חדשות    

האוצר – למשפרי דיור יותר קשה למכור דירה; 13 חודשים לעומת 10 בתחילת השנה

בחודש יולי נרכשו 8.5  אלף דירות, מזה 766 דירות במסגרת "מחיר למשתכן" כך עולה מסקירת שוק הנדל"ן למגורים שפרסם משרד האוצר. מדובר בעלייה של 4%  בהשוואה ליוני האחרון שבמשרד האוצר מסבירים בגידול במספר העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן". בניכוי "מחיר למשתכן" עמד בחודש יולי האחרון  על 7.5 אלף דירות, נמוך ב-5% בהשוואה ליולי אשתקד, והרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי יולי בעשור האחרון.

סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש יולי עמד על 2.5 אלף דירות,  עליהשל כ-2% בהשוואה ליולי אשתקד. בניכוי עסקאות "מחיר למשתכן"נרשמה ירידה של 12% במספר הדירות שמכרו הקבלנים. במשרד האוצר מציינים כי מאז  אוקטובר 2016 נרשמת ירידה רצופה במספר העסקאות בדירות חדשות "במחירי שוק" , כאשר שיעורי הירידה הינם דו-ספרתיים, למעט מאי ויוני האחרונים (בהם נרשמו ירידות של 1% ו-9%, בהתאמה).

במשרד האוצר מצאו כי למשפרי דיור לוקח זמן רב ביותר למכור את דירתם.  רכישות משפרי הדיור בחודש יולי הסתכמו ב-3.2 אלף דירות, עליה של 5% בהשוואה ליולי אשתקד. עם זאת יש לציין כי ביולי אשתקד נרשמה רמה נמוכה במיוחד ברכישות משפרי הדיור (ירדו ב-21% לעומת יולי 2016  וב-14% לעומת יוני 2017), כך שעדיין מדובר ברמת עסקאות נמוכה לפלח שוק זה. במשרד האוצר מסבירים את רמת הרכישות הנמוכה של משפרי הדיור בהקושי למכור את דירתם הקודמת, בפרט על רקע המשך המגמה של יציאת המשקיעים מהשוק, כאשר במקביל הזוגות הצעירים מחפשים חלופות זולות במסגרת  "מחיר למשתכן". קושי זה בא לידי ביטוי גם כאשר בוחנים את פרק הזמן בו עומדת "על המדף" דירתם הישנה של משפרי הדיור. במשרד האוצר ערכו בדיקה של מי שרכשו דירה חדשה (מקבלן או יד שניה)  לפני שמכרו את דירתם הקודמת. באוצר מסבירים כי לרוכשים אלו ניתנת שהות של 18 חודש למכור את דירתם הישנה (או פרק זמן ארוך יותר כאשר מדובר ברכישת דירה חדשה שטרם הושלמה בנייתה), מבלי שיחשבו כמשקיעים מבחינת המיסוי. כך, מספר החודשים שחלפו בין מועד הרכישה של הדירה החדשה לבין המועד בו נמכרה הדירה "הישנה", מאפשר לאמוד האם פרק הזמן בו ניצבת דירה על המדף מתארך או מתקצר. במשרד האוצר בדקו ומצאו כי בעודשבחודש ינואר נדרשו בממוצע עשרה חודשים למשפר הדיור למכור את דירתו הישנה, הלך ועלה פרק זמן זה עד ל-13 חודשים ביולי האחרון.

מהדו"ח של משרד האוצר עולה כי בחודש יולי  נמשך השפל ברכישות המשקיעים. סך הדירות שנרכשו ע"י משקיעים עמד על כ-1.1 אלף דירות בלבד, בדומה לרמתו בחודש הקודם ונמוך ב-29% בהשוואה ליולי 2017. כשיעור מסך הדירות שנרכשו עמד משקל המשקיעים על שפל של 13% בלבד, נמוך ב-5% אחוז לעומת יולי אשתקד. בהנפילה החדה ביותר ברכישות משקיעים היתה בירושלים שבה נמכרו למשקיעים 95 דירות בלבד, ירידה חדה של 47% בהשוואה ליולי אשתקד ושיעור של עשירית בלבד מסך הדירות שנרכשו באזור זה בחודש יולי. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד ריכזו המשקיעים חמישית מסך הדירות שנרכשו באזור זה.

משקיעים מכרו ביולי כ-1.8 אלף דירות, ירידה של 4% לעומת יולי 2017, גבוהה במעט מהירידה בסך העסקאות בדירות יד שניה (ירידה של 2%). בכך התמתנה הירידה במכירות המשקיעים, לאחר שרשמה שיעורי ירידה דו-ספרתיים מאז נובמבר אשתקד (למעט חודש מאי בו נרשמה ירידה של 7%).  בחיפה ות"א נמשכו הירידות במכירות המשקיעים ועלייה במכירות משקיעים נרשמה באזורי נתניה והמרכז.

המשך הירידה ברכישות המשקיעים וההתייצבות במכירות המשקיעים בחודש יולי  הביאו להעמקת הירידה ב"מלאי" הדירות בידי משקיעים. סה"כ נגרעו ממלאי זה בחודש יולי כ-700 דירות, גבוה כפליים מהירידה במלאי זה ביולי אשתקד. סה"כ, מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016 נגרעו ממנו עד יולי האחרון  12.5 אלף דירות.

עוד עולה מהדו"ח כי רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש יולי ב-4.2 אלף דירות, מזה כ-3.5 ב"מחירי שוק" (בניכוי רכישות במסגרת "מחיר למשתכן"). בהשוואה ליולי 2017 וליוני השנה, לא חל שינוי במספר הדירות הנרכשות ע"י הזוגות הצעירים "במחירי שוק" כאשר בסך העסקאות , כולל "מחיר למשתכן" נרשם גידול של 6%, על רקע ההאצה במכירות המסובסדות בחודש יולי. בחודש יולי האחרון נרכשו 766 דירות במסגרת "מחיר למשתכן", גידול של  54% לעומת יולי אשתקד וגידול של 43% לעומת החודש הקודם.