גם שוחד וקבלת דבר במרמה: רשות ני"ע מבקשת להוסיף סעיפים לעבירות ניירות ערך
חדשות    

גם שוחד וקבלת דבר במרמה: רשות ני"ע מבקשת להוסיף סעיפים לעבירות ניירות ערך

יו"רית רשות ני"ע ענת גואטה. צילום: ענבל מרמרי
מעודכן ל-12/2022

רשות ניירות ערך מבקשת להרחיב את העבירות שנכללות בחוק ניירות ערך. את ההצעה הגישה הרשות להערות הציבור.

כיום בליבת חוק ניירות ערך נמצאות עבירות כמו הפרת דיווח על ידי חברה ציבורית – אם בתשקיף ואם בדוחות הכספיים, שימוש במידע פנים לצורך מסחר, ותרמית בניירות ערך בדרכים שונות.

לדברי הרשות, כיום עליה לקבל הסמכה מיוחדת משר המשפטים בכל תיק בו עולה חשד לביצוע העבירות האמורות. הסמכה מעין זו מסרבלת את ההליך לעתים מעכבת את הוצאתו של הליך החקירה לפועל, ולמעשה פוגעת באיכות החקירה, שכן לרוב לתזמון החקירה קיימת השפעה על מהלכיה ותוצאותיה. העדר הסמכות לחקור את העבירות הייעודיות על פי החשד המדויק שעולה והסתפקות בחקירה בחשד לעבירות הקבועות כיום בחוק ני"ע עשוי גם להשפיע על יעילות החקירה, על הרתעת השחקנים ועל הרתעת ציבור המשקיעים מפני תופעות העבריינות הרלוונטיות.

לא זו אף זו, אומרים ברשות, אי חקירה של מכלול החשדות על ידי הרשות עשוי להביא לקיומן של חקירות כפולות, שבבסיסן אותה מערכת עובדתית, הן בידי משטרת ישראל והן בידי הרשות.

בין העבירות שהרשות מבקשת להוסיף נמנים:

  1. גניבה בידי מורשה – לדוגמה, במקרים בהם נושאי משרה בכירים בחברות ציבוריות חשודים במעילה בכספי החברה שהיו מופקדים עליהם מכוח תפקידם, תוך ניצול מעמדם והאמון שניתן בהם ובאמצעות הגישה הישירה והחוקית לחשבונות החברה.
  2. עבירת הזיוף – הנעת משקיעים לביצוע מסחר בניירות ערך, שהינה חלק מעבירת התרמית, עשויה להתבצע תוך שימוש במסמכים מזויפים, בין אם כתובים ובין אם דיגיטליים. כמו כן, עבירת הצעה ומכירה של ניירות ערך ללא תשקיף מבוצעת במקרים רבים באמצעות הצגת מצגי שווא למשקיעים, הכוללים לעתים שימוש במסמכים מזויפים.
  3. תיווך בשוחד – עבירה זו מהווה השלמה לעבירת השוחד הקלאסית. לדברי הרשות, שוק ההון מאופיין בעסקאות רבות המתבצעות בסכומים גבוהים כאשר השחקנים המרכזיים בו הם חברות ותאגידים שלהם עסקים נרחבים. במהלך השנים האחרונות ניהלה הרשות חקירות רחבות היקף שכללו, בין היתר, גם חשדות לביצוע עבירות שוחד שנעברו בקשר לעבירות ניירות ערך.
  4. קשירת קשר לביצוע פשע – רשות ערה למידעים שונים באשר לתופעות המתרחבות במדינות זרות, בין היתר של התארגנויות והתקשרויות שנעשות באמצעות שימוש בפלטפורמות חברותיות לצורך ביצוע עבירות לפני חוק ניירות ערך, אשר נמצאות בתחום סמכותה של הרשות. לאור האמור, מציעה הרשות להוסיף גם עבירה זו להגדרת "עבירת ניירות ערך" על מנת לאפשר לרשות לתת מענה ככל שיהיו מקרים דומים בישראל.
  5. עבירה לפי חוק המחשבים – העידן הטכנולוגי ומהפכת המידע מעוררים אתגרים בתחומים רבים. בתחום ניירות ערך, הממשק הטכנולוגי הוא ממשק מרכזי אשר לא פעם מהווה כלי שאמצעותו מתבצעות עבירות ניירות ערך, ובתוך כך גם עבירות לפי חוק המחשבים, לדוגמה בנסיבות בהן עבירה של חדירה למחשב מבוצעת על מנת לבצע "עבירת ניירות ערך". היום בתחום הולך ומתעצם נוכח השימוש הנרחב ברשתות האינטרנט ובמרחב הקיברנטי, וכיום פשיעת סייבר מוכרת כאחד האיומים הגוברים בשווקים הפיננסיים בעולם כולו. לדברי הרשות, חוק המחשבים מספק מסגרת אכיפתית משלימה בחקירת עבירות לפי חוק ניירות ערך ומשכך, היא מציעה להוסיף גם עבירות אלה להדרת "עבירת ניירות ערך".