האיום הגדול על שופרסל
הרהורי בורסה    

האיום הגדול על שופרסל

שופרסל, רשת המזון הגדולה בארץ – מה כבר יכול לאיים עלייה? אה, נכון – תחרות. התחרות בעולם הקמעונאות ובמיוחד בשוק המזון חריפה. אז זהו – שמסתבר שפחות מבעבר. התחרות בעידן של אחרי מגה, נחלשה, אפילו נחלשה מאוד.

טוב, נראה שהאיום הגדול הוא רכישות מזון דרך האינטרנט, וזה בטח איום משמעותי, אבל לא בטוח שהאיום הגדול ביותר. רכישות דרך האינטרנט כאשר האתר שלך מוביל וחזק בתחום זה עשוי להיות דווקא יתרון, סוג של הזדמנות להיות שליט גם ברכישות המזון באינטרנט. נכון, יש איומים באינטרנט רחבים יות ר- מרשתות מקבילות, מחנויות רשת, מירידה צפוייה במחירים בעקבות העלויות הנמוכות יותר דרך תפעול ברשת.  אז עם כל הכבוד לאינטרנט, זה לא האיום המשמעותי, ואולי לא דווקא איום בכלל.

האיום הגדול לטווח הקרוב דווקא נמצא "בבית", אבל רגע לפני כן – נזכיר לכם את הדוחות שפורסמו לאחרונה. שופרסל דיווחה השבוע על תוצאות טובות, והמניה בהתאם הגיבה בחיוב. רשת הקמעונאות הגדולה ביותר בארץ, אמנם דיווחה על קיפאון בשורת ההכנסות – כ-3 מיליארד שקל ברבעון השלישי של השנה, אך הרווח התפעולי ממשיך לעלות – 115 מיליון שקל – עלייה של 10% ביחס לרבעון המקביל ב-2016. בשורה התחתונה הרוויחה החברה 65 מיליון שקל לעומת 51 מיליון שקל ברבעון המקביל.

שופרסל מצליחה להגדיל רווחים למרות…העלייה בשכר מינימום. שימו לב לנתונים הבאים:

  • רוב עובדי החברה מקבלים שכר מינימום
  • שכר המינימום עלה בכמה פעימות (בשנתיים האחרונות) – מ-4,300 שקל ל-5.300 שקל (האחרונה ממש עכשיו).
  • "הפגיעה" בשופרסל בשנת 2017 כתוצאה מעליית שכר המינימום (הערכות מוקדמות של ההנהלה) – 55 מיליון שקל
  • "הפגיעה" הצפויה בשנת 2018 ביחס לשנת 2017 (הערכות מוקדמות של ההנהלה) – 55 מיליון שקל ביחס ל-2017 ו-110 מיליון שקל ביחס לשנת 2016

המשמעות – הוצאות השכר של שופרסל צפויות לעלות ב-2017 ב-55 מיליון שקל לעומת שנת 2016, ולמרות זאת היא הגדילה את הרווח בממוצע של 10 מיליון שקל ברבעון – המשמעות היא פשוטה, שופרסל (ויתר הקמעונאיות) גלגלו עלינו את כל העלאת השכר של העובדים ויותר מזה.

אז נכון, בשופרסל עשויים לטעון – "המחירים לא עלו, מה אתם רוצים?" וזה כנראה נכון (לפחות הפתיח של הטענה), אבל הם יכלו לרדת, ועדיין שופרסל היתה מרוויחה טוב (למרות עליית השכר). אחרי הכל, מאיזה זווית שלא מסתכלים על זה – אנחנו (הקונים) מממנים את העובדים ואת הרווחים של שופרסל, והשנה מימנו הרבה יותר משנה קודמת.

מסקנה נוספת היא שב-2018 שופרסל מתחילה את השורה התחתונה עם "מינוס" 55 מיליון שקל (ההערכות עשויות להשתנות, אך בכל מקרה יהיה מדובר בסכום באזור זה) – הוצאות השכר שלה צפויות לעלות בסכום זה. אז או שהיא תצליח שוב מעין "לגלגל" עלינו את  העלאת השכר, או שיהיה לה קשה יותר לצמוח בשורה התחתונה.

כך או אחרת,  צריך להגיד מילה טובה לאיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל שמוביל אותה במעשים ופחות בדיבורים, וחילץ אותה ממשבר לא קטן מלפני שלוש שנים. שופרסל סבלה מהשוק בדיוק כמו מגה, רק שלהבדיל ממגה שלא היתה גמישה לשינויים, שופרסל עשתה מהלך עמוק של רה-ארגון והתייעלות, והצליחה לצאת מהמשבר, אפילו מחוזקת יותר.


הדוחות הכספיים של שופרסל היו כאמור טובים, והנה מה שיש לאנליסטים להגיד עליהם –  מיכל אלשיך, אנליסטת  באקסלנס ברוקראז' –  "תוצאות תפעוליות טובות לשופרסל ברבעון הרביעי, עם יציבות ברווח הנקי והמשך צמיחה קלה ב-2018. אנו צופים יציבות ברווח הנקי ברבעון 4 (בנטרול הכנסה חד"פ בגין נדל"ן ברבעון אשתקד) עם צפי לגידול נאה בתפעולי בעקבות מספרי השוואה נוחים והמשך שיפור, אך מנגד עלייה בהוצ' המימון והמס שהיו אשתקד נמוכות. בסה"כ אנו צופים כי שופרסל תסיים את 2017 עם רווח נקי (בנטרול חד"פ) של כ-263 מ' שקל, עלייה של כ-10% לעומת הרוח הנקי (בנטרול חד"פ ב-2016). ב-2018 אנו חוזים צמיחה של 7% ברווח הנקי על רקע התוספת של ניו פארם (שסביר  שתספק בהתחלה רווח נמוך ותשתפר בעתיד), שיפור בכרטיסי האשראי והמשך שיפור קל בקמעונאות".

ביחס לתחרות בין רשתות השיווק מעריכה אלשיך כי "מאז כניסת יינות ביתן התחרות במרכזי הערים הצטמצמה, מה שתמך, בשילוב עם עליית השכר, בעליית מחירים בסקטור זה. בדיסקאונט לדעתנו התחרות עדיין חזקה. בהסתכלות קדימה קיימות מגמות מעורבות: מחד מסתמנים קשיים אצל יינות ביתן, המתחרה העיקרית של שופרסל במרכזי הערים, מה שמאפשר עלייה ברמת המחירים. הפורמט העירוני של שופרסל היווה ב-2016 כ-20% בלבד מהמכירות, אך הרווחיות בו עמדה על 4.2% ביחס לכ-1.2% בלבד בדיסקאונט (שכולל את האונליין). מנגד, לאחרונה רמי לוי הודיע על כוונתו להיכנס למרכזי הערים. מהלך זה עלול להחריף את התחרות בטווח ארוך.

אלשיך מסכמת  כי "שופרסל נמצאת במצב מצוין והמומנטום, שצפוי לכלול המשך תוצאות טובות עם אפשרות לפוטנציאל כתוצאה משינויים ביינות ביתן – הוא ללא ספק נוח ביותר, אך כדאי לקחת בחשבון כי מבחינת תמחור, החברה נסחרת במכפילים גבוהים ביחס לעבר של כ-20.9 בגין התוצאות החזויות ל-2017 וכ-19.0 בגין התוצאות החזויות ל-2018 (הערכת אקסלנס ברוקראז', בנטרול המיעוט המחזיק בכרטיסי אשראי). תמחור המניה אינו משקף אפסייד גבוה ואנו ממשיכים להמליץ בתשואת שוק במ"י של 19.8 שקל (ללא שינוי) – לעומת מחיר שוק של כ-22.5 שקל".