חדשות    

האוצר: "העלאת המע"מ כבר ביולי" – גם העניים ייפגעו

קרדיט: pixabay

באוצר לא רוצים לחכות עד אישורו הסופי של תקציב המדינה הבא ודורשים לבצע כמה צעדים בודדים כבר בחודש יולי, מיד לאחר האישור הראשוני של התקציב. כך לפי דיווחים בתקשורת.

אם תוקם ממשלה לאחר הבחירות הקרובות  היא תקום רק בחודש אפריל ורק אז יחלו הדיונים לגיבושו של תקציב המדינה לסוף שנת 2020 ולשנת 2021. ותקציב המדינה הסופי  לא יאושר בממשלה ובשלוש קריאות בכנסת לפני נובמבר. כך צעדים נדרשים  יידחו למעשה לעוד 10 חודשים לפחות וכנראה עד לינואר 2021.

בכירים באוצר אמרו אתמול, כי יכינו לשר האוצר הבא כמה צעדים שצריך לבצע כבר בתחילת הקיץ. הצעדים העיקריים הם קיצוץ חד-פעמי בתקציב הקניות בשיעור של כ-3%-4%, והעלאת המע"מ באחוז מ-17% ל-18%, כנראה מ-1 ביולי כדי לצמצם מיד את הגירעון בתקציב.

עניין סבוך יותר שחושבים באוצר שיש לבצע  הוא העלאת גיל הפרישה לנשים ללא דחייה נוספת, כדי למנוע מצב שבו יהיה צורך לקצץ בתשלומי הפנסיה לגמלאים, אם העלאת גיל הפרישה תידחה שוב. שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, דחה  במשך שלוש שנים את העלאת גיל הפרישה, אולם בקיץ האחרון נאלץ משרד האוצר, בשל האפשרות שיקוצצו דמי הפנסיה, לגבש תוואי להעלאה הדרגתית של גיל הפרישה לנשים תחילה לגיל 64 ואחר כך לגיל 65. התוכנית כבר הוצגה לממשלה.

מע"מ, להבדיל ממס הכנסה, אינו מס פרוגרסיבי, כך שהאוכלוסיות החלשות והחזקות משלמות אותו שיעור מס, אך בעוד שעבור האוכלוסיות החזקות מדובר בסכומים קטנים, עבור האוכלוסיות החלשות מדובר בסכומים מהותיים. החלטה להעלות את המע"מ קלה יותר ופחות סבוכה ומעוררת פחות התנגדות בקרב לוביסטים מהעלאת מסים ישירים, אך פחות הוגנת.

עוד דייוח היום האוצר על כוונתו לקצץ משכר עובדי התעשייה האווירית אלפי שקלים באופן חד צדדי, אם לא יתקדמו המגעים לתיקון חריגות השכר שנמצאו בתע"א, שהיקפן מוערך במאות מיליוני שקלים.

מדריך מע"מ – כל מה שצריך לדעת

מה מסתתר מאחורי המע"מ בהלוואות

באוצר שוקלים לבטל את הפטור ממע";מ למשלוחים מחו";ל