מדריכי תעודות סל    

הבורסה מעדכנת מדדים – איך זה ישפיע על תעודות הסל?

ETF, קרדיט: shutterstock

הבורסה נערכת לרפורמה במדדים – שינוי משמעותי במדדי המניות המובילים, ולכך תהיה השלכה גדולה על תעודות הסל.  לקראת סוף שנת 2016 צפויה הבורסה להרחיב את המניות שייכנסו למדדים. הבורסה תוסיף שלושה מדדים חדשים, העיקרי שבהם –  מדד בלו-צ'יפ ישראלי. כמו כן, יהפכו מדד ת"א 25 למדד ת"א 35, מדד ת"א 75 לת"א 90, ומדד ת"א 100 הפוך למדד ת"א 125.

הבורסה ציינה שבקריטריונים להכללה במדד תינתן חשיבות גדולה  לזיקה לישראל , ובמדד החדש –  הבלו-צ'יפ 15, יהיה מדובר בחברות ישראליות בלבד (חברות שהתאגדו בישראל, ולא רק עם זיקה לישראל).

למדריך תעודות הסל

המהפכה הזו צפויה להיות בעלת השפעה גדולה על המניות הנסחרות בבורסה, על הסחירות במניות, על שיטת המעקב אחרי המדדים, ועל המכשירים עוקבי המדדים – תעודות הסל והקרנות המחקות.

תעודות הסל ייצטרכו להתאים את עצמם להרכבים החדשים של המדד והמשמעות היא ביקושים והיצעים גדולים מאוד למניות בבורסה במקביל להשקת המדדים החדשים. כחלק משינוי שיטת המדדים, החליטו בבורסה על הקמת מאגרי מניות – מאגר רימון ומאגר תמר, מאגרי מניות אלו  יחליפו את מאגר המניות הקיים.

מאגר רימון יהיה בסיס המניות למדדים המובילים בבורסה, ומאגר תמר יהיה הבסיס למדדים ענפיים ומדד ת"א צמיחה. בעדכון הראשון של המדדים החדשים, שיעור אחזקות הציבור המינימלי שיידרש כדי שמניה תיכנס למאגר רימון יהיה 25% , ואילו בעדכון שיהיה לאחר חצי שנה, שיעור אחזקות הציבור הנדרש יהיה לפחות 30%; ולאחר שנה שיעור האחזקות המינימלי יהיה  כדי להיכנס למאגר יהיה 35% (30% כדי להישאר).  מעבר לכך, כדי להיות חלק מהמדד, יש לעמוד בקריטריונים נוספים –  שווי אחזקות ציבור של לפחות 100 מיליון שקל לכניסה למאגר, שווי של 50 מיליון שקל למניעת יציאה ממנו, ודרישה לממוצע סחירות של 50 אלף שקל ביום או חציון סחירות של 10 אלף שקל ביום.

התנאים בתמר פחות קשים – אין דרישת סחירות; שיעור אחזקות הציבור יהיה לפחות 15% לצורך כניסה (ו-10% כדי להישאר וכדי היכלל בעדכון הראשון). שווי אחזקות ציבור במאגר תמר יהיה לפחות  40 מיליון שקל, וכדי להמשיך יידרש שווי של 20 מיליון שקל.

מדד ת"א 35

מדד ת"א 25, ייעלם עם הרפורמה, ויוחלף במדד ת"א־35 שיהיה מדד הדגל של הבורסה. עם העדכון הראשון לא יהיה שינוי במשקולת המקסימלית של כל מניה במדד, אך בהמשך – בכל חודש, המשקולת המקסימלית של כל מניה במדד ת"א 35 תקטן בהדרגה עד שתגיע ל-7%.

מדד ת"א 90 החדש שיחליף את ת"א 75 יורכב ממניות מאגר רימון אשר לא נכללות במדד ת"א 35. המשקל המקסימלי למניה במדד ת"א־90 יהיה עד 2%  ומיד עם העדכון הראשון.

מדד ת"א 125 יכיל את המניות בשני המדדים – ת"א 35 ות"א 90 כאשר עם יישום הרפורמה המשקולת המקסימלית במדד תהיה 10% ותרד בהדרגה ל-4%.

לאורך כל הדרך, מהעדכון העיקרי (יישום הרפורמה) ועד להתאמת שיעור המניות במדדים, תעודות הסל יצטרכו לערוך התאמות משמעותיות באחזקות שלהן. פעם בחודש יעשה עדכון של הפרמטרים שלפיהם נקבע משקל המניה במדד – כמות המניות הרשומה, אחזקות הציבור, והתאמת פקטור משקל מקסימלי. ומכאן, שתעודות הסל כל חודש יצטרכו לערוך התאמות משמעותיות בנכסים שלהם.

איך צריכים להיערך המחזיקים בתעודות הזל?

האם יש משמעות למהלך הרפורמה במדדים על מחזיקי תעודות הסל, הם הרי מחזיקים בתעודות על מדדים שלא יהיו קיימים. ובכן, בהנחה שאתם רוצים עדיין להחזיק בתעודה על מדד המניות המסוים, הרי שעקרונית זה המכשיר המתאים לכם, כלומר – אם אתם מחזיקים בתעודה על מדד ת"א 25, הרי שהיא פשוט תוחלף לתעודה על מדד ת"א 35, עדיין אתם מחזיקים בתעודה על המדד המוביל בבורסה; אם אתם מחזיקים בתעודה על מדד על מניות ת"א 75, אז הוא יוחלף למדד ת"א 90, ואתם עדיין מחזיקים בתעודה על מדד מוביל (אבל לא המובילות ביותר – ה-35)

בהנחה שאתם עדיין מעוניינים להחזיק במדדים כאלו, אין לכם צורך לעשות שינויים, מי שיעשה את השינויים הוא מנהל תעודת הסל שכאמור ירחיב את מס' המניות שהוא מנהל במסגרת הנכסים וישנה את שיעורי האחזקה של כל הניירות.