יותר ולא עושות פחות מעבודות הבית

למרות ההתקדמות של הנשים בעולם התעסוקה עדיין בישראל ברוב הבתים הגבר מרוויח יותר מאישתו. כך לפחות ב-72% מהמשפחות. אך בישראל של 2019, ב-28% ממשקי הבית המצב שונה ובהם שני בני הזוג עובדים – האישה היא זו שמרוויחה יותר, כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בארה"ב לעומת זאת כבר מדובר ב-38% מהנשים הנשואות שמרוויחות יותר מבעליהן, כך על פי המשרד לסטטיסטיקה של העבודה בארה"ב

נשים בישראל הן כיום  משכילות יותר מבעבר. בשנת 2018 כמעט 60% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה היו נשים כאשר לשם השוואה בשנת 1970 שיעורן היה פחות ממחצית מכלל הסטודנטים (43%), כך לפי הלמ"ס. גם בשוק העבודה, למעלה ממחצית (56%) מהעוסקים במשלח יד אקדמי הן נשים. בשליש מהבתים בהם יש רק מפרנס אחד מדובר באישה , ב-67% מהבתים האלה מדובר בגבר. בחברה החרדית האישה היא המפרנסת העיקרית, ושם ב-77% ממשקי הבית שבהם יש מפרנס אחד המפרנסת היא אישה.

ועם זאת, אף שנשים מרוויחות יותר מבעבר, הן מעדיפות בן זוג שירוויח לפחות כמוהן ולכן נדיר המצב שבו הגבר מרוויח פחות. חלק ממחקרים מראים שכשאישה מרוויחה יותר מהבעל זה מהווה גורם סיכון לגירושים.

עם זאת, בעוד בתעסוקה המצב מתקדם, התפיסות הסטריאוטיפית עדיין שמרניות לגבי יחסי הכוחות בתוך הנישואין. מחקרים מראים שהחברה מעניקה ערך רב יותר לבעלים שמרוויחים יותר מנשותיהם. אפילו בארה"ב של 2019 התפיסות המיושנות לגבי נישואים הן הרווחות. גברים אמריקאים עדיין חשים יותר בנוח במערכות יחסים בהן הם המפרנסים העיקריים. למעשה, הסיכון לגירושין גבוה בכמעט 33% כשהבעל אינו עובד במשרה מלאה, כך לפי מחקר מהשנים האחרונות.

לפי החוקרת, בנישואים שהחלו אחרי 1975, היעדר תעסוקה בהיקף מלא של הבעלים נקשר לסיכון מוגבר לגירושים. הציפיות מנשים אינן כבר להישאר בבית, אך הציפיות מהגבר להיות המפרנס נותרו.

הסיכוי של זוגות עם הכנסה דומה להקים חיים משותפים גבוהים יותר וכן, סיכוייהם להיפרד נמוכים יותר, כך לפי מחקר  מאוניברסיטת קורנל. לפי המחקר היסודות הכלכליים של איחוד זוגי מוצלח נמצאים בהכנסה גבוהה ושיוויונית. בנוסף, בעלי הכנסה גבוהה ושיוויונית יותר הם בעלי סיכוי נמוך משמעותית לפרידה.

התשובה לשאלה כיצד משפיעה העובדה שהאישה משתכרת יותר מבעלה על גירושים היא לא חד משמעית

התשובה לשאלה כיצד משפיעה העובדה שהאישה משתכרת יותר מבעלה על גירושים היא לא חד משמעית. מחקרים מראים שהסיכוי לגירושים בקרב זוגות כאלה גדל, אבל זה משתנה מזוג לזוג. נשים משכילות יותר, בעלות יכולת השתכרות גבוהה יותר ומבוססות יותר הן שעשויות להרגיש ביטחון רב יותר לעזוב את מערכת היחסים. עשוי להיות להן גם קל יותר למצוא בן זוג אחר 'בשוק'. מצד שני, הבעל שמרוויח פחות עשוי דווקא יותר לרצות להישאר בזוגיות שכזו ולא להתגרש.

דמי מזונות

בישראל רק לאחרונה הכיר בג"ץ שיש נשים שמרוויחות יותר. בג"ץ קבע  שבמקרים מסויימים אישה תחוייב לשלם מזונות ילדים בהתאם ליכולת הכלכלית של כל אחד מההורים. כלומר, במקרים של משמורת משותפת בהם האישה מרוויחה יותר היא תשלם מזונות לאב.

מרוויחות יותר, לא עושות פחות בבית

 מחקרים מישראל מראים שגם במשפחות בהן האישה מרוויחה יותר מבעלה – היא עושה יותר ממטלות הבית. הההנחה היא כי זה נובע מתוך רצון 'לפצות' על הצלחתה בקריירה בניגוד למצופה ממנה.

לעומת זאת, ככל שגברים תלויים יותר בנשותיהן מבחינה כלכלית הם עושים פחות – גם אם הם מובטלים. לעומת זאת, אבטלה של אישה נחשבת בעיה חמורה פחות, אפילו אם הייתה המפרנסת העיקרית

מה שכן יכול לצמצם את הסיכוי לפרידה הוא שותפות במשק הבית ובגידול הילדים, ללא קשר לכמה כל אחד מרוויח. בישראל  נשים נתפסות עדיין כאחראיות העיקריות לגידול הילדים וניהול משק הבית, כי כמעט רק הנשים לוקחות חופשה ויש משרות המיועדות לאמהות. יתרון של השנים האחרונות הוא שמעסיקים יותר מודעים לצורך בחיי משפחה, כך למשל מאפשרים יותר עבודה מהבית ויציאה מוקדמת מהעבודה לאיסוף הילדים. יש יותר גברים שמנהלים קריירה וגם תורמים לגידול הילדים וניהול משק הבית וכך גם יותר נשים. ולכן הפתרון כולו טמון בבחירות בני הזוג בשיתוף והתחשבות של המעסיק, לצד הקלה בחוק הן לגברים והן לנשים.

בענף הפיננסים והביטוח פערי השכר הכי גדולים

עובדים בהייטק מול עובדות בהייטק – פערי השכר? תחומי האחריות? ולמה יש פחות נשים בהייטק?

הפעימה הראשונה בהעלאת שכר המינימום נכנסה לתוקף; ניסנקורן: "נמשיך לפעול לצמצום הפערים החברתיים"