חדשות    

האוצר רוצה למנוע מזוכי מחיר למשתכן את הזכות להתנגד לתוכנית הבנייה; למה? ומה זה אומר?

פרוייקט של קרד"ן נדל"ן בבאר יעקב

הזוכים בתוכנית מחיר למשתכן יכלו, עד עתה, להגיש התנגדויות לוועדות התכנון. הם יכלו לטעון טיעונים שונים – למה כל כך הרבה קומות? למה כל כך צפוף? למה אין כביש עם שני נתיבים בצמוד לבניין?

חוץ מזה, הם פשוט התנגדו להקלות שביקש הקבלן שבמקרים רבים פוגעת בהם. לגיטימי להתנגד, אבל זה עלול להיפסק – זכות הטענה שלהם עלולה להישלל מהם, ומי רוצה לשולל אותה – לא אחר מאשר האוצר עצמו.

מטה הדיור במשרד האוצר רוצה למנוע את יכולת ההתנגדות של הרוכשים בתוכניות מחיר למשתכן. הסיבה –  ההתנגדויות האלו מאריכות את זמן הבנייה, והמטרה –  לקצר את הליכי הוצאת ההיתרים לפרויקטים, ולקצר את זמן הבנייה.

מינהל התכנון, בראשות דלית זילבר, מתנגד לביטול זכות ההתנגדות – כך על פי כלכליסט.

רוב ההתנגדויות של הזוכים במחיר למשתכן הן לגיטימיות ומגנות על הזכויות שלהם. הקבלנים הזוכים בפרויקטים האלו מבקשים מוועדות התכנון הקלות שמאפשרות להם להגדיל בעשרות אחוזים את מספר הדירות ואת שטחי הבנייה. ההקלות האלו שמכונות הקלות שבס־כחלון, פוגעות כמובן ברוכשים. יותר דיירים, יותר דירות, זו פגיעה בבניין.

אז בפועל יש התנגדויות, ובהתאמה יש עיכובים. באוצר לא אוהבים את העיכובים האלו, אבל הם היו צריכים לחשוב על זה מראש לא להעניש את הציבור.

הקלות שבס – כחלון

הקלות שבס, משנות ה-90' נקראות על שם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אז (ראש הממשלה היה יצחק רבין). מדובר בתקנה שקבעה כי בסמכות הרשויות המקומיות לאשר בהליך מזורז שאינו מצריך שינוי של תוכנית הבנייה תוספת של עד 20% במספר הדירות. למה היתה נחוצה תקנה כזו? כי רצו לבנות ומהר. היו חסרות דירות, וזה היה חלק מהפיתרון של המדינה.

בשנת 2013 עודכנה התקנה ונקבע כי ההגדלה יכולה להגיע עד ל-30%. זה לא הכל, בשנת 2016 כחלון החליט כי הרשויות המקומיות יכולות לאשר הגדלת שטח בנייה ב־20% מעבר למה שנקבע בתוכנית.  כמו כן, חויבו הרשויות המקומיות להגדיל את כמות הדירות שיאושרו ב־10% לפחות.

כל ההקלות האלו כמכלול נקראות הקלות שבס-כחלון.

משתכן צעיר – גם מגיל 26 ניתן לרכוש דירה בהנחה בתוכנית מחיר למשתכן

כחלון עדיין אופטימי – כשמחיר למשתכן תבשיל, תהיה השפעה על מחירי הדירות

מעגל הזכאים מתרחב; גם גרושים/ גרושות יוכלו להיות זכאים בתוכנית מחיר למשתכן