האם אני צריך תוכנית עסקית או ייעוץ עסקי
תוכן ממומן    

האם אני צריך תוכנית עסקית או ייעוץ עסקי

FREEPIK

מאת: ירון לוי

בעלי עסקים רבים שואלים את עצמם, האם הם צריכים תוכנית עסקית או תהליך שלם של ייעוץ עסקי? למעשה השאלה אינה מדויקת שכן תוכנית עסקית וייעוץ עסקי הולכים פעמים רבות יד ביד. התוכנית העסקית היא חלק אינטגרלי מתהליך של ייעוץ עסקי, ולעומת זאת לצורך בנייה של תוכנית עסקית רצינית ומקצועית צריך לא פעם ליווי וסיוע מטעם יועץ עסקי. יחד עם זאת, על מנת להבהיר במה דברים אמורים המאמר הבא יסביר לגבי המהות של תוכנית עסקית לעומת ייעוץ עסקי, ובאילו מצבים צריך כל אחד מהם.

תוכנית עסקית – כלי בסיסי וחיוני לכל עסק

תוכנית עסקית היא תחזית מפורטת של כלל הכנסות והוצאות העסק מידי חודש בשנה – שנתיים הקרובות. זו יכולה להיות תוכנית עבודה בעסק קיים, בהקמה של עסק חדש, עבור גיוס משקיעים וקבלת הלוואות, ועוד. לעיתים, במקרים ספציפיים כמו גיוס משקיע או קבלת הלוואה מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה, וכאשר העסק מתנהל כסדרו ומציג רווחיות טובה, יתכן וניתן יהיה לוותר על תהליך ייעוץ עסקי מלא. יחד עם זאת, כפי שנראה מיד בניית התוכנית העסקית היא מלאכה המערבת מורכבויות רבות ולכן בכל מקרה כדאי להסתייע ביועץ עסקי. מעבר לכך תוכנית עסקית המיועדת לעיני משקיע או גוף מלווה יכולה להביא לתוצאות הרבה יותר טובות מבחינת אישור ותנאים אם מלווה אותה יועץ עסקי שמכיר היטב את הדרישות ואת ההתנהלות הנכונה מול בנקים, משקיעים וגורמים נוספים.

בכל מקרה, מדובר בתוכנית שחייבת להיות רצינית ומקצועית, ולהדגיש את ההיבטים הנחוצים בהתאם למטרותיה. בין היתר התוכנית מפרטת עלויות ייצור ופיתוח של מוצרים לרבות עובדים פנימיים וחיצוניים, כוח אדם שנדרש לנושא הייצור, הוצאות הובלה, אחסון, הפצה, ייבוא של חלקים לצורך ייצור, הוצאות לאספקת שירותים אם זה המיקוד של העסק, וכדומה.

כמו כן התוכנית העסקית מתייחסת לתמחור מוצרים תוך לקיחה בחשבון של כל הפרמטרים הרלוונטיים כגון שולי הרווח המקובלים בענף, שאיפות הרווח של בעל העסק, הייחוד של מוצריו ושירותיו, המיתוג והמוניטין של העסק ועוד. התוכנית העסקית גם מתייחסת לרמת הביקוש והרוויה בשוק, למתחרים על נקודות התורפה וההצלחות שלהם, אסטרטגיות יעילות בענף, מבנה העסק וההנהלה, העץ הארגוני, שכירים ופרילנסרים, סניפים שעתידים לקום, חנויות וירטואליות או פיזיות וכדומה. היא גם לוקחת בחשבון את התקורות על כל מרכיביהן, את מקורות המימון של העסק, את התוכניות הכלכליות לעתיד ועוד.

בתור תוכנית עבודה לעסק קיים, יש לתוכנית העסקית חשיבות עליונה שכן היא מאפשרת לדעת בכל חודש את יעדי המכירות ותקציב ההוצאות בכל סעיף, ומהווה יסוד להתנהלות נכונה מהפן הפיננסי והאסטרטגי. בתוך כך היא מנחה את בעל העסק לתקופה ממושכת על כל התמורות הכרוכות בה. מאידך, לעסקים חדשים המצויים בשלבי הקמה התוכנית העסקית מספקת הבנה של ההיתכנות הכלכלית ובהמשך תהווה בסיס לתוכנית כלכלית ולתוכנית עבודה, וכמו בעסק קיים היא תשמש בתור מפה המנחה להתנהלות מקצועית ומאורגנת בעתיד הקרוב.

אז אפשר להסתפק בתוכנית עסקית?

כפי שניתן לראות, בנייה של תוכנית עסקית רצינית איננה עניין של מה בכך, ובשל החשיבות הגדולה שלה להתנהלות העסק צריך לבנות אותה בצורה מפורטת ומקצועית. קיימים בה סעיפים רבים בהוצאות המשפיעים אחד על השני, וכן תחזיות להכנסות המהוות השערות מושכלות, ולפיכך בכל מקרה חשוב מאוד להסתייע בשירותי יועץ עסקי בעל ניסיון רב בבניית תוכניות עסקיות.

מעבר לכך, על מנת שיוכל לסייע בבניית התוכנית העסקית על היועץ העסקי לצלול לקרביים של העסק ולבצע סקירה מקיפה. הסקירה מתייחסת למעשה לכלל ההיבטים שתוארו לעיל בתוכנית העסקית, לרבות פעילות מערך המכירות, טיב המיתוג של העסק, הדוחות של רואה החשבון, עלויות ייצור ותפעול, עבודה מול ספקים, המתחרים בשוק וכן הלאה. הנתונים הללו מאפשרים ליועץ עסקי לתת פרספקטיבה רחבה, אובייקטיבית ומקצועית, שהיא לא פעם חדשה עבור בעל העסק לגבי מה שקורה אצלו.

בנוסף, דרך איתור של נקודות הכוח והתורפה יכול היועץ העסקי להמליץ ולתת תובנות לגבי ניצול הזדמנויות ותיקון בעיות בעסק, אשר נמזגות לתוך תוכנית עסקית. במילים אחרות, בנייה של תוכנית עסקית מערבת ממילא תהליך של ייעוץ עסקי. ולמי שעדיין חושב שניתן להסתפק בתוכנית עסקית בלבד, חשוב לדעת שבמצבים מסוימים תהליך שלם של ייעוץ עסקי הוא ממש בגדר חובה. אגב, מדובר בתהליך שאינו צריך להיות ממושך והוא מוביל לתוצאות משמעותיות בפרק זמן קצר יחסית מבחינת הגדלת הרווחיות ואף המחזור.

כך למשל, תהליך ייעוץ עסקי שלם חיוני עבור כל יזם מעוניין להקים עסק חדש (החל בבדיקת היתכנות כלכלית ועד לליווי בהקמה וההרצה),וכן עבור עסקים שבהם קיימת תחושה של אי מיצוי הפוטנציאל, ובוודאי עבור עסקים העוברים תקופה של האטה ואף משבר. זאת בנוסף לעסקים שבהם שוקלים לבצע שינויים משמעותיים, כמו יציאה עם מוצר חדש, התרחבות, שינויים בהנהלה וכדומה.

מעבר לכך, תהליך של יעוץ עסקי מיועד ומומלץ לכל עסק שבו רוצים לשפר את הביצועים שלו, בין אם מדובר בהפחתה של הוצאות והתייעלותהעלאה של מחירים ומקסום רווחים, שיפור מערך המכירות, הפרסום והמיתוג וכן הלאה. גם התוכנית העסקית וגם הייעוץ העסקי, שהולכים כאמור יד ביד, יכולים לתרום רבות לעלייה על דרך נכונה ולשמירה עליה לתקופה ממושכת, כאשר בתהליך ייעוץ עסקי היועץ גם ממשיך ללוות את יישום התוכנית לאורך זמן, תוך שהוא מנטר את הביצועים בפועל מול הצפי של התוכנית, ממליץ על שינויים במידת הצורך, ובכלל עומד לרשות בעל העסק בהתלבטויות, שאלות וקבלת החלטות חשובות.

חשוב לדעת שבתהליך של ייעוץ עסקי אתם גם מקבלים כלים משמעותיים נוספים. כך לדוגמא, היועץ העסקי שבוחן את ההתנהלות השוטפת של העסק מקרוב, יכול לספק כלי ניהול משמעותיים שיפתחו אתכם ברמה האישית והמקצועית. הוא גם יכול להמליץ על אפיקי פרסום ושיווק מועילים יותר המתאימים לעסק ולמטרותיו, להתגבר על חסמים בתחום ולהפנות לאנשי מקצוע בעלי ניסיון רב והצלחות מוכחות. כמו כן היועץ העסקי יכול לספק דוחות כלכליים מיוחדים שהינם ברורים ומובנים יותר מהדוחות של הרואה חשבון, המביאים בזמן אמת נתונים רלוונטיים לקבלת החלטות. זאת בנוסף לכלים פיננסיים שיאפשרו לכם להתנהל בצורה ריאלית ונכונה ברמה הכלכלית באופן עצמאי לאורך זמן.

אל מי כדאי לפנות?

אם למרות האמור לעיל אתם בכל זאת מעוניינים רק בכתיבה של תוכנית עסקית, הרי שהכתובת לקבלת סיוע מקצועי הינה יועץ עסקי בעל ניסיון רב בכתיבת תוכניות עסקיות, עם השכלה אקדמית כלכלית מקיפה, ובעל היכרות מצוינת עם תחום העיסוק שלכם כמו גם עם התהליך שאתם מבצעים כגון פנייה למשקיע או לבנק.

במידה ואתם מעוניינים בתהליך של יעוץ עסקי, יש לשים דגש על יועץ עסקי שכבר ליווה בעבר עסקים רבים בשלבים שונים של חייהם, ואם יצא לו ללוות עסקים מתחום הפעילות הספציפי שלכם מדובר ביתרון גדול. בנוסף כדאי לחפש אדם בעל בגרות ובשלות המגיעות מניסיון חיים אישי, בין אם הוא נרכש דרך הליווי בהקמה וניהול של עסקים בשטח בעצמו, תפקידים שמילא בעבר ובכלל לאורך החיים. כמו כן יש לשים את הדגש על אדם בעל כישורים בינאישיים טובים שאתם מרגישים בנוח איתו, כדי שתוכלו לעבוד ביחד בגובה העיניים לאורך זמן תוך יצירה של אמון והערכה הדדית.