חדשות קרנות נאמנות    

הבורסה ביפן עולה; אילו קרנות נאמנות ותעודות סל משקיעות בארץ השמש העולה?

באילו כלי השקעה תוכלו להשקיע בשוק היפני והאם הוא צפוי לרשום שיאים חדשים?

יש מי שאומר שהכלכלה היפנית במיתון כבד מזה שנים. הנתונים האחרונים שאותתו כי הכלכלה היפנית התכווצה ב-1.6% ללא ספק הותירו זעזוע קל בשווקים ובשוק היפני בפרט, אבל למרות זאת הבורסה היפנית מראה סימני התאוששות ועליה משמעותיים. גם אחרי הידיעה על האטה, מלבד יום אחד הבורסה היפנית ממשכיה קדימה. מניתוח שערכנו מאז התחתית של מדד הניקיי 225 (225 ), (שעוקב אחר 225 החברות החשובות ביפן בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסת טוקיו והוא מתעדכן אחת לשנה),
ב-1 לפברואר 2009, ברמה של 7,568 נקודות, דשדש המדד עד לאוקטובר 2012 ואז החל לעלות.

המדד פרץ התנגדויות, ויותר מאשר הכפיל עצמו מאז – כיום הוא עומד על שער 17,020. אז מי יקרה למרות המיתון והחשש להאטה בצמיחה? לא ברור, אבל יש מי שטוען
כי הבורסה אוהבת את זה. כי השוק, דווקא בגלל המיתון והריביות שצפויות לרדת, ימשיך לעלות ואף יגיע לרשום שיאים חדשים מאלו שרשם בדצמבר 1989, עת הוא עמד על 39,916 נקודות.

לפיכך, בחרנו בהון, לבדוק מיהן הקרנות ותעודות הסל שהניבו עד כה את התשואות הגבוהות ביותר בישראל, שבאמצעותן ניתן לסחור בשוק היפני. חשוב להדגיש כי כשבוחרים בהשקעה בשוק היפני בימים אלו כדאי לבדוק השקעות מנוטרלות מטבע – משמע מנוטרלות ין שנחלש בימים אלו, שכן השקעה בקרנות ובמדדים שאינם מנוטררים עלולים להיפגע בתשואה ומכיוון שבימים אלו הדולר הוא זה שמתחזק כדאי להשקיע בתעודות צמודות דולר אשר עוקבות אחר מדד הניקיי 225 או תעודות שקליות.

מבחינת השקעות בישראל בקרנות נאמנות, ממה שמצאנו ובדקנו גילינו שקיימת רק קרן אחת אשר עוקבת אחר השוק היפני.
עוד מצאנו שדווקא הקרן הזו עשתה את התשואה הטובה ביותר בין מנגנוני ההשקעה השונים אשר עוקבים אחר השוק היפני בישראל, באשר לתעודות הסל יש כמה וכמה תעודות בחרנו עבורכם את שלוש התעודות עם התשואה הגבוהה ביותר השנה. דמי הניהול בתעודות הסל בש"ח נמוכות מ- 1% והן אינן מנוטרלות מטבע, חשוב להדגיש כי דמי הניהול בתעודות מנוטרלות מטבע גבוהים יותר בצורה משמעותית.

מי היא הקרן היחידה בישראל שמשקיעה בשוק היפני?
פסגות יפן stock picking
מדובר בקרן נאמנות של פסגות שגם בניהולה. ע"פ מפרט הקרן, היא מתעסקת במניות הנסחרות ביפן ו/או מניות שהונפקו על ידי תאגידים שהתאגדו ביפן, הנסחרות מחוץ ליפן ובאופציות על מדדי מניות יפן ו/או חוזים עתידיים על מדדי מניות יפן ו/או ETF על מדדי מניות יפן ו/או תעודות סל על מדדי מניות יפן. החשיפה של הקרן למניות יפן אינה פוחתת מ-50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן והחשיפה נעשית כשמה היא באופן סלקטיבי (Stock Picking) על בסיס הערכות מנהל הקרן שמתבסס על קריטריונים הנקבעים מעת לעת על ידי הדירקטוריון של מנהל הקרן.
החשיפה למניות יפן באמצעות מוצרי מדדים בקרן אינה עולה על 10% מהשווי הנקי של נכסי הקרן והוא לא פוחת מ-(10%) מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
דמי הניהול לקרן 1.95% והתשואה שרשמה הקרן מתחילת השנה מגיעה ל26.45%. בשנתיים האחרונות רשמה תשואה של 51.01% ובשלוש שנים 70.2%.

כלי ההשקעה האחרים שמצאנו הם תעודות הסל. ישנן מספר תעודות סל עוקבות יפן, כאשר בחרנו את ה-3 הטובות ביותר חלקן לא מנוטרלות מטבע, משמע לא תלויות בשינויי השער של הין כאמור.

מיהן שלוש תעודות הסל המובילות?

1. תעודת הסל שרשמה את התשואה הטובה ביותר בשנה החולפת היא תכלית ניקיי 225 (`4Da), של תכלית סל, והיא דווקא התעודה שאינה מנוטרלת מטבע, והיא עוקבת אחר 225 החברות הנסחרות והפעילות בבורסה בטוקיו. החברה מחלקת למחזיקים בתעודת הסל תכלית ניקיי 225, 100% מסך הדיבידנד אותו מחלקות החברות הכלולות במדד ויש לכך חשיבות רבה, שכן מדד ניקיי 225 הינו מדד שאינו מתואם דיבידנדים. הדיבידנד נצבר במחיר התעודה עד לחלוקתו למשקיעים בכל רבעון.
דמי הניהול של התעודה עומדים על 0.65% ובשנה האחרונה היא רשמה תשואה של 11.14%. התעודה אינה מנוטרלת מטבע ולכן דמי הניהול בה נמוכים.

2. במקום השני תעודת הסל קסם ניקיי 225 ('4Da) של קסם, אשר הניבה תשואה של 11.05% מתחילת השנה. דמי הניהול שהיא גובה עומדים על 0.55%. גם זו אינה מנוטרלת מטבע. תעודת הסל הזו עוקבת אחר מדד Nikkei 225

3. במקום השלישי היא קסם יפן MSCI של קסם אשר עשתה 10.85% מתחילת השנה. דמי הניהול שלה עומדים על 0.85% והיא תעודת סל שעוקבת אחר מדד MSCI japan של מורגן סטנלי הכולל 383 מניות של חברות יפניות ב7 בורסות: טוקיו, אוסקה, פוקוקה, נגויה, סאפורו jasdaq וnasdaq-.
קרן זו אמנם אינה עוקבת הניקיי אבל היא קשורה ליפן ולכן הצגנו אותה כאן כאלטרנטיבה הקרן עוקבת מטבע.

*חשוב להדגיש כי תעודות הסל הללו שעוקבות יין הניבו את התשואה הגבוהה ביותר למרות החלשות היין בתקופה האחרונה. בנקודת זמן כתיבת הכתבה אלו היו התשואות מול אלו שאינן עוקבות מטבע ולכן בחרנו בהן.

אופציה נוספת כאמור להשקעה ביפן היא באמצעות תעודת סל אשר נסחרות בארה"ב, והן עוקבות יפן.

בלינק הזה ניתן למצוא הצצה לתעודות סל אלו:
http://etfdb.com/type/region/developed-asia-pacific/japan/

בסיכומו של דבר מבחינת השוואה בין הקרן לתעודות הסל מצאנו כי דווקא הקרן הניבה את התשואה הגבוהה ביותר, למרות דמי הניהול היחסית גבוהים שלה והיא העדיפה מכולן. 

 

למדריך קרנות נאמנות

למדריך קרנות מחקות

שיעור הוספה – מה זה ואיך זה משפיע על כדאיות ההשקעה?

 

*אין לראות בדברים המלצה להשקעה בניירות ערך כאלו או אחרים.  הכותבים אינם יועצי השקעות. הדברים האמורים לא נכתבו מטעם חברה כזו או אחרת.