חדשות    

הקורונה בישראל: נגזר עליכם לשהות בבידוד מחשש שנדבקתם? כך תתנהלו בשבועיים האלה

מעודכן ל-03/2020

איך יודעים מי צריך לשהות בבידוד ולמי מדווחים? האם מותר לחלוק שירותים ומקלחת עם בן משפחה שנמצא בבידוד ביתי, ומי מטפלים במבודדים? • כל מה שצריך לדעת על ההתמודדות עם התפרצות הקורונה

נגיף הקורונה כבר זוהה בישראל, כפי שחששנו שיקרה, וככל הנראה מדובר במצב בלתי נמנע מאחר שמדובר בהתפרצות גלובלית חובקת עולם.

כעת כשהנגיף כבר כאן, אזרחי ישראל מוטרדים ומעלים שאלות רבות על הדרך הנכונה להתמודדות. ניסינו לרכז עבורכם את השאלות ולמצוא להן תשובות מדויקות ככל האפשר.

ונתחיל בשאלה החשובה מכולם: מהם הקריטריונים שעל פיהם ניתן לומר כי אדם חשוד בהידבקות בנגיף הקורונה – כלומר מתי עליו להודיע למשרד הבריאות על החשש שנדבק, ובהתאם, מי צריך להיכנס לבידוד? מהן ההשלכות של בידוד מבחינת מגע עם אנשים, והאם אדם ששהה בבידוד יפוצה כלכלית על ימי העבודה שהחסיר?

איך בעצם נדבקים בנגיף הקורונה?

הנגיף עובר מאדם לאדם בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה, בעת התעטשות או שיעול. טרם ידוע עדיין עד כמה המחלה מידבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת הדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת. כמו כן, טרם נודע אם נשאים יכולים להדביק אנשים אחרים לפני הופעת התסמינים, כפי שקורה לעיתים במחלות נגיפיות אחרות.

מי צריך לשהות בבידוד?

מדינת ישראל הוציאה תחילה צו מיוחד הדורש מכל מי שחזר ממדינות המזרח הרחוק – סין, תאילנד, הונג קונג, סינגפור, מקאו, יפן וקוריאה הדרומית – להיכנס לבידוד עצמי בבית למשך 14 יום מעת היציאה ממדינות אלו. תוקף ההחלטה על בידוד ביתי לחוזרים הוא למי שנחת בישראל ממדינות אלה החל מיום 16.2.2020 בשעה 12:00 ואילך. הבידוד לא חל על מי שהיה במקומות אלה במסגרת טיסת המשך (קונקשן).

מאוחר יותר יצאה הנחיה חדשה המצרפת גם את איטליה לרשימת המדינות שהשבים מהן נדרשים להיכנס לבידוד ביתי, באופן גורף וללא קשר לפיתוח תסמינים למחלה.

כמו כן, משרד הבריאות קרא לאזרחי ישראל בהודעה דרמטית: "שיקלו נחיצות נסיעותיכם לחו"ל".

בנוסף, אם הייתם במגע הדוק עם אדם שהוכח כי נדבק בקורונה – הוראות אלו חלות גם עליכם. מגע נחשב ל"הדוק" כשהוא כולל שהייה של פחות משני מטרים למשך 15 דקות לפחות עם החולה.

איך מדווחים על בידוד?

במצבים אלו מוטל עליכם לדווח למשרד הבריאות על הגעתכם לארץ או על החשיפה שלכם לחולים במחלה, וניתן לעשות זאת באחת מהדרכים הבאות: דיווח באמצעות טופס לחוזרים מהיעדים או טופס על בידוד עצמי בבית או  טופס דיווח למי שבאו במגע עם חולה, וכן באמצעות מוקד קול הבריאות בטלפון 5400*.

מה עושים אם הייתם במגע עם חולה?

במקרה של מגע הדוק עם חולה מאומת במחלה, יש להיכנס לבידוד בית על פי ההנחיות ולדווח על כך למשרד הבריאות כמחויב על פי חוק באמצעות טופס מקוון או המוקד הטלפוני "קול הבריאות" 5400*. במקביל יש לפנות טלפונית לרופא המטפל או למוקד קופת החולים להתייעצות. אילו הוחלט לגביהם שאכן היו במגע הדוק נדרשים לפעול לפי אותן הנחיות המומלצות לחוזרים.

בידוד ביתי – מה המשמעות ואיך מבצעים בפועל?

בעת הבידוד יש לשהות בחדר נפרד, מאוורר היטב ועם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות, ולזמן קצר ככל הניתן, והיא תיעשה תוך כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד. אם ישנם כמה מבודדים באותו בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר.

במידה וכל בני הבית נדרשים לבידוד, אין מגבלות מיוחדות בתוך הבית. כמו כן, צריך לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי – לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה, ולפני ואחרי שימוש בשירותים. עדיף להשתמש במגבות נייר לייבוש הידיים. במידת האפשר, על המבודדים להשתמש בשירותים נפרדים. חשוב מאוד להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד פעמית או למרפק מכופף. מיד לאחר מכן, יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי.

מהן ההנחיות להורים יחידניים אשר צריכים להיות בבידוד?

ההנחיה העקרונית היא שיש להישאר בבידוד. הרשויות קוראות לאנשים לתת עזרה ולתמוך  בסביבתם, משפחה וחברים, ככל הניתן על מנת לאפשר למבודדים לקיים את חובתם ולשמור על בריאות הציבור.

מה עם שאר בני המשפחה?

במידה ותנאי הבידוד נשמרים, בני ביתו של מי שנמצא בבידוד יכולים להמשיך בשגרת חייהם ללא כל מגבלה.

איך נכנסים לחדר שבו שוהה אדם בבידוד?

יש לצמצם ככל האפשר את מספר האנשים שלא בבידוד הנמצאים בבית בו יש חדר בידוד, עם עדיפות לאדם אחד בריא ללא מחלות רקע. אין להכניס מבקרים אל הבית. יש לבדוק שאזורי הבית המשותפים (כגון מטבח ושירותים) מאווררים היטב. בכניסה לחדר הבידוד מומלץ לכסות את הפה והאף, בעדיפות למסכת פה-אף אך אפשר להשתמש גם בבד. מומלץ להשתמש בכפפות חד פעמיות בכל מגע עם המבודד וסביבת חדר הבידוד, כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.

כמו כן, מומלץ להימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה שתן וצואה של המבודד. יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי אחרי כל מגע עם המבודד או עם סביבתו, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין. יש לנקות ולחטא כל יום משטחים כגון שולחן ליד המיטה, מסגרת המיטה ורהיטים אחרים בחדר הבידוד – באמצעות חומר חיטוי ביתי רגיל (על בסיס סבון או אלכוהול). יש לאחסן את כל כביסת המבודד בשקית ייעודית בחדר הבידוד, עד למועד הכביסה. את הכביסה ניתן לעשות בסבון כביסה רגיל.

איך מטפלים בפסולת של המבודדים?

מוצרים חד פעמיים כגון כפפות, ממחטות אף, מסכות וכל פסולת אחרת יש להשליך לתוך שקית ייעודית בחדר הבידוד. יש לסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח האשפה. יש להימנע משימוש משותף עם המבודד בחפצים העלולים להעביר את הנגיף, כגון: מברשת שיניים, סיגריות, כלי אוכל, מגבות, מצעים וכדומה. ניתן לשטוף כלי אוכל במים וסבון כלים. על כל בני הבית להקפיד על שטיפת ידיים תכופה.

מה עושים אם חשים ברע במהלך תקופת הבידוד?

במקרה של הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה יש לפנות למוקד 101 של מד"א (להימנע מלהגיע למרפאת קופת חולים ולחדר מיון). במידת הצורך יגיע לביתכם פרמדיק שיוכל לבצע בדיקות מעבדה ולהמליץ על המשך הטיפול, על פי החלטת הרופא.

האם תקבלו משכורת עבור הימים שבהם שהיתם בבידוד?

היעדרות מעבודה בתקופת הדגירה (הבידוד) תיחשב כהיעדרות בשל מחלה כפי שהוסדר בצו של משרד הבריאות, בכפוף להצגת אישור על מועד עזיבת סין, תאילנד, הונג קונג, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית, יפן או איטליה. אין לפנות לרופאי המשפחה לקבלת אישור מחלה בגין ההיעדרות.

איך הבנקים מתמודדים עם משבר הקורונה

מה יעזור לכם נגד הקורונה בטיסה?