תיירות    

גולשים בלי לקרוע את הכיס: טיפים לחיסכון במהלך חופשת סקי

עם כל הכבוד לחרמון, הוא רחוק מלספק מענה למי שרוצה להתנסות בסקי "אמיתי": שלג למשך שבועות ואפילו חודשים, מגוון מסלולים ברמות קושי שונות, עיירות סקי אותניות עם חיי לילה עשירים ("אפרה סקי") ועוד. בתנאים האלה לא מפתיע מדוע הפופולאריות של חופשות סקי עלתה פלאים בשנים האחרונות, כשעיקר החופשות הן באתרים הנמצאים במדינות אירופה השונות.

חופשת סקי ברמת ההגדרה נוטה להיות יקרה ביחס לטיולים "רגילים". לצד הטיסה ומקום הלינה יש צורך בעלויות עבור הציוד, הסקי פס, הרכש השכור (שצריך להיות משודרג) ועוד. באמצעות מספר דגשים חשובים תוכלו להוזיל את העלויות בצורה דרסטית.

חבילות סקי

חבילות סקי מוצעות כיום על ידי מגוון רחב של גורמים. יכולות להיות אלה חברות וסוכנויות תיירות כלליות (איסתא, ארקיע, אופיר טורס, וואלה!טורס, השטיח המעופף, קשרי תעופה ועוד) וגם חברות המתמקדות בעיקר בתיירות סקי: SkiDeal, פינגווין, א.ס.פ סקי, דוקטור סקי ואחרות. למרות שלכל חבילה עשויים להיות מאפיינים ספציפיים, הן כוללות לרוב טיסות, העברות לאתר ולחזרה, מקום לינה (שיכול להיות מלון, דירת נופש, אכסניה ועוד), ארוחות, סקי פס המאפשר כניסה לאתרים השונים, ציוד סקי ולעיתים גם הדרכה – מצרך חובה אצל אנשים שיוצאים לחופשת סקי בפעם הראשונה.

טווח המחירים של חופשת סקי הוא די רחב, והוא מושפע מגורמים שונים. אתרי הסקי והמדינות בהן הם נמצאים משפיעים מן על המחיר, כשבהרבה מקרים על האתרים הטובים, העמוסים והמגוונים יותר צריך לשלם יותר. בקטגוריה הגבוהה של המחירים תמצאו את האלפים – אוסטריה, שוויץ, צרפת ועוד – בעוד שבגזרה הזולה יותר תמצאו אתרים במדינות דוגמת בולגריה, רומניה וצ'כיה (בעיקר במזרח אירופה). בהם תוכלו למצוא חופשת סקי בת מספר ימים עד שבוע במחירים של כ-650-800 אירו בממוצע, אם כי אתרים נחשקים או תנאי לינה אטרקטיביים יכולים לעלות את המחיר לסביב כ-1,000 אירו. אתרים אלה מתאימים פעמים רבות לא רק למי שהתקציב שלו קצר אלא גם למי שמתנסה בסקי בפעמים הראשונות, כך שהעושר של האתרים פחות חשוב לו. בצד היקר יותר תמצאו אתרי סקי במערב או במרכז אירופה, בהם המחיר עשוי להיות גם סביב כ-2,000-3,000 אירו לשבוע, או אפילו יותר. חלק משמעותי מהגולשים, לעיתים ברמת רוב, בוחרים בסופו של דבר בחבילה הנמצאת איפשהו באמצע בטווח המחירים שלה, למשל 1,000-1,500 אירו לאדם.

כדי לקבל את ההחלטה הנבונה אנחנו ממליצים לכם, כהרגלנו בקודש, פשוט לבדוק. מומלץ להחליט קודם כל על יעד ספציפי, לראות אילו חברות מספקות חבילות אליו ולבצע השוואת מחירים. לא צריך לספר לכם שבעידן האינטרנט ניתן לבצע את הבדיקות האלה בפשטות יחסית, ובכך לחסוך לא מעט כספים.

הפרמטרים שמשפיעים על המחיר

מועד החבילה

לא רק המאפיינים של אתר הסקי והמיקום שלו משפיעים על המחיר של חבילות הסקי, אלא גם התקופה בה נוסעים. ברוב המקרים אתרי הסקי יהיו פתוחים רק בחודשי החורף או בעונות המעבר, אבל גם בתוכן יש תקופות עמוסות יותר (On Season) או פחות (Off Season). אפילו בטווח של מספר שבועות לכאן או לכאן אתם צפויים להיתקל בפערי מחירים – לא תמיד ההבדל ביניהם יהיה הבדל של שמיים וארץ, אבל כן צפוי הבדל של כמה עשרות אירו. מכאן שמי שמתפשר מעט במועד יכול להוזיל את החופשה. עם זאת מומלץ לברר שמבחינת מזג האוויר וכמות השלג הצפויה ההתפשרות הזו לא תפגע בחוויית הסקי עצמה. בהרבה יעדים המועד האידיאלי לסקי יהיה חודש פברואר, שהוא יהיה יקר יותר אבל פעמים רבות גם כדאי יותר.

שאלת ההדרכה

גולשים מתחילים זקוקים להדרכה, שיכולה להיות קבוצתית אבל גם פרטנית. ההדרכות הקבוצתיות תהיינה זולות יותר, אבל הן עלולות להיות יעילות פחות ולא להתאים לקצב הלמידה של האדם הספציפי. מחיר שעה של הדרכה פרטית יכול להיות כ-20-30 אירו באתרים הזולים יותר או כ-50-60 אירו באתרים יקרים יותר (לאחר שעות ההדרכה ניתן לתרגל לבד). במקרה של הדרכה קבוצתית, מדובר בדרך כלל במספר שעות הדרכה בכל יום בקבוצות קטנות יחסית. מחיר של חמישה-שישה ימי הדרכה יכול להיות כ-100-150 אירו לאדם.

הרכבה עצמאית של חופשת סקי

עבור אלה שלא מפחדים מביצוע הזמנות ובדיקות דרך האינטרנט, קיימת האפשרות להרכיב חבילת סקי באופן עצמאי. זה מתחיל עם טיסה לשדה התעופה הקרוב לאתר הסקי, או לפחות שדה התעופה שנמצא במרחק נסיעה סביר אבל נחשב לזול יחסית. קחו בחשבון שברוב המקרים כן תידרשו למספר שעות נסיעה לפחות, בתנאים שעלולים להיות לא פשוטים. מחיר הטיסה יכול להיות כמה מאות דולרים לשני הכיוונים, תלוי ביעד, וניתן להוזיל אותו באמצעות הזמנה מוקדמת (בעיקר בטיסות סדירות), הזמנה של טיסה עם עצירת ביניים ועוד. חלק מחברות התעופה מציעות הנחות משמעותיות על טיסות חורף, וניתן לכן לברר בכיוון הזה.

הדבר הבא הוא למצוא פתרון לינה במרחק סביר ככל האפשר מאתר הסקי, כשבדרך כלל דירות אירוח תהיינה זולות יותר. ניתן למצוא בלב אתרי הסקי דירות שמתאימות לקבוצות חברים או למשפחות במחירים של כ-200-300 אירו לשבוע ימים, בעוד שבמקרה של מלונות המחיר עשוי להיות גבוה יותר (במיוחד בתקופות העמוסות בעונת הסקי).

לאחר מכן נדרשות העברות לאתר הסקי, כשהבעיה היא שרכבות בהרבה יעדים באירופה הן יקרות יחסית. ניתן גם כאן בחלק מהמקרים להוזיל את העלות באמצעות הזמנה מוקדמת או התפשרות על מקומות שאינם אטרקטיביים. יש מצבים בהם רכב שכור יהיה זול יותר מאשר נסיעה בתחבורה הציבורית. השאלה האם צריך רכש שכור תלויה במקום בו אתם ישנים ביחס לאתר הסקי (או למעליות המאפשרות להגיע אליו), כך שבהרבה מקרים אפשר להסתדר בלי: יש אוטובוסים ודרכי הגעה אחרים. מי שכן רוצה לנהוג ברכב שכור צריך להזמין קודם כל רכב מקטגוריה יחסית יקרה, רכב מאסיבי שיוכל להתמודד עם השלג ותנאי הדרך הלא פשוטים בהצלחה. לצד זה נדרשות תוספות דוגמת צמיגי חורף או שרשראות שלג. רכב שכור יכול לעלות משהו כמו100-150 אירו לאדם לתקופה של שבוע, עם התוספות הדרושות לחורף אבל ללא הוצאות נלוות של דלק, אגרות שונות וגם חניה.

במבט כללי אפשר לטעון שמחיר ארגון עצמאי של חבילת סקי יכול להיות בטווח שבין כ-600-900 אירו לאדם, כשאל הסכום הזה ישל להוסיף את ההדרכות, את הסקי פס (שמחירו יכול להיות כמה מאות אירו) וגם את ציוד הסקי עצמו. ניתן לשכור ציוד בכ-100 אירו לאדם, פלוס מינוס. רצוי כמובן לא לרכוש את הציוד במיוחד אם לא מתכוונים לגלוש בתדירות גבוהה.

האם הארגון העצמאי של חופשת סקי הוא משתלם יותר? תלוי מתי ולהיכן טסים. יש מקרים בהם הבדיקות האלה יכולות לחסוך כמה עשרות או אפילו מאות אירו (נניח כ-700 אירו לכל החבילה לעומת כ-900-1,000 אירו לחבילה מוגמרת), ולעומת זאת מקרים בהם המחירים יהיו זהים או אפילו יקרים ביחס לחבילות הסקי המוכנות. מההתרשמות שלנו הפער לטובת הארגון העצמאי יכול להיות בעיקר באתרי הסקי היקרים יותר, בתנאי שמתפשרים בפרמטרים שונים בחופשת הסקי.

גישה די פופולארית גורסת שרצוי להזמין חבילת סקי בפעם או בפעמים הראשונות, ולאחר מכן – כשכבר מבינים את חוקי המשחק ו"מי נגד מי" – לבצע את הבדיקות העצמאיות. אנחנו ממליצים בכל מקרה לבצע בירורים בשתי החזיתות, מכיוון שלכל חופשת סקי יש את המאפיינים שלה, עקב הדינמיות של התחום והעובדה שבכל עונת סקי דברים עשויים להשתנות לכאן או לכאן.

המדריך עזר לכם? מוזמנים לקרוא מדריכי חיסכון אחרים בטיולים לחו"ל