חדשות    מדריכי צרכנות    

הילד צריך משקפיים – איך מתאימים, כמה זה עולה ומה מציעים בקופות החולים?

מעודכן ל-07/2019

בניגוד למצב העגום ששרר בתחום בעבר, ההיצע בחנויות האופטיקה כיום מרהיב והתחרות על כיס ההורים גדולה מתמיד, אך יש לזה מחיר: ההוצאה הממוצעת על זוג משקפיים מתחילה ב-400-300 שקל ונעה צפונה כך תבחרו נכון את הזוג המושלם לילד שלכם וגם לכיס

אם בעבר ילדים שמרכיבים משקפיים היו מחזה לא שגרתי, היום בכל כיתה אפשר למצוא כמה ילדים ממושקפים, ובמקום לספוג חיצי לעג, הם מהווים לעיתים מושא לקנאה. על פי הערכות של אופטיקאים, כחמישית מהילדים הם לקויי ראייה, אולם רק כ-15% מליקויי הראייה מתגלים לפני גיל 5.

האם יש היום יותר ילדים לקויי ראייה מאשר בעבר? רופאי עיניים מאשרים את התרחבות תופעת לקויות הראייה ונוטים להאשים את הטכנולוגיה, כלומר, צפייה ממושכת במסכי מחשב וטאבלטים. לדבריהם, לא מומלץ לילדים להעביר יותר משלוש שעות ביום מול מסכים וכדאי גם לבצע הפסקות קצרות במהלך הצפייה. מבט ממושך של שעות מול מחשב גורם למאמץ ולעייפות. ככל שהמסך קטן יותר, והמבט קרוב יותר – כך המאמץ של העיניים גדול יותר. בעיה נוספת היא הירידה בכמות המצמוצים, מה שגורם להתייבשות העין.

גם העניין הגנטי משחק תפקיד. ילדים שהוריהם מרכיבים משקפיים עם מספרים גבוהים יכולים להגיע למספרים דומים – אלא שהיום זה עלול להתרחש בגיל מוקדם יותר, כלומר המספרים מושפעים מהעבודה לקרוב ועולים בקצה מהיר יותר.

במקביל, גם המודעות הגדלה – בין היתר בשל בדיקות שגרתיות המבוצעות במהלך הילדות במסגרת קופות-החולים – תורמת למספר לקויות הראייה המאובחנות.

מתי מומלץ לבצע בדיקת עיניים לילדים?

מומלץ לבצע בדיקת סקר בגיל חצי שנה-שנה ובדיקות נוספות בגיל 3 ולפני הכניסה לבית הספר. אם קיימת במשפחה בעיה כגון עין עצלה, פזילה, בני משפחה המרכיבים משקפיים מגיל צעיר או מחלה גנטית של העין – ייתכן שהבדיקות יתקיימו בתדירות גבוהה ובגיל צעיר יותר. בדיקות ראייה שגרתיות חשוב לבצע אצל רופא עיניים מוסמך לילדים. במקרים של קוצר ראייה יש לבצע בדיקה של קרקעית העין באמצעות הרחבת אישונים מדי שנה אצל רופא עיניים. כדאי לזכור שאופטומטריסט בודק רק את המספר ולא את בריאות העין, ובכל מקרה אינו מוסמך לתת משקפיים לילדים מתחת לגיל 10.

איך מתאימים משקפיים לילדים?

ילד, בניגוד למבוגר, לא תמיד יגיד אם משהו מפריע לו, או שיפריעו לו דברים שלנו נראים שוליים. כדי למצוא את האיזון מומלץ לשים לב למטרה אחת משמעותית – התאמת הגודל והצורה של המשקפיים למבנה הפנים, תוך התחשבות בצרכים האופטיים.

אצל ילדים קטנים לדוגמה, חשוב להקפיד שהם יסתכלו תמיד למרכז העדשה, מייעצים רופאי עיניים,  ולכן, יש לדאוג שהמסגרת תכסה את כל העין ואפילו תעלה מעט למעלה כדי שלא יהיה מצב שהעין "תברח" אל מחוץ למסגרת. בנוסף חשוב לשים לב שהמסגרת לא מחליקה מהראש, אך מנגד לא משאירה סימנים אדומים על האף. סימנים אלו הם המדד הטוב ביותר למשקפיים שאינם מתאימים בגודל לפניו של הילד.

אצל תינוקות חשוב עוד יותר להקפיד שהמשקפיים יאפשרו להם להסתכל ישירות למרכז. זאת מכיוון שהתינוק עדיין לא יכול להגיד שהוא לא רואה טוב, וחוסר התאמה של המשקפיים עלול לגרום לכך שבעיית הראייה לא תטופל ואף תידרדר. המלצה נוספת היא לבחור לתינוקות משקפיים מפלסטיק וממרכיבים טבעיים, שאינם מכילים חומרים כימיים. זאת מכיוון שהתינוק עשוי ללעוס את המשקפיים.

הקשיבו לילד

לפני הכול חשוב להיות קשובים לצרכים ולאופי הייחודי של הילד. יש ילדים שאוהבים להרגיש את המשקפיים על הפנים, ולכן הם צריכים מסגרת מעט כבדה יותר, מפלסטיק או ממתכת דקה, שיוכלו להרגיש בנוכחותה. אחרים לא אוהבים נוכחות של חומר מסוים, או מוטרדים בקלות מהמשקל ולכן זקוקים למסגרת קלה.

לילדים שובבים שאוהבים לשחק עם המשקפיים תתאים מסגרת גמישה יותר, שלא נשברת בקלות

מטבע הדברים, אנחנו כהורים תמיד נחשוב שאנחנו יודעים לקבל החלטה חכמה יותר מהילד שלנו. אולם, פעמים רבות דווקא הילדים הם שמבינים מה טוב בשבילם. ברגע שהילד בוחר לעצמו מסגרת, סימן שהיא נעימה ונוחה לו, ואם היא מתאימה לצרכים האופטיים, חשוב לדעת לשחרר ולאפשר לו לבחור.

רכישה תדירה

כמו בקניית נעליים לילד, עלינו להבין שמשקפיים אינם רכישה חד פעמית, ובגילים צעירים יהיה צורך לחדש אותם כל זמן מה. צורך זה נובע מהשינויים הרבים במספר, הסיכוי הגבוה לשבירת המשקפיים והשינוי התדיר באופנות.

ומה אם הילד לא רוצה להרכיב משקפיים?

בשלב בחיים שבו מייחסים חשיבות רבה ביותר למה שלחברים בכיתה או בגן יש להגיד, ילדים רבים יתביישו להרכיב משקפיים ולהתהלך איתם ליד חבריהם. במקרה כזה כדאי קודם כל לשתף את הגוף החינוכי ולנסות למצוא פתרונות יחד. כשהסביבה מביעה תמיכה במהלך, הילד משנה את צורת החשיבה על הפעולה שנתפסה אצלו פעם כבלתי נסבלת. לכן חשוב להעצים את הילד ממקום חיובי, לא להילחם בו או להפציר בו שירכיב את המשקפיים כי "ככה אמרתי".

לאט לאט הילד יבין כמה טוב המשקפיים עושים לו. כשהוא יבין כמה גדולה התרומה שלהם לחייו, לא תצטרכו עוד לדבר ולהסביר. הזמן והניסיון עושים את העבודה, אז חשוב לא להלחיץ, אלא להתמקד ביתרונות של המשקפיים ולהמתין שהילד יתרצה.

עם זאת, לפעמים הילד לא ירגיש את השיפור בראייה מיד. זאת מכיוון שבעיות ראייה שונות דורשות תקופת הסתגלות מסוימת. לכן, אם ברגעים הראשונים הילד לא רואה טוב ורוצה להוריד את המשקפיים, דווקא חשוב להתעקש ולהסביר לו את הצורך בהם. עם תמיכה נכונה וסבלנות, הוא יבין לבסוף את הערך שלהם ויתרגל.

טיפים לבחירת משקפיים לילדים

■ לפעוטות עד גיל 3 מומלצת מסגרת קלה ככל האפשר עם גשר אורתופדי להפחתת הלחץ באזור האף, או מסגרת הכוללת אוזניות סיליקון גמישות המתלבשות על האוזניים ומונעות נפילה או תזוזת המשקפיים בעת פעילות גופנית.

■ חשוב שגודל המסגרת יכסה את כל מסגרת העין (מעל הגבה), כדי למנוע אפשרות להביט מעליה או מתחתיה.

■ משקפיים עם מוטות גמישים נוחים יותר לילדים ומאפשרים התאמה לשינויים עם הזמן.

■ חשוב להצטייד בזוג משקפיים רזרבי.

■ שתפו את הילד בבחירת הדגם, והיו קשובים לדגם המועדף עליו ובעיקר הנוח לו ומותאם לפניו.

כמה זה עולה לנו?

מסגרת משקפי ראייה לילדים – מסגרות במידות ועיצובים המותאמים לילדים, לרוב עשויים פלסטיק – 150-400  שקל

מחיר לזוג משקפיים לילדים, כולל בדיקת התאמה, עדשות פשוטות ללא צילינדר עד מספר 3- ומסגרת בסיסית –  800-300  שקל

איך אפשר להוזיל את הקנייה?

סבסוד מטעם קופות החולים

למרות שליקוי ראייה הוא אולי הליקוי הנפוץ ביותר באוכלוסיה, אין כיסוי בסל הבסיסי – לא למשקפיים ולא לעדשות מגע, לא לילדים ולא למבוגרים.

אולם, מאחר שרוב הישראלים (כ-80%) כבר הבינו מזמן שסל הבריאות הבסיסי אינו מספיק, הם מחזיקים בביטוח משלים כלשהו. לכן כדאי לכם לבדוק מה מגיע לכם – בהתאם לביטוח המשלים שלכם. עם זאת, חשוב לשים לב – לעתים למרות ההנחה, משתלם יותר לרכוש את המשקפיים בחנויות פרטיות ורגילות שאין להם הסדרים עם קופות החולים. זאת משום שקורה שחנויות הסדר מנצלות לרעה את הלקוחות שמזרימות הקופות, ומציעות את העדשות בזול ואת המסגרת ביוקר.

מה מציעות הקופות השונות:

כללית – סבסוד עד 600 שקל לרכישה אחת בשנה

מכבי – מגן זהב / שלי – סבסוד עד 600 שקל לרכישה אחת בשנה

מאוחדת – סבסוד של 630 שקל (השתתפות עצמית 10%) לרכישה אחת בשנה

לאומית – משקפיים לילדים ונוער עד גיל 18 ניתנים בהשתתפות עצמית של 21 שקל, ללא תקופת המתנה.

בכל מקרה, כדאי להביא בחשבון שמשקפיים לילדים הזקוקים לעדשות דקות (עקב קוצר ראייה גבוה) או עדשות מיוחדות אחרות (צילינדר גבוה) עשויים לחרוג מהתקרה שקבעה הקופה. עוד ראוי לזכור כי לא חייבים ללכת על כל החבילה: כלומר ניתן לרכוש מסגרת בנפרד ולממש את הזכאות דרך הקופה על עדשות בלבד.

חברות במועדון צרכנות

כידוע, מועדוני צרכנות מספקים היום הנחות כמעט בכל תחום – החל מאופנה, דרך תיירות ועד בריאות. עם זאת, לא כולם מודעים לשיתופי הפעולה שיש לחלק ממועדוני הצרכנות עם רשתות האופטיקה.

קנייה בחנות פרטית ולא ברשת

לעתים קרובות, דווקא קנייה בחנויות הפרטיות מתגלה כמשתלמת יותר. זאת, משום שהרשתות הגדולות משקיעות הון בקמפיינים ובתחרות ביניהן, בעוד שבחנות קטנה ההוצאות האלה נחסכות מהבעלים. בנוסף, חנויות פרטיות מציעות לעתים קרובות את בדיקת העיניים חינם. בחנויות קטנות אפשר גם לעתים להתמקח.

רכישה אונליין והפרדת המסגרת מהעדשות

הישראלים אמנם עברו את החסם הפסיכולוגי של קניות ברשת בתחום האופנה, וגם תחום תוספי התזונה משגשג בהזמנות אונליין – אך בתחום האופטיקה מדובר עדיין במיעוט יחסי. עם זאת, לאט לאט הדבר תופס תאוצה.

מאחר שהמסגרת היא לא פעם מרכיב לא פחות יקר מהעדשות עצמן – אפשר להזמין מחו”ל מסגרת בנפרד ובזול, וללכת עם המסגרת להתאמת עדשות כאן בארץ. מסגרות מכל הסוגים והמינים אפשר כמובן למצוא באתרי הסחר הגדולים, כמו amazon ו-eBay.

 רואים שש שש: מה צריך לדעת לפני שקונים משקפיים וכמה זה עולה?

 איך לקנות משקפי ראייה בלי טעויות