מדריכי השקעות    

ג'ואל גרינבלט – גאון בשוק ההון? מה הנוסחה שלו?

מעודכן ל-04/2019

ג'ואל גרינבלט הוא מייסד ומהל קרן גות'האם, חברת השקעות שהכתה את השוק במשך יותר מעשרים שנה, עם תשואה ממוצעת של 40% בשנה. אל עולם ההשקעות הגיע בזכות בנג'מין גרהאם.

הוא נתקל במאמר ב"פורבס" על אבי השקעות הערך "מה שתפס אותי זה שהיה לו סוג של נוסחה. התעניינתי אז באפשרות של נוסחה שתרוויח עבורי כסף בלי שאצטרך לעבוד קשה", הוא אומר, "מובן שלמדתי אז מינהל עסקים, וכל מה שלימדו אותנו היה שאי אפשר להצליח בלי לעבוד קשה, אבל הייתי צעיר ואופטימי".

בשנות השמונים הנוסחה של גרהאם כבר הפסיקה לעבוד, הוא פרש מלימודי משפטים והחל לעבוד  בקרן השקעות, וב־1985 יצא לדרך עצמאית והקים את קרן הגידור גותהאם קפיטל, באמצעות הון התחלתי של 7 מיליון דולר שרובו הגיע ממלך אג"ח הזבל מייקל מילקן.

גותאם נהנתה מתשואה פנומנלית של 56% בשנה בממוצע ב־10 השנים הראשונות לקיומה (השיא, 115%, נרשם ב־1993). בתחילת 1995 סגר גרינבלט את הקרן למשקיעים, ומאז היא מנהלת רק את הכסף שלו ושל שותפו ביל אקמן, תוך שהיא מניבה תשואה שנתית ממוצעת של 40% בשנה עד 2008. "בהחלט הפסדנו כסף עם כולם ב־2008, אבל ב־2009 עשינו יותר מהשוק", אמר וסירב לחשוף נתונים מדויקים, "הממוצע עכשיו הוא פחות מ־40%, אבל הוא עדיין לא רע".

גרינבלט מסרב להיות אורקל ואף שמנהל קרן גידור לא ממליץ על השקה בקרן גידור, כי אין סיבה שדוקא קרן גידור מסוימת תצליח. והן גם גובות עמלות גבוהות מאוד. עם זאת, את הטיפים שכן היה מוכן לחלק למשקיע פרסם בספר  "אתה יכול להיות גאון בשוק ההון", שהפך אותו מדמות מוערכת בוול סטריט לגורו השקעות עולמי. במרכז הספר שלו עומדת הנוסחה איך לקנות בזול חברות טובות.

ואם זה נשמע לכם מוכר לרעיון ההשקעות של באפט או של משקיעים גדולים אחרים, זה לא מקרי:

"העקרונות של הנוסחה שלי ושל באפט דומים", מסביר גרינבלט, "גם באפט משתדל לקנות חברות טובות בזול, אבל הוא מוכשר מאוד, ובניגוד לרוב האנשים – אלו שעבורם כתבתי את הספר – הוא יודע להעריך חברות. לרוב האנשים אין מושג איך להעריך מה משהו שווה, ואם אתה לא יודע את זה אתה לא באמת יכול להשקיע בתבונה. מה שאני אומר בספר זה 'בוא נקנה קבוצת מניות שבממוצע הן זולות וטובות'. זה דומה להמלצה להשקיע בממוצע השוק, אבל זו דרך חכמה יותר לעשות את זה".

כל הרעיון הוא רווחיות ביחס למחיר.  לקחת קבוצה של חברות – למשל אלף החברות הנסחרות הגדולות ביותר – לדרג אותן על פי תשואה על נכסים" (ROA) ומתוכן לבחור את המניות בעלות מכפיל הרווח הנמוך ביותר. השקלול של שני הקריטריונים ייצור דירוג חדש, שבראשו המציאות הגדולות ביותר. גרינבלט ממליץ לקנות את 30 המניות המובילות בדירוג הזה, להחזיק אותן במשך שנה, ואז למכור אותן ושוב לקנות את המניות המובילות בנוסחה.

לא כל החברות האלה ירוויחו. רק 55–65 יעשו טוב יותר מבשנה שעברה. זו הסיבה שאנחנו קונים קבוצה ולא מניה בודדת", הוא מסביר, "אבל משום שאתה קונה את כולן בזול, לרוב אלו שלא מצליחות לא מפסידות לך הרבה, ועל אלו שכן מכות את השוק – אפילו בקצת – אתה מרוויח הרבה. זה כמו חברת ביטוח"

על פי המחקר של גרינבלט, לאורך זמן נוסחת הקסם מביאה לרווח גבוה בכ־10% מממוצע השוק. המחקר, שבדק אלפי מניות על מאות פרקי זמן שונים, גם קובע שמי שהיה משקיע את הכסף שלו על פי הנוסחה בעשור האחרון היה מרוויח 288%. אבל לא הכל ורוד – ופה נכנס עניין האמונה. יש תקופות, לפעמים אפילו שלוש שנים רצופות, שהנוסחה לא עובדת. למרות זאת, גרינבלט טוען שיש לדבוק בה, גם כשהיא מפשלת וכמו משקיעים אחרים תומך בסבלנות לטווח ארוך למרות משברים.

סת' קלרמן – מהמשקיעים הגדולים בכל הזמנים ויש גם הקשר ישראלי

לי לו – המשקיע שיירש את באפט?