תוכן ממומן    

ההשפעות הכלכליות של המלחמה על ענף הרכב וביטוח רכב בישראל ב-2024

צילום: Shutterstock

איך השפיעה מלחמת חרבות ברזל על ענפי הרכב והביטוח בסוף 2023 – ומה אומרות התחזיות עבורם לשנה הנוכחית?

 

המלחמה המתחוללת בישראל כבר מזה 3 חודשים מוציאה מאיזון מנגנונים כלכליים וחברתיים רבים כשאלפים משרתים במילואים, עסקים נמצאים בקיפאון, הייבוא לישראל מתייקר – וכל זאת לצד האינפלציה שהרקיעה שחקים עד לפני כמה חודשים. איך היא השפיעה, אם בכלל, גם על ענפי הרכב והביטוח? הנתונים לפניכם.

השפעת המלחמה על ענף הרכב

לפי דו"ח מסירות הרכבים של איגוד יבואני הרכב, ב-2023 נמסרו 270,023 מכוניות חדשות בישראל, עלייה קלה לעומת 268,131 מכוניות שנמסרו ב-2022. מתוך כלל המכוניות שנמסרו, 48,219 היו חשמליות.

הנתונים החיוביים האלה, לא משקללים את הצניחה החדה במכירות ובייבוא שהגיעה בעקבות המלחמה. בשלושת חודשי הלחימה שסגרו את שנת 2023, ענף הרכב הישראלי חווה ירידה משמעותית בהיקף המכירות של רכבים חדשים ומשומשים, ובכלל אלה ירידה ברכישת המכוניות החשמליות. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בתשעת חודשי השנה הראשונים נמסרו 240,606 מכוניות, כלומר רק כ-30,000 נמסרו בשלושת החודשים האחרונים – צניחה של 63% בקצב המסירה החודשי בתקופת המלחמה עד כה.

לא צריך להכביר במילים כדי להסביר את המצב – צרכנים נוטים לדחות הוצאות גדולות ונטילת הלוואות בעתות של משבר משמעותי. היבואנים הישראלים מצאו את עצמם בין הפטיש לסדן, כשמצד אחד הלקוחות אינם מבצעים עסקאות ומצד שני, משלוחי הייבוא שכבר הוזמנו ממשיכים להגיע לישראל, ולהגדיל את המלאי.

השפעת המלחמה על ענף ביטוחי הרכב

בשולי ההשפעות על ענף הרכב, ניצב תחום ביטוח הרכב, שהושפע אף הוא מהמלחמה. הציבור אמנם הפנים כי נזקים לרכב שנגרמו עקב לחימה – טילים, ירי וכן הלאה – אינם מכוסים במסגרת פוליסות הביטוח לרכב (אלא על-ידי קרן מס רכוש של המדינה). אך חברות הביטוח עדיין מתמודדות עם ריבוי תביעות, ועם עלייה ניכרת במספר מקרי גניבות רכבים. לפי נתונים שפרסם אתר "וואלה", עוד לפני המלחמה זינקו גניבות הרכב בשיעור של 130% לעומת הממוצע בחמש השנים האחרונות והגיעו לקצב שנתי של כ-18.5-20 אלף מכוניות.

אחת ההשפעות המיידיות היא התייקרות מחירי ביטוח הרכב, כך עולה מנתוני אתר וואלה (שפורסמו בסוף דצמבר 2023). מתחילת 2023 נרשמה עלייה של 31% במחירי הביטוח המקיף לרכב בכל החברות ולכלל הרכבים, ומחודש נובמבר 2022 – רואים עלייה בשיעור של 26%. מהשוואה בין חודש דצמבר 2023 לאותו החודש בשנת 2021, עולה כי מחירי ביטוח הרכב זינקו ב-56% בממוצע. הסיבות רבות, ביניהן עלייה במספרי התביעות כמו גם במחירי הרכב עצמם (שהם הבסיס לחישוב מחיר הביטוח), ריבוי מקרים של גניבות רכבים ועוד.

לאור המצב, לא מעט חברות ביטוח החלו להציע הטבות חירום נקודתיות למבוטחיהן. כך למשל, חברת ביטוח ישיר העניקה בשלושת החודשים האחרונים של 2023 דחייה של חודשיים בתשלום על ביטוח הרכב ובפרט על זה המקיף, במעמד הרכישה. לכן, דווקא בתקופה זו, מומלץ לעקוב אחר ההטבות שמציעות החברות השונות, כדי לאתר היכן ניתן לחסוך בסביבת מחירים מאתגרת למדי.

מה צפוי לשני הענפים ב-2024?

מבחינת מחירי הרכבים, קשה מאוד לחזות מה תביא עמה שנת 2024 שכן יש שתי מגמות הפוכות הפועלות במקביל. מצד אחד, חודשי המלחמה הסבו ליבואנים הפסדים, גם ברמה השנתית, אותם יידרשו לכסות. אחת הדרכים האפשריות לעשות זאת היא העלאת מחירים עבור צרכן הקצה, לפחות ברבעונים הראשונים של השנה. במידה שהייבוא ייתקל בקשיים עקב שיבושים שנגרמים על-ידי כוחות החותים במסלולי הספנות בים האדום – גם לכך תהיה השפעה. עד כאן, תיתכן עליית מחירים.

מאידך, מלאי הרכבים החדשים גדל משמעותית הודות לייבוא שלא עצר והרכישות שנתקעו. המשמעות לכך היא מחירים שיורדים או לפחות מבצעים תקופתיים – הכל במטרה למכור את דור המודלים הקיים. גם התחרות המתגברת על לב הצרכן עקב ריבוי מותגי הרכב שיש כיום בשוק מהווה אינדיקציה לירידת מחירים אפשרית.

בתחום הביטוח – המחירים יושפעו מארבעה גורמים מרכזיים. הראשון הוא מחירי הרכב – אם יתייקרו או יישארו ברמתם, הביטוחים יתנהגו ככל הנראה באופן דומה – ואם תחול ירידת מחירים, הדבר ייתן מרחב לחברות הביטוח להציע הוזלות. הגורם השני הוא כמובן המלחמה – המשכה מביא אי-ודאות, גורם שמוצרים ביטוחיים צריכים לשקלל במחיר וכל עוד תימשך, קשה לחשוב על ירידת מחירים. השלישי הוא רגולציה ממשלתית וסיוע – האם המדינה תציע תוכניות פיננסיות רלוונטיות אל מול המבטחים בישראל. והרביעי והאחרון הוא מבצעים והנחות – החברות כבר הראו שהן מוכנות להקל על לקוחותיהן בעתות משבר, והורדת מחירים במסגרת מבצעים יכול להגיע גם השנה.

בשורה התחתונה, בכל התחומים, שנת 2023 נסגרה במצב חירום לאומי, שיבושים וחוסר ודאות. כך גם בתחום הרכב ולכן קשה גם לחזות מה יביא יום. המלחמה שעודנה נמשכת השפיעה על מחירי הרכב, על הייבוא, על הביקוש ועל תחום הביטוח ולכן, עם פתיחתה של 2024, היבואנים, המשווקים, הצרכנים וחברות הביטוח – מחשבים בזהירות את צעדיהם הבאים. יחד עם זאת, כדאי להתעדכן בכל עת בהתפתחויות, שכן אולי הן יפתיעו אותנו בהנחות והטבות.