מדריכי צרכנות    

גמילה מעישון – כמה עולות השיטות השונות ומה הכי יעילה

מעודכן ל-09/2019

מעשנים? ההוצאות על סיגריות  כבר כבדות בכיס ופוחדים מההוצאות המתקרבות על טיפולי בריאות? העולם מפוצץ בשיטות שונות שמבטיחות לכם להפסיק לעשן ומהר. כמה זה עולה וכמה זה יעיל?

הדרך הכי זולה היא הטיפול העצמי, זו דורשת משמעמת עצמית וכוח רצון שלא לכולם יש, אבל הנה כמה טיפים: את הקרייבינג לסיגריה ראו כחוסר מנוחה זמני, הביטו בשעון, מצאו תחליף, עיסוק במשהו לעשות בזמן הזה.  כשמגיעה הקריזה השתמשו בטכניקות הרפיה והרגעה. שנו הרגלים שהתרחשו בבד בבד עם עישון. כך גם כל מה שמעורר בכם את הצורך לעישון, הרחיקו לתקופה. מצאו או קולגה או חבר לדבר איתו על הקשיים.  רוב המעשנים נגמלים ללא שיטות חיצוניות אבל אם נכשלתם תצטרכו לבדוק את השיטות הבאות.

סדנות גמילה מעישון

קופות החולים

סדנות גמילה מעישון יש רבות. לצד השיטות המסחריות יש גם את סדנאות קופות חולים. שירותי בריאות כללית מציעה למשל סדנת גמילה לבני מעל גיל 18 המעשנים טבק בכל סוגי כלי העישון. זו סדנה פסיכולוגית-קוגניטיבית המבוססת על שלבים ותמיכה קבוצתית. הסדנה בת 8 מפגשים

עלות: הסדנה היא בחינם. משתתפי הסדנאות זכאים להנחה בקניית תרופות המרשם לגמילה מעישון במסגרת סל הבריאות. גם מכבי מציעה סדנה דומה ועם 15% השתתפות. סדנה דומה יש גם בלאומית ובמאוחדת.

יעילות הסדנאות של קופות החולים והשיטה הקוגניטבית יעילות מאוד,ומגיעות לשיעור יעילות גבוה, בעיקר בשילוב התרופות

אלן קאר

אלן קאר מציעים סדנת גמילה לטענתם ללא תרופות ועם החזר במקרה שהשיטה נכשלת. הם מציעים סדנאות אחד על אחד וסדנאות קבוצתיות. העלויות לא מצוינות באתר ויש לקבל פרטים על תשלום בהתאמה אישית.

תרופות לגמילה מעישון

יש כמה תרופות לגמילה מעישון, המוכרות יותר הן זייבן וצ'מפיקס. שתי התרופות כלולות בסל התרופות ויש השתתפות עצמית של 15%  אם משתתפים בסדנאות או בייעוץ של קופות החולים.  השימוש בשתי התרופות הוא למשך 3-6 חודשים.

זייבן זולה יותר. כ-250 שקל לחודש עם סבסוד, וצ'מפייס כ-350 שקל לחודש עם סבסוד.

תחליפי ניקוטין

יש כמה תחליפי ניקוטין ללא מרשם. המוכרים יותר הם המדבקות שמכילות ניקוטין. המדבקה שומרת על רמת ניקוטין נמוכה ומקלה על הגמילה. תחליף אחר הוא מסטיק המכיל ניקוטין. בגלל שחרור איטי  של ניקוטין מסטיק אינו ממכר ויעל יותר ממסטיק ללא ניקוטין. אמצעים אחרים הם לכסנית ניקוטין  ומגנטים.

מחירים: מסטיקים-  כ-30 שקל ל-48 יחידות

מדבקות – 50-100 שקל ל030 מדבקות

לכסניות 74-85 שקל 

מגנט 22 שקל

סיגריות אלקטרוניות

סיגריות אלקטקוניות שנויות במחלוקת לגבי עזרתן בגמילה מעישון. הרבה מחקרים מראים שסיגריה אלקטרונית במקום סיגריה רגילה ולא לצדה מחליפה את הרעלנים בגוף ועוזרת בגמילה, אם כי  הרבה מהחוקרים סוברים שאין מספיק מידע על הנזק שהן גורמות.

למחירים ראו כאן: הכל על סיגריות אלקטרוניות

ייעוץ פרטני

מי שלא נוח עם סדנאות מרובות משתתפים יכול להיעזר בייעוץ פרטני גם בטלפון או בצ'אט. שירות זה ניתן חינם בקופות החולים.

מה השיטה היעילה ביותר לגמילה מעישון

ממחקרים אחרונים  עולה כי השיטה היעילה היא השיטה הקוגניטביית בסדנאות. זו השיטה בקופות החולים וזה נחמד כי היא גם בחינם. מבחינת התרופות זייבן מכפילה את הסיכוי להיגמל אבל צ'מפייס היקרה יותר עשויה אף לשלש את הסיכוי. תחליפי הניקוטין השונים ללא מרשם מכפילים פי שישה את הסיכויים להיגמל. עם זאת, מחקר אחרון מצא שהפסקה בבת אחת של עישון יעילה מהפסקה הדרגתית. אף שהרבה נגמלים ללא תרופות או סדנאות, רבים מהם חוזרים לעשן לאחר שנה.  עם סדנאות ללא תרופות 20%-25% נשארים מעשנים, עם תרופות ללא סדנאות השיעור עומד על בערך 20% או פחות. בטיפול משולב שיעור הלא מעשנים עולה ל-30%-50% אחרי שנה. עם זאת, במשך זמן רב יותר רוב הנגמלים נגמלים לבד. חשוב לציין שלמרות כל הנאמר לעיל, לכל אדם יש שיטה המועדפת עלעליו והיעילה לו וזו השיטה שצריך להמשיך בה.

שני מבריחי סיגריות התחמקו מתשלום 25 מיליון שקל למס הכנסה

יבואנית הסיגריות גלוברדנס ירדה ב-30% ברווח הנקי הרבעון

סיגריות אלקטרוניות: האגודה למלחמה בסרטן נגד רשות הבריאות הבריטית