חדשות    

האגם של המדינה: כ-90% מחופי הכנרת יהיו שמורים וישמשו לרחצה ופנאי

האגם שלא יהיה. הדמיה
מעודכן ל-07/2020

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לאשר תוכנית מעודכנת להסדרת מרחב הכנרת, לאחר למעלה מ-40 שנה ■ התוכנית כוללת ביטול הקמתם של שני כפרי נופש בשטחים המוגנים ואיסור על ייבוש ים לצורכי בינוי

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע), החליטה להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את התוכנית שתסדיר את המצב התכנוני בחופי הכינרת. במסגרת התוכנית – כמעט 90% מהשטחים יוגדרו כשמורים או כחופים לרחצה ופנאי. כמו כן, תבוטל הקמתם של שני כפרי נופש (בתוכניות מאושרות) המצויים בשטחים הרגישים במרחב הכינרת, אחד מהם במפרץ אמנון שעליו ניתנו בעבר זכויות בנייה.

התוכנית החדשה מעדכנת תוכנית מתאר ארצית למרחב הכנרת וחופיה משנת 1981, שבה לא הוגדרו חופים לשימור, ואילו החידוש בתוכנית זו הוא הסדרה ונתינת הנחיות של מה מותר ומה אסור לעשות בחופי האגם, לפי הערכים התרבותיים הבינלאומיים.

התוכנית מחלקת את חופי הכנרת לארבעה סוגי חופים וקובעת לגביהם רצועה של 50 מ' שבה יחולו מגבלות בנייה בהתאם לסוג החוף:

  קו חוף טבעי/שמור: כ-31 ק"מ מרצועת החוף, המהווים 46% מכלל רצועת החוף. אזור בעל רגישות סביבתית גבוהה שנועד לטיפוח ושיקום המצב הטבעי של השטח.

  קו חוף פנאי ונופש: כ-27 ק"מ מרצועת החוף, המהווים 40% מכלל רצועת החוף. אזור לפיתוח חופי רחצה, לפעילות פנאי וקמפינג.

  קו חוף בחזית ים כפרית: כ-5 ק"מ מרצועת החוף, המהווים 8% מכלל רצועת החוף. האזורים הנושקים ליישובים הקיימים לאורך הכנרת וגם בהם מותרת פעילות פנאי ונופש.

  קו חוף בחזית ים עירונית: כ-4 ק"מ מרצועת החוף, המהווים 6% מכלל רצועת החוף. התוכנית מגדירה את אזור החוף העירוני של טבריה וקובעת כי התכנון בו ייעשה ע"י תכניות מקומיות.

התוכנית מדגישה את האזורים הייחודים במרחב הכינרת בהם יהיה פיתוח מינימלי בלבד כמו שטחים פתוחים וערכיים בסביבת הכינרת, וכן אזורים הכוללים את האתרים ההיסטוריים הייחודיים ברמה הארצית והעולמית, בהם אתרי הטבילה והכנסיות, אזורי התיישבות הראשונים ואתרים ארכאולוגיים. בנוסף התוכנית קובעת איסור על ייבוש ים, לצרכי מגורים או כל בינוי אחר. עוד קובעת התוכנית את כמות מתקני השייט, הגבלות השייט ושטחים ימיים מוגנים, וכן שטחים המיועדים לתיירות כפרית.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, אמרה: "הכינרת היא אחד הנכסים החשובים ביותר למדינת ישראל. העיקרון המנחה בתוכנית – שמירת הכינרת כמשאב ייחודי, בעל חשיבות נופית אקולוגית, תיירותית וכמקור מים. כמו כן, התוכנית עושה את האיזון הראוי בין צרכי הפיתוח ובין שמירה על ערכי הטבע במרחב הכינרת".

בהמשך לתוכנית, מינהל התכנון מקדם בימים אלה, תוכנית מפורטת להקמת "שביל סובב כינרת" שישמש כשביל רציף עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים במטרה להנגיש את הכינרת לכלל הציבור.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה: מרכז עירוני ברמלה, 120 דונם של דירות ומשרדים

דליית אל כרמל: אושרה להפקדה תוכנית להקמת שכונה הכוללת 2,500 יחידות דיור וקריית חינוך