חדשות    

החיים בישראל ממש לא רעים – אנחנו מדורגים במקום ה-34 מתוך 155 מדינות במדד רמת החיים

קרדיט: pixabay

גיליון הציונים של ישראל על מדד רמת החיים והרווחה של חברת הייעוץ הגלובלית BCG (בוסטון קונסלטינג גרופ) הוא די טוב. אז האם טוב לנו כפי שהמדד מציג? אולי אנחנו סתם קוטרים?

 על פי המדד אנחנו חזקים בכלכלה, בינוניים בחינוך, חלשים בסביבה.  ישראל מדורגת במקום ה- 34 מתוך 155 מדינות הכלולות במדד SEDA – המדד ביותר לבחינת רמת החיים והרווחה;  מעבר לכך ישראל נמצאת בעשירון העליון של המדינות המשתפרות בעשור האחרון.

כלכלה חזקה ומשתפרת שלא בהכרח משתקפת ברמת העושר היחסית של הפרט. זו השורה התחתונה עבור ישראל כפי שעולה ממדד SEDA (Sustainable Economic Development Assessment), של חברת הייעוץ הבינלאומית BCG Boston Consulting Group שפורסם לאחרונה.

מדד SEDA הוא מדד גלובאלי השוואתי לרמת חיים ורווחה (Well Being) המבוסס על נתוני האו"ם, הבנק העולמי, WHO, OECD ועוד. בניגוד למדידת GDP לנפש, אשר בוחנת רווחה מנקודת מבט כלכלית צרה, מדד SEDA משלב מדדים אובייקטיביים מ-11 קטגוריות המקיפות את כל ההיבטים המשמעותיים של רווחה – הכנסה, יציבות כלכלית ותעסוקה בתחום הכלכלי, בריאות, חינוך ותשתיות פיזיות בתחום התשתיות ושוויון, חברה אזרחית, ממשל, וסביבה בתחום הקיימות. SEDA הינו המדד הבוחן את רמת חיים ורווחה באופן הרחב והמקיף ביותר והוא זוכה להערכה רבה כמדד אובייקטיבי ושימושי על ידי גורמי מקצוע, אקדמיה ומדיה ברחבי העולם.

ישראל מגיעה למקום ה- 34 מתוך 155 חברות שמדורגות במדד עם ציון כולל של 67.8 (מתוך 100), לפני מרבית מדינות אפריקה, אסיה, דרום אמריקה ומזרח אירופה אבל אחרי מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה. בראש המדד מדורגות: נורווגיה, שוויץ, איסלנד, דנמרק, שבדיה ופינלנד.

לציון גבוה במיוחד זוכה ישראל במדד היציבות הכלכלית (94.8), בנוסף לציונים טובים בתשתיות ובבריאות (83.3 ו-86.8 בהתאמה). ציון נמוכים יותר מקבלת ישראל בשוויון (70.8), חינוך (69.8, ירידה מ- 73.9 לפני עשור), תעסוקה (68.8) וממשל (65.1), חברה אזרחית (55.2) והכנסה (50.4) וציון נמוך במיוחד במדד סביבה (45.5).

בבחינה של רמת החיים והרווחה בהשוואה לעושר של הפרט (מדד SEDA משוקלל בהשוואה לGDP- לנפש), זוכה ישראל לתוצאה הלא מחמיאה של 0.84, תוצאה המציבה אותה ברבעון השלישי של המדינות. למעשה, למעט אזורי קרב וחוסר יציבות (כגון סוריה, עיראק וונצואלה), ישראל הינה המדינה היחידה מחוץ ליבשת אפריקה שזוכה לתוצאה לא מחמיאה זו. ב- 2008, עם תחילת המדידה, ישראל זכתה לתוצאה של 0.94 באותו המדד, מה שמצביע על כך שלמעשה חלה נסיגה ביעילות תרגום העושר לרווחה ורמת חיים (אולם רמת החיים האבסולוטית בכל זאת עלתה, בשל העלייה האבסולוטית המשמעותית בעושר).

מיקומה הכללי הנוכחי של ישראל במקום ה- 34 הוא שיפור שהתרחש לאורך העשור האחרון מאז התחילה המדידה ב- 2008, אז הייתה ישראל מדורגת במקום ה- 39 עם ציון כולל של 64.7. על אף שהשיפור נשמע שולי יחסית, יש לזכור כי מדובר בשיפור יחסי ולמעשה ישראל שייכת לעשירון העליון של שינוי חיובי במדד, באותה הליגה עם אירלנד, מלטה, סין, גיאורגיה ווייטנאם ועוד. אשר בכולן חל שיפור משמעותי ברמת החיים לאורך העשור האחרון.

SEDA מפורסם זו השנה התשיעית וכולל נתונים על 155 מדינות ובכך מאפשר, מלבד שיקוף מצבה של כל מדינה בתחומים השונים, גם השוואה בין מדינות וכן בחינת התפתחות כל מדינה לאורך השנים בקטגוריות שונות. בנוסף, מאפשר המדד בחינה השוואתית של היחס בין התוצאה במדד לבין ה GDP לנפש. השוואה זו מעניינת במיוחד שכן היא יכולה להצביע על כמה "יעילה" המדינה בתרגום העושר של תושביה לרמת החיים שלהם ולרווחתם.

המדד נגיש לציבור באופן אינטרקטיבי בקישור הבא https://www.bcg.com/en-il/publications/interactives/seda-2019-guide.aspx

הסבר על המדד וכן מאמרים קשורים שונים ניתן למצוא בקישור הבא https://www.bcg.com/en-il/industries/public-sector/sustainable-economic-development-assessment.aspx

דוח המסכם את הממצאים מהדוח לשנת 2019 ניתן למצוא בקישור הבא https://www.bcg.com/en-il/publications/2019/seda-measuring-well-being.aspx