תוכן ממומן    

החזרי מס בגין שוק ההון – מה צריך לדעת?

צילום: Pexels

בעולם ההשקעות, רווחים המתקבלים מהבורסה או ממכירת אופציות/מניות ממקום העבודה נחשבים לרווחי הון. משמעות הדבר היא שבין אם אתם סוחרים באופן קבוע או פשוט משקיעים במניות בפעמים ספורות, תהיו מחויבים בתשלום מס על הרווחים האלה. חישוב המס מתבצע על פי הרווח הנטו: אם קניתם מניה בעלות של 10,000 שקל ומכרתם אותה ב-20,000 שקל, המס יחושב על רווח של 10,000 שקל. שיעור המס על רווחי הון עומד על 25%. לכן, על רווח של 10,000 שקל, ישולם מס בגובה של 2,500 שקל.

החזרי מס בגין קיזוז הפסדים בשוק ההון

בשוק ההון (כמו בכל השקעה פיננסית) לעיתים לצערנו גם מפסידים ולא רק מרוויחים, חשוב שתדעו שבגין הפסדים אלו תוכלו לקבל החזר מס. דוגמא לקיזוז הפסדים- במידה ובשנת 2020 היה לכם הפסד של כ-10,000 ובשנת 2021 היה לכם רווח הון של 10,000 שקל תוכלו לקבל החזר מס של 2,500 שקל במידה ותגישו בקשה להחזר מס לשנתיים האלו ו"תגלגלו" את ההפסד משנה אחת לשנה הבאה אחריה. חשוב לציין שאת ההפסד ניתן להמשיך ולגלגל קדימה עד שנה שבה יש רווח הון כל עוד אתם שומרים על רצף הגשת הדוחות למס הכנסה. דרך נוספת בה ניתן לקזז הפסד היא קיזוז הפסד בתיק השקעות אחד מול רווח הון בתיק השקעות אחר. לדוגמא, שכיר שיש לו הפסד בתיק ניירות בבנק אבל מכר מניות ברווח בתיק ניירות ערך אחר או דרך מסלול מניות  (RSU/ESPP)  מקום העבודה יכול גם כן לקבל החזרי מס בגין קיזוז ההפסד מול הרווח ע"י הגשת בקשה להחזר מס. חשוב לציין שהרווח או ההפסד נרשמים רק לאחר מימוש (כלומר, מכירת ההשקעה), ולא כאשר הרווח/הפסד עדיין "על הנייר".

החזרי מס לפנסיונרים בגין רווחי הון

בעבור פנסיונרים אשר הכנסתם פטורה ממס (לעיתים בעקבות גובה/סוג ההכנסה ולעיתים בעקבות נכות רפואית העולה על 90%), ניהול תיק השקעות יכול להיות כלי יעיל לשיפור הביטחון הכלכלי. ישנן הטבות הניתנות באופן אוטומטי ע"י הבנקים ובתי ההשקעות לבעלי הגיל השלישי, ואם זאת במידה וגם לאחר הטבות אלו ניכו מס רווח הון ייתכן שהינם זכאים להחזר או ע"י ניצול הפטור בעקבות נכות רפואית מול המס ששולם בתיק ההשקעות או בגין ניצול נקודות הזיכוי שמגיעות להם כתושבי מדינת ישראל (ואינם יכולים לנצל מול השכר הנמוך) מול אותו המס.

החזרי מס בגין רווחי הון לבעלי הכנסה נמוכה/אנשים המתגוררים בישוב ספר

כל שכיר תושב מדינת ישראל זכאי להטבות מס של נקודות זיכוי בסיסיות (2.25 לגבר,2.75 לאישה), במידה שהכנסתכם נמוכה ולא הייתה לכם את האפשרות לנצל את הטבת המס על השכר, תוכלו לנצל את שווי נקודות הזיכוי כנגד רווחי הון. אם התגוררתם ב-6 שנים האחרונות ביישוב ספר שבו הייתם זכאים להנחה נוספת בתשלום המס ולא יכולתם לנצלה מול השכר, ניתן גם במקרה זה לקבל החזר מס לשכירים במידה והיו לכם רווחי הון.

החזר מס בגין שוק ההון לבעלי פטור ממס בשל נכות

גם צעירים בעלי נכות רפואית העולה על 90% זכאים לפטור מתשלום מס עד תקרה מסויימת ולכן גם במצב זה במידה ולא ניתן לנצל את הפטור על השכר, ניתן לנצל אותו בגין רווחי הון. חשוב לציין במקרה זה שבמידה ומדובר בזוג נשוי וההשקעות משוייכות לשני בני הזוג, חישוב המס נעשה בהתאם לבעל ההכנסה הגבוה.

הליך בקשת ההחזר

טופס 867 ( אישור על ניכוי מס מריבית וניירות ערך ) מופק כל שנה בחודש מרץ עבור השנה הקודמת ולכן הליך בקשת ההחזר בגין השקעות בשוק ההון נעשית תמיד באופן רטרואקטיבי ולא באופן שוטף. לצורך הבקשה תצטרכו להגיש למס הכנסה את הטפסים המעידים על הפעילות בשוק ההון בצירוף כל נתוני ההכנסה והזיכויים האחרים שלכם לאותה שנת מס. רצוי מאוד להיעזר בבעל מקצוע שמבין ומתמחה בתחום לצורך הגשת הדוחות, שכן הגשה שגויה של הנתונים יכולה לפגום בהחזר שתקבלו בסופו של דבר.