גיל המשקיע וסוג ההשקעה הפיננסית – מה הקשר?
תוכן ממומן    

גיל המשקיע וסוג ההשקעה הפיננסית – מה הקשר?

החשיבות של חיסכון מיטבי והשקעות פיננסיות היא חוצת גילים ומגדרים. יחד עם זאת, ניתן למצוא כיום מסלולי השקעה המותאמים יותר לצעירים ומסלולי השקעה המותאמים יותר למבוגרים. מה ההיגיון העומד מאחורי זה? והאם זה בכלל הכרחי?

 

סוגי השקעות פיננסיות

יש שיגידו ובצדק שכסף הוא לא הכול בחיים. עם זאת, תכנון מיטבי וניהול נכון שלו באמצעות ניהול תיקי השקעות מקצועי, יאפשר לנו לתכנן את העתיד מבחינה כלכלית כמו שאנחנו רוצים. חשיבה זו היא זו שהפכה השקעות בשוק ההון לאחד מאפיקי ההשקעה הפופולאריים ביותר.  ניתן לחלק את ההשקעה למספר מסלולים עיקריים, המאופיינים ברמות סיכון ופוטנציאל רווח שונים, ביניהם:

  • מניות

השקעה במניות, בארץ ו/או בחו"ל, מהווה השקעה ברמת סיכון גבוהה יחסית, הנובעת מהתנודתיות הרבה של שוק המניות.

  • אגרות חוב ממשלתיות

במסלול זה ניתן להשקיע באג"ח של ממשלת ישראל, אג"ח שקלי, אג"ח צמוד מדד ועוד, כאשר מדובר במסלול השקעה הנחשב לסולידי וברמת סיכון נמוכה יחסית.

  • השקעות פאסיביות

השקעה פאסיבית, במוצרים מחקי מדד, נחשבת להשקעה מפוזרת לטווח ארוך, ועל פי נתוני העבר ומחקרים רבים – בעלת אחוזי תשואה גבוהים בהשוואה לתיקים המנוהלים באופן אקטיבי (בחירת ניירות ערך ספציפיים להשקעה).

 

תנודתיות, זמן וסיכון

כאשר מרכיבים תיק השקעות מומלץ, חייבים לקחת בחשבון את הקשר שבין תשואה לסיכון. אלו שני מרכיבים משמעותיים בכל הקשור להשקעות בכלל ולהשקעות בשוק ההון בפרט, קשר הבא לידי ביטוי ביחס הישיר המתקיים בין רמת הסיכון לבין פוטנציאל התשואה שבהשקעה.

כך, תיק השקעות צריך להיות מורכב בצורה אופטימלית מרמת התשואה הריאלית אותה אנו מעוניינים להשיג, ביחס לרמת הסיכון אותה אנחנו מוכנים ליטול, כלומר, כמה כסף נהיה מוכנים לקחת בחשבון שנפסיד, כדי להגיע ליעד אחוזי התשואה שהצבנו לעצמנו.

 

הקשר שבין גיל המשקיע וסוג ההשקעה הפיננסית

אם בראשית הדברים, הקשר שבין גיל המשקיע וסוג ההשקעה הפיננסית נראה לנו תמוה למדי, הרי שכעת ניתן להבין כי ככל שהמשקיע צעיר יותר, הרי שהוא משקיע בדרך כלל לטווח ארוך יותר. משום כך, הוא יוכל להרשות לעצמו לקחת סיכונים רבים יותר מבחינת תיק ההשקעות שלו, ולהשקיע באפיקים תנודתיים יותר. זאת מתוך ציפייה, כי גם אם תהיינה מפולות או ירידות מסוימות בתיק ההשקעות, הרי שבהשקעה לטווח ארוך, הירידות הללו תיבלענה בתיקונים ועליות, כפי שנתוני העבר מראים.

לעומת זאת, בגילים מבוגרים יותר, ובעיקר לקראת גיל פרישה, אופק ההשקעה בדרך כלל קצר יותר.  משום כך, על המשקיע המבוגר להתנהל בצורה זהירה יותר עם החיסכון, היות ומשברים ונפילות בתיק ההשקעות, לא תמיד יצליחו לתקן ולחזור לעצמם תוך שנים ספורות. לכן, בדרך כלל אפיקים סולידיים יהיו אפיקי השקעה מתאימים יותר לגילים המבוגרים.

 

רמת הסיכון ומסלולי השקעות

את הביטוי ליחס שבין הסיכון לגיל המשקיע, ניתן לראות בבירור במודל הצ'יליאני שאומץ בישראל ואף עוברת לשם "המודל החכ"ם". זהו מודל שבמסגרתו רמת הסיכון של ההשקעה הינה פונקציה של גיל המשקיע.

על פי מודל זה שנולד מהמשבר העולמי ב-2008 ואומץ בראשונה ע"י מדינת צ'ילה (ומכאן שמו) – למשקיעים צעירים, שאופק ההשקעה שלהם עומד על עשרות שנים, ניתן בהחלט לרכוש תיק השקעות עם מרכיבים שהינם בסיכון גדול יותר. כמובן שפוטנציאל התשואה לאורך השנים גדול בהתאם.  עם הזמן וככל שהמשקיע יתקרב לגיל הפרישה, תיק ההשקעות יעבור שינוי שיבוא לידי ביטוי בהקטנת הסיכונים

 

ניהול תיק השקעות עם אנשי מקצוע מומחים

המודל הצ'יליאני אמנם נועד לתת מענה ליחס שבין רמת סיכון וגיל המשקיע, אך חשוב לדעת כי בסופו של דבר, מדובר בהמלצה אשר לא מחויב לפעול על פיה. לפיכך, מומלץ לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים יחד עם אנשי המקצוע המומחים בתחום, את תמהיל ההשקעות המתאים ביותר עבורכם, הן מבחינת הגיל ואופק ההשקעה והן מבחינת רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת על עצמכם.