גרים במרכז? גרים בפריפריה? זה ישפיע על יכולת ההשתכרות של ילדיכם
חדשות    

גרים במרכז? גרים בפריפריה? זה ישפיע על יכולת ההשתכרות של ילדיכם

גרים במרכז? גרים בפריפריה? בחירת מקום המגורים שלכם תשפיע קרוב לוודאי על רמת המוביליות החברתית שלכם ושל ילדיכם, ומכאן גם על יכולת ההשתכרות שלהם בעתיד. כך עולה ממחקר חדש שנערך באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.

ראשית, מהי מוביליות (ניידות) חברתית? זו מוגדרת כיכולת התזוזה של אנשים או משפחות בין השכבות הסוציו-אקונומיות בחברה או במדינה.

על פי המחקר, קיימת שונות גבוהה ברמת המוביליות בין אזורים שונים בישראל אך חלק לא מבוטל ממנה נובע מהבדלים ברמת המוביליות של קבוצות האוכלוסייה השונות. כלומר, על פי המחקר הסיכוי של צעירים ממשפחות חרדיות לשפר את ההכנסה הוא נמוך מאוד, הסיכוי של צעירים בחברה הערבית לשפר את ההכנסה גבוה יותר משל החרדים אך עדיין נמוך מאוד יחסית לצעירים מקרב היהודים שאינם חרדים.

המוביליות יורדת ככל שמתרחקים לפריפריה

עוד נמצא כי בקבוצה זו, של היהודים שאינם חרדים, קיימת שונות גבוהה ברמת המוביליות בין אזורים שונים בישראל. בעוד שבאזורים במרכז רמת המוביליות כלפי מעלה גבוהה יחסית, הרי ככל שהולכים ומתרחקים לפריפריה היא הולכת ופוחתת ורמתה נמוכה במיוחד באזורים הצפוניים.

כך לדוגמה, ההכנסה השנתית הממוצעת מעבודה של ילדים שהגיעו מהחציון התחתון ושגדלו בנפת פתח תקווה עמדה בבגרותם על כ-76 אלף שקל, לעומת כ-68.8 אלף שקל בקרב מי שגדלו בנפת כנרת – פער של כ-10.4%. לחילופין, ילדים מהאחוזון ה-25 שגדלו בנפת פתח תקווה הגיעו בבגרותם להכנסה דומה לזו של ילדים שגדלו בנפת צפת במשפחות מהאחוזון ה-49.

רמת המוביליות הנמוכה ביותר – באזור הצפון

עוד מצא המחקר כי השונות ברמת המוביליות בין אזורים שונים גבוהה הרבה יותר כשהיא נבחנת ברמת הרשויות והמועצות המקומיות. כך למשל, בעוד שההסתברות של יהודי שאינו חרדי שנולד למשפחה מחמישון השכר התחתון בהתפלגות הארצית להגיע לחמישון העליון עומדת על 23% עבור מי שגדל בראשון לציון, היא עומדת על 10% בלבד בטבריה.

ככלל ערי המרכז מתאפיינות ברמת מוביליות גבוהה בעוד הערים עם רמת המוביליות הנמוכה יותר הן ערי הפריפריה ובפרט ערי הצפון. כך למשל הפער בדירוג הילדים שהגיעו ממשפחות בחציון התחתון בין ראשון לציון לטבריה עומד על 8 אחוזונים, שמשמעותו פער של כ-14% בהכנסה השנתית מעבודה (ההכנסה של ילדים מהחציון התחתון מראשון לציון עמדה בבגרותם על כ-77.2 אלף שקל, לעומת כ-67.6 אלף שקל בקרב מי שגדלו בטבריה). לחילופין, ילדים מהאחוזון ה-25 שגדלו בראשון לציון הגיעו בבגרותם להכנסה דומה לזו של ילדים שגדלו בטבריה במשפחות מהאחוזון ה-53.

עוד עלה מהמחקר כי אזורים שבהם הסיכויים של יהודים שאינם חרדים למוביליות כלפי מעלה הם גבוהים, מאופיינים בהון חברתי גבוה יחסית (המתבטא בשיעור נמוך של עבירות אלימות ושיעור גבוה של גיוס לצבא) ובתא משפחתי זוגי. מעבר לכך, המוביליות בישראל מתואמת באופן חיובי וחזק יחסית עם רמת הפריפריאליות והמדד החברתי-כלכלי של הרשות המקומית – בפרט כשנמדד לפי רמות ההכנסה, ההשכלה הגבוהה ומאפייני התעסוקה. בחלק מהספציפיקציות נמצא המחקר מתאם חיובי גם עם איכות מערכת החינוך ביישוב.

מה אפשר לעשות?

בהתאם לממצאים מציעים באגף הכלכלנית הראשית דרכים להתמודד עם הפערים. בין הדרכים המוצעות – איתור שכונות הדומות יחסית ברמת מחירי הנדל"ן בהן אך עם הבדל ניכר ברמת המוביליות ותמרוץ משפחות הזכאיות לסיוע בשכר דירה לעבור אליהן. בנוסף מוצע לבדוק את תנאי הזכאות לסיוע לשכר דירה, באופן של תעדוף ומיקוד של משפחות עם ילדים צעירים יותר למעבר לאזורים עם רמת הזדמנויות משמעותית יותר – כך שהמעבר יהיה אפקטיבי יותר עבור הילדים.