חדשות    

הואשמה בעקיפת פקק וזוכתה בבית המשפט

?לאחרונה זוכתה בבית משפט נהגת שהואשמה ב"קיפוח זכות המשתמשים בדרך". מה זה אומר היא עקפה את גודש התנועה משמאל והשתלבה לנתיב הימני מטרים ספורים לפני פנייה ימינה.

השוטר שנתן את הדוח ציין כי מכוניתה נוסעת בנתיב המסומן ישר בלבד, עוקפת את עומס התנועה לקראת פנייה מכביש 70 לכביש 75, ונכנסת לנתיב מטרים ספורים לפני הפנייה.

במקום לשלם בחרה  הנהגת להישפט.  בעדותה האשימה הנהגת את אפליקציית Waze שהורתה לה להמשיך ישר וכך התכוונה לנסוע, אולם בשלב מסוים, מתוך "החלטה של רגע", היא שינתה את דעתה ורצתה לעבור לכביש 75. אז החליטה להשתלב לנתיב הימני מבלי להפריע לתנועה.

"לא תכננתי את זה. השתלבתי בתנועה. הרכב שהיה מאחוריי היה רחוק, והוא נסע בנתיב שאליו נכנסתי. השתלבתי ונכנסתי ולא הפרעתי ולא עברתי בקו הפרדה רצוף… התנועה זרמה. לא היה פקק. השתלבתי כחוק", אמרה בפני בית המשפט.

עזר גם שהשוטר לא זכר את האירוע שהתרחש כמעט בשנה שעברה. השופט קבע כי בדוח אין שום אזכור לכך שהנהגת "נדחפה" לנתיב הימני, או שגרמה בהשתלבותהּ להאטת התנועה או להפרעה כלשהי. "אני מקבל את גרסת הנאשמת שלא נסתרה כלל, שלפיה במקום שבו השתלבה היה מרווח גדול", הוסיף.

לפי השופט, די בכך לקבוע כי התביעה לא הוכיחה שהנהגת קיפחה את זכות המשתמשים בדרך, ולזכות אותה מחמת הספק. מעבר לכך השופט הסביר שלא כל השתלבות של נהג מהווה עבירת קיפוח זכות המשתמשים בדרך.

פסיקה של בית המשפט העליון תומכת בעניין זה, ולפיה אין להסתפק בראייה  פורמלית-טכנית" של ההתרחשות, אלא יש לראות בתקנות גם את האפשרות להניח לאדם שטעה בתום לב בנתיב התנועה להשתלב בדרך, אם לא כפה את רצונו על אחרים "הממתינים בתור".

באותו פסק דין של בית המשפט העליון נכתב כי "לוז ועיקר תקנת הקיפוח היא בתקנת הבריות, שלא יינתן מצב בדרך שבו כל דאלים גבר, אך גם זו תקנתן של הבריות, שמי שמרסן את יצריו ומתחשב בזולת, ימצא מי שמתחשב גם בו ולא יהיה לו הדבר לעבירה".

מהי עבירת קיפוח זכות

עבירת קיפוח זכות המשתמש בדרך הוגדרה כך בתקנה 21 לתקנות התעבורה.

תקנה 21.

(א) כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות.

(ב) כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא –

(1) יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך;

(2) יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא יתן מקום לגרום נזק כאמור;

(3) יפריע את התנועה ולא יעכבנה;

(4) יסכן חיי אדם.

בניגוד לעבירת זכות קדימה שנדרשת הפרעה כלשהי או סיכון, בעבירת קיפוח זכות המשתמש בדרך לא נדרש שום סיכון או הפרעה. ניתן לומר כי המחוקק כיוון את התקנה לשמירה על סדר ציבורי בתנועה. הכוונה לעקיפת פקק כדי להגיע לראשית התור, יצירת אי-סדר בעקבות היעדר תמרורים וכן קיפוח זכות קדימה גם כשאין סכנת חיים.

איך רחוב שמתוכנן להולכי רגל ישפר את העסק שלך

התוכנית: היישוב החרדי רכסים יגדל בכ-2,300 יחידות דיור