חדשות    

ה-OECD קורא למשרד החינוך לצמצם את מספר בחינות הבגרות: עומק במקום כמות

מנהל מחלקת החינוך של ה-OECD אנדריאס שלייכר קורא למשרד החינוך להפחית את מספר הבגרויות, לצמצם ריכוזיות ולהעניק יותר אוטונומיה לגורמי השטח, מנהלים ומורים.

שלייכר היה כ-24 שעות בישראל,  נפגש עם חברי הקבינט הציבורי לחינוך הנהגת ההורים הארצית, ונשא את דבריו בכנס מנהלי אגפי החינוך שהתקיים באילת. כמו כן דן עם אנשי קבינט החינוך בתוכנית העשור לחינוך 2030 הצפויה.

לדברי שלייכר, "על משרד החינוך לצמצם ריכוזיות וליצור עצמאות רחבה יותר לגורמי השטח – מנהלים, מורים וגורמים מוניציפליים". המדינות שבהן שיטת האוטונומיה עבדה היא פורטוגל, הולנד ויפן. עוד ציין שהמורים צריכים להיות שותפים ליצירת המדיניות, אחרת הרפורמה לא תעבוד.

"חינוך צריך להיות יותר מבוסס אנושיות ומערכות יחסים, פחות שינון ותוכן, זה לא מה אתה יודע, אלא מה שאתה יודע לעשות עם הידע". עוד הוסיף שיש להדגיש מיומנויות כמו רגישות ואמפתיה, יצירתיות, ביקורתיות, שיתוף פעולה, וללמוד לחיות יחד בקבוצה, בעיקר על רקע התגברות הרובטיקה והבינה המלאכותית. שלייכר גם סיפר בכנס על רפורמות בחינוך המיוחד ב-OECD. בין היתר ציין שלפני 20 שנה באיטליה ערכו רפורמה בחינוך המיוחד בדומה למה שעושים כעת בישראל. הרפורמה נכשלה מכיוון שלמורים לא היו הכלים להתמודד עם התלמידים המשולבים. בסופו של דבר נאלצו להביא לכל כיתה שהיו בה תלמידים מאותגרים עוד מורה. מדינות שבהן התחילו את הרפורמה בחינוך המיוחד בהכשרה של המורים בחינוך הרגיל, כמו פינלנד ואסטוניה, הרפורמה הצליחה.

ההוצאה לחינוך לתלמיד בישראל היא בין הנמוכות ביותר ב-OECD  ב-2019 בכל שלבי החינוך – כך עולה מדוח השוואתי שפרסם ארגון המדינות המפותחות. ההשקעה ביחס למדינות ה-OECD לכל ילד בגן נמוכה מהעולם בשיעור של 35% כשישראל ממוקמת במקום ה-29 מתוך 31 מדינות. בבתי הספר ההשקעה נמוכה בשיעור של 11% וממוקמת במקום ה-23 מתוך 34 מדינות. אז הארגון העריך שדרושה תוספת של 13 מיליארד שקל כדי להגיע להשקעה במערב.

משרד החינוך משתתף בטיפולי שיניים לתלמידים שנפגעו בתאונות עד סוף 2019

שיעור בכלכלה: טיפים להורים בנושא חינוך פיננסי

חינוך והשכלה בישראל – מה צריך לדעת? כל הנתונים