חדשות    

האזנות סתר – מה אומר החוק

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-03/2020

מערכת הבחירות הזו ואולי גם קודמותיה ייזכרו כמערכת עם הכי הרבה שיחות מוקלטות, קודם מוקלט יועצו הבכיר של בני גנץ ולאחר מכן איש סודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני כן הייתה הקלטה של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט בנושא פרשת הרפז ובנו של אריה דרעי ועוד. האם ההקלטות הללו בכלל חוקיות?

ראשית, מהי האזנת סתר?  "האזנת סתר" היא האזנה לשיחת הזולת, קליטה או העתקה של שיחת הזולת באמצעות מכשיר, ללא הסכמת אף אחד מבעלי השיחה.

עם זאת, לא כל האזנת סתר היא לא חוקית. כך למשל האזנה אשר בוצעה באישור קצין משטרה מוסמך לשם מניעת עבירות או גילוי עבריינים, כאשר השיחה נעשתה ברשות הרבים (למשל בבית קפה או ברחוב) או במקום שבו מוחזק עציר או אסיר (חדר חקירה, חדר מעצר ובית סוהר) לא נחשבת האזנה לא חוקית.

כמו כן החוק קובע כי כי הגופים המוסמכים לאשר האזנות סתר הם ראש הממשלה או שר הבטחון – למטרות בטחון המדינה, והמשטרה, באישור מיוחד – לצורך מניעת עבירות וגילוי עבריינים.

החוק בישראל מתיר לבצע האזנות סתר מסוימות, ללא צורך בהיתר כלשהו, למשל האזנה לתדרים אלחוטיים של חובבי רדיו או של שידורים לציבור. גם האזנה באקראי ובתום לב לשיחה המתקיימת ברשות הרבים – היא מותרת. כמו כן, החוק בישראל מאפשר לצנזורה הצבאית להאזין לשיחת טלפון בינלאומית ללא צורך בהיתר.

הקלטה עצמית של שיחות טלפון, או הקלטת שיחת טלפון תוך קבלת הסכמה של אחד הצדדים לשיחה, היא חוקית. לרוב גם הקלטת שיחה על ידי אחד השותפים לשיחה היא חוקית, גם אם היא נעשית ללא ידיעתו של הצד השני, אך סעיף 3 לחוק האזנת סתר מסייג זאת: "האזנה לשיחה והקלטתה, אף שהן נעשות בהסכמת אחד מבעלי השיחה – אסורות, ודינן כדין האזנת סתר, אם נעשו למטרת ביצוע עבירה או מעשה נזק, או למטרת גילוי דברים שבינו לבינה והם מצנעת האישות ושלא לצורך הליך משפטי בין בני זוג".

כמו כן שיחות שיש עליהן חיסיון אינן מותרות, למשל שיחות של עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים וכוהני דת (כמרים קתוליים) אסורות להאזנה – למעט במקרים חריגים.

עוד עולה מהפסיקה כי כי קריאת מסרונים בטלפון סלולרי והעתקתם  אינן נחשבות האזנה בסתר.

האישה שיקרה בהליך הגירושין? לא משנה, פרצתם לטלפון | ראיה שהושגה תוך פגיעה בפרטיות