חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

דירוג קרנות ההשתלמות המנייתיות – מי קרן ההשתלמות הטובה ביותר ב-10 השנים האחרונות?

pixabay
מעודכן ל-04/2019

לאורך זמן המניות מנצחות את אפיקי ההשקעה האחרים. אם אתם משקיעים שלא צריכים את הכסף למטרה מוגדרת, ואופק ההשקעה שלכם הוא לטווח ארוך, אז השקעה במניות תמיד עדיפה על החלופה העיקרית – השקעה באג"ח.

הסיבה פשוטה – התשואה בשוק המניות לאורך זמן גבוהה יותר משוק האג"ח, וזה מגובה במחקרים אקדמיים ובדיקות  של התקשורת הפיננסית שנעשו בשוק המקומי ובשווקים בחו"ל.

אז מניות הן מוצר מנצח לטווח ארוך, ואיזה אפיק השקעה הוא המוביל לטווח בינוני וארוך? קרנות השתלמות. קרנות השתלמות נהנות בשלב הראשון (שלב ההפקדה לקרן) מהטבות מיסוי; הן נהנות בשלב השני מפטור ממיסים על רווחים (רווחים שנוצרים בקרן עצמה על ידי מנהל הקרן), והן נהנות מפטור במס במימוש הקרן.

קרן השתלמות יכולה להיפדות על ידי המחזיק לאחר שש שנים אבל בזכות היתרונות המיסויים, חלק מאוד גדול מהמחזיקים מעדיף להישאר איתה לטווח ארוך, ואם כך – אז החיבור בין העדיפות בהשקעה במניות והשקעה בקרן השתלמות, יוצר את המוצר המועדף – קרן השתלמות מנייתית (מוטה מניות).

יש מספר רב של קרנות השתלמות מנייתיות, והשאלה איך בוחרים מבינהן את הקרן המועדפת?

איך לבחור קרן השתלמות?

הבחירה בקרן השתלמות מבוססת על הביצועים של הקרנות בעבר, כשלמעשה מדרגים את הקרנות בהתאם לביצועים. ככל שהביצועים נבחנים ונמדדים לתקופה ממושכת יותר, כך האימון בדירוג חזק יותר. הדירוג צריך להתייחס לשני  פרמטרים – התשואה וגם הסיכון! לא מספיק שהקרן הניבה תשואה גבוהה, צריך שהקרן תדע לייצר את התשואה הזו בסיכון סביר (ביחס לקרנות האחרות).

זו הסיבה שמודדים את הביצועים לפי פרמטר שנקרא שארפ – מדד תשואה ביחס לסיכון שמגלם בעצם את שני הפרמטרים.

אז מי מובילה בדירוג? כפי שניתן לראות בטבלה, קרן ההשתלמות המנייתית של מיטב דש מובילה את הדירוג ל-10 שנים. מדובר בתקופה ממושכת ולכן יש בביצועים האלו כדי לספק אינדיקציה חשובה על יכולת ניהול ההשקעות של הקרן.

 

 

שנייה למיטב דש, קרן ההשתלמות של אנליסט ושלישית פסגות שיא. הדירוג בתשואה זהה לדירוג שארפ. כלומר, מיטב דש מובילה גם בתשואה וגם בתשואה ביחס לסיכון; אנליסט שנייה בתשואה וגם בתשואה ביחס לסיכון.

ולסיום, אלו המובילות ב-10 השנים האחרונות. זו אינדיקציה חשובה, אבל זו לא תעודת ביטוח. אמנם הזמן הממושך של בחינת הביצועים, מחזק את הדירוג, אבל לא בהכרח שמה שהה הוא שיהיה גם בהמשך; ולכן – תהיו עם היד על הדופק. לא בכל חודש, גם לא בכל שלושה חודשים, אבל אחת לתקופה תבדקו את הביצועים של קרן ההשתלמות שלכם ואת הביצועים של ההשקעות שלכם בכלל, במקרים רבים תמצאו שצריך לרענן את תיק ההשקעות ולשנות את המנהלים. ואגב, היום זה מאוד פשוט. מעבר בין קרנות ניתן לעשות בטלפון, באינטרנט, והגופים מחוייבים לעשות זאת מהיר וללא הערמת קשיים – נגמרו הימים שהיה קשה לעבור ממכשיר למכשיר, וזה יתרון גדול.

דירוג קרנות השתלמות מסלול כללי – עשר שנים

דירוג קרנות השתלמות אג"חיות – 10 שנים

 

קרנות השתלמות – מוצר מנצח