מובייל וגאדג'טים    

האינטרנט שלכם לא זז? כך תאיצו אותו!

מעודכן ל-01/2020

האינטרנט שלכם שוב זוחל? זה כנראה אחד הדברים הכי מתסכלים שיכולים להיות – במיוחד אם הוא אמור לשמש אתכם לעבודה הבשורה הטובה: יש מה לעשות! המדריך הבא ילמד אתכם כמה פעולות פשוטות שיעזרו לכם לפתור את הבעיה

בימינו כשכמעט כל בית מחובר לאינטרנט אלחוטי במהירות גבוהה, כל שינוי לרעה בקצב הגלישה מורגש מיד – ומותיר את הגולשים מתוסכלים. גם פנייה לסיוע טכני לא תמיד מביאה את הגאולה, כיוון שספק האינטרנט וספק התשתית מאשימים לעיתים זה את זה – או את הרשת הביתית שלכם.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? לפניכם כמה צעדים שיסייעו לכם להבין היכן הבעיה וכיצד לפתור אותה, או לפחות לכוון אתכם למי לפנות לקבלת סיוע.

בדקו את החיבור

הפעולה הראשונה שעליכם לעשות היא לחבר את המחשב בכבל רשת ישירות לנתב. למרבה הצער, במחשבים חדישים לפעמים אין חיבור רשת, אולם הפתרון הטוב ביותר הוא להיצמד ככל שניתן לנתב ואז להריץ בדיקת מהירות. בדיקת המהירות נועדה לוודא היכן הבעיה. אם אתם מקבלים מהירות סבירה בצמוד לנתב, הבעיה כנראה אינה בספק אלא ברשת הביתית שלכם.

שימו לב: לא מומלץ לערוך את בדיקות המהירות באתרי הספקיות, כיוון שאלה לא מייצגים תסריט שימוש אמין אלא נוהגים לבצע אופטימיזציה לחיבור שלכם. העדיפו בדיקת מהירות באתרים חיצוניים כגון speedtest.net או fast.com של נטפליקס או בדיקת המהירות של גוגל פייבר.

אם המהירות ליד הנתב לא תקינה, אזרו סבלנות והתקשרו לספק, אחרת, המשיכו לסעיף הבא.

שנו את מיקום הנתב

אם גיליתם שהמהירות בסמוך לראוטר תקינה – הבעיה היא בתצורת הרשת או במיקום של הנתב.  הנתב מפיץ את אות הרדיו שלו בתצורה מעגלית, כלומר באופן עקרוני המיקום הכי טוב הוא במרכז הבית, עם כיסוי לחדרים החשובים (סלון, חדרי שינה, עבודה וילדים). אבל בעולם האמיתי, הספק מושך כבל לשקע ואז מתקין את המודם או הממיר-נתב-אלחוטי, והמיקום שבו הוא בוחר לא תמיד מתאים לכם כמו לספק. לכן נסו לשנות את המיקום של הנתב. לדוגמה, אם הנתב ממוקם בממ"ד, הוציאו אותו החוצה, משום שקירות הבטון חוסמים היטב את האות של ה-WiFi. גם מרתף או חדרים שבקירותיהם עוברים צינורות מתכת או חיווט חשמלי עשויים לחסום את אות הרדיו.

החליפו ערוץ

בימינו נתבי אינטרנט אינם מסתפקים בתדר אחד אלא משדרים בדרך כלל ב-2.4 גיגה-הרץ או 5 גיגה-הרץ. קיים הבדל בין השניים: התדר הראשון הוא הנפוץ ובעל הטווח הגדול יותר, אך מהירות החיבור איטית יותר. כמו כן, בגלל שהוא משמש כל מיני התקנים, כגון טלפון אלחוטי, מוניטור לתינוק או אפילו רמקולים אלחוטיים, הוא גם סובל יותר מהפרעות קליטה. נסו לכבות את המכשירים שעשויים לגרום לכך. נסו להחליף לתדר 5 גיגה-הרץ. הוא מהיר יותר ויציב, אך הטווח שלו מוגבל יותר והוא גם לא עובר קירות בקלות.

פתרון נוסף למי שלא מפחד להיכנס להגדרות הציוד הוא לשנות את ערוץ השידור הפנימי לערוץ 1, 6 או 11 בתדר 2.4 גיגה-הרץ. לכל נתב הגדרות משלו כך שתצטרכו לגלות בעצמכם כיצד לבצע זאת. הכניסה לממשק השליטה מתבצעת לרוב באמצעות הדפדפן או אפילו אפליקציה אם יש לכם נתב חדש יחסית.

הגדילו את הטווח

אם שום דבר לא הועיל, הטווח הנדרש כנראה אינו מספיק. לפתרון הבעיה ניתן להצטייד בשני סוגי ציוד: מגדיל טווח אלחוטי או מגדיל טווח על תשתית חוטי החשמל בבית. הסוג הראשון נראה כמו שקע גדול שמתחבר לחשמל במרחק סביר מהנתב ופשוט מבצע "הדהוד" או שידור מחדש של האות מהנתב הראשי. רובם פשוטים מאוד לתפעול והטובים שבהם אפילו לא דורשים יותר מדי התעסקות ומאפשרים לבצע את החיבור דרך אפליקציה. המגדילים החוטיים משתמשים בתשתית החשמל כדי להעביר את אות האינטרנט מהנתב לחדרים, הטכנולוגיה הזו מומלצת בעיקר למי שמעוניין למשוך את האינטרנט למרתף, לגג או לממ"ד. הם מגיעים לרוב בזוגות או שלישיות, כאשר אחד מתחבר לנתב והשני למחשב או לממיר שאותו תרצו להפעיל.

רשת Mesh

זהו הפתרון החדיש והיעיל ביותר. הרעיון הוא להציב מספר נתבים בנקודות אסטרטגיות בבית שמדברים ביניהם ויודעים לבצע התאמה של איכות השידור והשירות בהתאם למיקום ולשירותים הנדרשים. זה עובד מצוין ולרוב הם פועלים היטב גם אם אחד הנתבים הפסיק לפעול משום מה. בדרך כלל הם מגיעים בשלישיה או ברביעייה וניתן להוסיף עוד מהם אם יש לכם שטח גדול לכסות. הבעיה היא שהם יקרים למדי – בין 1,500 ל-2,000 שקל לערכה בסיסית שכזו.

השתמשו בנתב פרטי

נתב פרטי הוא הפתרון האולטימטיבי לגלישה חלקה ומוצלחת. ספקיות התקשורת לא מספקות לנו את הציוד הטוב ביותר. בטח שלא במחיר החבילה הבסיסית. ישנם כמה דגמים סבירים בהיצע שלהם אך אלה לא תמיד מספיק יעילים. בשוק החופשי לעומת זאת, תוכלו למצוא נתבים ואפילו כאלה שבהם משולב מודם כך שלא תצטרכו לשלם לספק על שלו. נסו למצוא נתבים תומכי VDSL אם אתם רוצים מודם משולב. אם לא, תוכלו להשתמש בכל נתב של חברה איכותית כגון: לינקסיס, נטגיר, TP Link, אסוס, D-Link. נסו למצוא את הדגמים החזקים שמסוגלים להתמודד עם טווח של לפחות 50 מטר.

אויבים מבית: תוכנות ריגול, וירוסים ועוד

גם מצבו של המחשב יכול להשפיע על החיבור שלכם לאינטרנט. תוכנות ריגול ווירוסים יכולים בהחלט לגרום לבעיות, אך מהירות החיבור שלך לאינטרנט יכולה גם להיות מושפעת מתוכניות הרחבה, מכמות הזיכרון של המחשב, מהשטח של הכונן הקשיח ומצבו, ומהתוכניות שפועלות במחשב.

שתי הסיבות הנפוצות ביותר לביצועי אינטרנט ירודים הן תוכנות ריגול ווירוסים.

תוכנות ריגול יכולות להאט את המערכת בכך שהן מפריעות לדפדפן ומשתלטות על החיבור שלכם לאינטרנט. הבעיה מחמירה כשישנן כמה תוכנות ריגול שפועלות במקביל. אם המצב מידרדר אתם עלולים לאבד את הקישוריות לחלוטין. כדי לקבל את ביצועי האינטרנט שלכם בחזרה, הפעילו באופן קבוע תוכנית נגד תוכנות ריגול, כדי לנקות פלישות של תוכנות ריגול.

וירוסים במחשב עלולים גם הם לגרום לביצועי אינטרנט ירודים. כאשר וירוס נדבק במחשב, הוא מתקין קוד מחשב שמנסה להפיץ את עצמו, בדרך כלל על-ידי שליחת עותקים של עצמו דרך דואר אלקטרוני. וירוסים מסוימים יכולים להתרבות בקצב של מאות הודעות דואר אלקטרוני בכל דקה, פעולה שמשאירה מעט מאוד כוח מחשוב ורוחב פס אינטרנט לכל דבר אחר במחשב. לעתים קרובות, לא תראו שום סימן מובהק לכך שבמחשב פועלים וירוסים, לכן מומלץ להשאיר את תוכנת האנטי-וירוס פועלת תמיד.

הרחבות דפדפן עלולות גם הן לגרום לבעיות בביצועים. הרחבות דפדפן הן תוכניות, כגון הרחבות מולטימדיה, סרגלי חיפוש או תוכניות אחרות, שבדרך כלל מופיעות בסרגל הכלים של הדפדפן. הרחבות דפדפן רבות משפרות את חוויית הגלישה ומציעות מולטימדיה או יכולת הצגת מסמכים מיוחדת. עם זאת, הרחבות מסוימות עלולות להאט את החיבור לאינטרנט. אם נדמה לכם שהרחבה כלשהי גורמת להאטה בביצועים, נסו להפעיל את Internet Explorer במצב שמבטל את זמינות ההרחבות. זמינות ההרחבות מתבטלת רק בהפעלה הנוכחית, אך אם תגלו שהביצועים משתפרים במצב זה, תוכלו להשתמש במנהל ההרחבות כדי לכבות את ההרחבות לצמיתות.

גורמים חיצוניים שעלולים להאט את מהירות החיבור

למרבה הצער, יש מצבים ותנאים שהם מעבר לשליטתכם. גם עם חיבור מהיר, גורמים חיצוניים כגון עומס על אתרי אינטרנט או וירוסים מופצים עלולים להאט את רשת האינטרנט כולה. אתרי אינטרנט פופולאריים יכולים לקרוס מעודף גולשים – למשל, כשפרסומת בטלוויזיה מציינת את שמו של אתר מסוים, יכול להיות שהמון אנשים ינסו לבקר באתר הזה במקביל. אם אותו אתר אינו ערוך לטיפול בתנועה בסדר גודל כזה, ייתכנו עיכובים בגלישה.

גם עומסים מקומיים על האינטרנט עלולים לגרום למהירויות חיבור איטיות מהרגיל. האטות אלה מתרחשות כאשר מספר רב של אנשים מנסה להתחבר לאינטרנט בו-זמנית, והן קורות בדרך כלל בשעות פעילות שיא, כגון לאחר שעות בית הספר, כאשר התלמידים חוזרים הביתה ומתחברים לאינטרנט.

אם אתם מחובר לרשת ארגונית, השימוש באינטרנט באופן כללי ובשרתי Proxy עשויים להשפיע על ביצועי האינטרנט. רוב מנהלי הרשתות מנטרים את השימוש באינטרנט, וינסו למנוע מאנשים לבצע פעולות כגון הורדת קבצים גדולים בשעות שיא. אם נראה לך שהגישה שלך לאינטרנט איטית לעתים, תוכל לדבר על כך עם מנהל הרשת שלך.

הבנקים יחויבו לעדכן או לבטל מיד משכון דרך האינטרנט

מהו אתר אינטרנט נגיש ומי חייב להנגיש אותו