חינוך פיננסי    

דמי חנוכה – מה זה, האם לתת וכמה לתת

עוד לפני המנהג דמי כיס נוצר המנהג דמי חנוכה או מעות חנוכה. את הכסף נותנים ההורים או קרובי הילדים.  יש חסידויות שבהן האדמ"ר מחלק לילדים דמי חנוכה בשווי כחצי שקל, אך לרוב מטבעות אלו נחשבים סגולה ולא משמשים לצריכה.

המנהג התפתח בקרב יהודי אירופה וספרד. אך לא ידוע מה מקורו. לפי אחת הגרסאות המטרה הייתה להשתוות למתנות חג המולד. על פי היהדות, יש סיבות עם יותר קשר לסיפור חנוכה, כך למשל שהיוונים ניסו לחנך את היהודים מחדש ועל כן כתיקון דמי חנוכה מחנכים את הילדים לצדקה. סיבה דומה היא משום שהיוונים רצו להשתמש ברכוש היהודים לסיבות לא כשרות, דמי החנוכה מסמלים את החירות להשתמש ברכושם לסיבות כשרות וטהורות. סיבה אחרת היא שכדי לזרז את לימוד התורה, מחשש מהיוונים, עודדו את הילדים במתנות ובכסף. עוד הסבר הוא שחילקו כסף לילדים כדי שיהיו ערים בהדלקת נר חנוכה. הסבר אחר מוצאים בנטייה של העניים לחזר על הפתחים בחנוכה כדי שיוכלו לרכוש נרות חנוכה, וכדי ללא לבייש את הנערים העניים נתנו לכולם.

מתי מקבלים דמי חנוכה? יש נוהגים שונים בקהילות השונות, יש הנותנים סכום גדול באחד מימי חנוכה, ללא שבת, יש כאלו הנותנים בכל אחד מהימים, יש כאלו הנותנים ביום הרביעי או החמישי של חנוכה ויש הנותנים סכום אחיד בכל יום וסכום גבוה יותר ביום הרביעי או החמישי.

כמה לתת? כמובן שלכל משפחה היכולות שלה ולצד דמי הכיס יש לה תקציב משלה עבור הילדים. בכל מקרה, לפי סקר שנעשה ב-2017 על ידי מכון המחקר  רפי סמית, 75% מההורים נותנים דמי חנוכה, 65% מהחילונים,  78% מהמסורתיים ומעל 80% אצל דתיים וחרדים.

רבע נותנים סכום של עד חמישים שקלים, כ-20% נותנים בין חמישים למאה שקל, כ-11% נותנים סכום הגבוה ממאה שקל, ואילו השאר נותנים בכלל מתנות.

מאיזה גיל לתת?  בגיל שלוש אפשר להתחיל לתת למטרה ייעודית בנוכחות ההורה כמו ממתק בקיוסק. מגיל 6 הילד כבר יכול לנהל חיסכון קטן בעצמו ומגיל תשע אפשר לדבר איתם אפילו על פרקטיקות כמו השוואת מחירים. והשקעות וחסכונות גדולים יותר.

האם לתת? כאמור  25%מהציבור לא מקבלים דמי חנוכה, חלק בגלל חוסר זיקה לדת וחלק בגלל המצב הכלילי של הורים. כיום ילדים רבים מקבלים דמי כיס וכך שבמגזר החילוני לפחות אין ערך חינוכי פיננסי מיוחד, אך מדובר במתנה ראויה ומשמחת ששוייה לא חייב להיות גבוה  ונותנת לילד תחושת אוטנוומיה, אז למה לא?

דמי חנוכה ללקוחות כאל ודיינרס: שפע הטבות למופעים, בתי קפה ואטרקציות

הקיפאון בענף האופנה נמשך: צניחה של 6.4% במכירות בלאק פריידיי השנה