מדריכי צרכנות    

רואים שש שש: מה צריך לדעת לפני שקונים משקפיים וכמה זה עולה?

מעודכן ל-06/2019

מרגישים שהראייה שלכם כבר לא מה שהייתה פעם? אתם כנראה זקוקים לזוג משקפיים חדשים מהן האפשרויות שקיימות היום, איך תדעו אם העדשות איכותיות ובכמה כסף זה יסתכם? התשובות במדריך שלפניכם

ארבעה מכל חמישה ישראלים מרכיבים משקפי ראייה. בשנים האחרונות הפכו משקפי הראייה מאביזר מביך לפריט טרנדי ואופנתי. השוק מוצף בדגמים רבים במגוון רחב מאוד של מחירים, וכמו כן ניתן להזמין משקפי ראייה באתרים מחו"ל במחירים מגוחכים ממש.

משקפי ראייה הם אביזר חשוב מאוד שתפקידו תיקון ראייה. לא מדובר בתכשיט או במותרות. אנשים שסובלים מקוצר ראייה לא יכולים לנהוג, לצפות בטלוויזיה או לזהות פרצופים ברחוב – בלי הפריט החשוב הזה.

אז למה צריך לשים לב כשבאים לקנות משקפיים? הדבר החשוב ביותר הוא העדשות. לא משנה כמה המסגרת של המשקפיים יפה ואופנתית, אם העדשות לא איכותיות או לא מותאמות היטב, לא נוכל ליהנות מהשימוש במשקפיים ולהפיק מהם תועלת. העדשות הן שקופות והרבה פעמים אנשים שוכחים שיש בהן טכנולוגיה, בדיוק כמו בטלוויזיה או במחשב. ככל שהטכנולוגיה שבהן מתקדמת יותר, כך גם האיכות הראייה שהן מאפשרות גבוהה יותר.

האלמנט השני הוא המסגרת. בסעיף זה רבים טועים ובוחרים לפי טרנד או מראה בלבד ומזניחים את עניין הנוחות. חשוב מאוד שהמסגרת תהיה נוחה ושהאופנה לא תבוא על חשבון הנוחות. המשקפיים מלווים אותנו שעות ארוכות ובעצם כמעט בכל זמן הערות שלנו – אדם ממוצע מרכיב משקפיים כ-16 שעות ביממה. לכן חשוב מאוד שהן "ישבו" בצורה נוחה ומותאמת. כמובן, חשוב גם שהמסגרת תהלום את מבנה פנינו ואת גוון העור והשיער – ולכן ההתאמה היא אינדיווידואלית.

מה חשוב לדעת – טיפים לרכישה חכמה:

כשאנו עומדים להיפרד מהזוג הקודם שלנו ולהתחדש במשקפי ראייה אחרים, רצוי שנתחשב במספר פרמטרים.

הביאו אתכם את המשקפיים הישנים: כשאתם ניגשים לבדיקה אצל האופטומטריסט, הביאו את המשקפיים הישנים, גם אם הם שבורים, עקומים או לא מעודכנים. בבדיקה שעורך לכם האופטומטריסט הוא זקוק למידע קודם, על מנת שיוכל להשוות. יש מטופלים שחפצים בכך שהאופטומטריסט יהיה "אובייקטיבי" ויערוך להם את הבדיקה מחדש, אולם ישנן תקלות שעלולות לקרות כאשר לא יודעים מה היה המרשם הקודם.

כמו כן, יש לתת לאופטומטריסט את כל המידע הרפואי הרלוונטי: האם אתם נוטלים תרופות שמשפיעות על העיניים (כמו תרופות הגורמות ליובש בריריות), האם ביקרתם בעבר אצל רופא העיניים ומה היו הסיבות לכך. בנוסף, ספקו לאופטומטריסט אינפורמציה חיונית אחרת: מהם הצרכים המדויקים שלכם, מתי ולאיזה צורך תשתמשו במשקפיים ועוד.

הבדיקה אינה מבחן בקריאה: הורים המלווים את ילדיהם לבדיקת ראייה, נלחצים לעיתים כשהילד קורא לא נכון את המספרים. חשוב לזכור שזה לא מבחן ואין צורך לתקן את הטעויות שלו. לאופטומטריסטים יש כלים רבים כדי לדעת אם לילד יש בעיית ראייה ומהי בדיוק – הם מתרשמים מקצב הקריאה ומפרמטרים נוספים, וגם הטעויות שהילדים עושים מסייעות להם לאתר את הבעיה.

מה הכי מתאים לי? אם אתם תוהים מה המשקפיים המתאימים ביותר עבורכם, למשל אם כדאי לרכוש משקפי מולטיפוקל או כמה זוגות נפרדים, אופטומטריסט מיומן הוא הכתובת הנכונה והוא זה שיכול להמליץ לכם מה יתאים לכם. אם בעבר היו לכם משקפי מולטיפוקל למרחק ולקריאה ולא הסתגלתם אליהם, תוכלו לנסות משקפי מולטיפוקל מהדור החדש, או משקפי אופיס (משקפי קריאה חכמים) כי ההצלחה שלהם בקרב משתמשים גבוהה מאוד, הם מותאמים לאורח החיים של הלקוח, ובדרך כלל הם מגיעים עם אחריות של חצי שנה.

אופטומטריסט או רופא עיניים? כאשר אתם מעוניינים לרכוש משקפיים או שאתם מרגישים קושי בראייה, פנו לאופטומטריסט. אם חציתם את גיל 40 כדאי לגשת לרופא העיניים אחת לשנתיים, על מנת לבדוק לחץ תוך עיני ואת שדה הראייה. הבדיקה אצל רופא העיניים משמשת כרפואה מונעת של מחלות עיניים ששכיחות בגיל מבוגר, אך עשויות להתגלות כבר בגילים צעירים יותר. אנשים הסובלים מסוכרת או לחץ דם חייבים להקפיד להיבדק אצל רופא עיניים באופן שגרתי ותכוף.

רוצים לצאת מהמסגרת? אם אתם שוקלים להתחיל להשתמש בעדשות, היוועצו באופטומטריסט ובקשו ממנו זוג עדשות לניסוי (לעיתים כרוך במחיר התאמה או בדיקה). אנשים רבים אינם מודעים ליתרונות של העדשות כמוצר משלים או מחליף למשקפיים.

אל תחכו: לעיתים אנשים מתחילים לחוש בקושי בראייה מקרוב, בעיקר בקריאה, אך מתכחשים לקושי ולהתבגרות ומעדיפים להרחיק את חומר הקריאה, משום שבראייה מרחוק אין צורך במאמץ מיוחד של העיניים. רק כאשר מגיע הרגע בו הידיים הופכות קצרות מדי, והם אינם יכולים להרחיק יותר את חומר הקריאה, מרביתם ניגשים להיבדק אצל האופטומטריסט. אם תיגשו להיבדק ותקבלו מרשם למשקפיים, תוכלו להקל על התפקוד היומיומי שלכם.

דרושה סבלנות: למשקפיים חדשים צריך לעיתים להתרגל. כל שינוי במרשם, בעובי המסגרת או בקימור העדשה ידרוש תקופת הסתגלות, ולכן עליכם להיות סבלניים. עם זאת, חשוב להיות קשובים לתחושתכם, ואם לאחר תקופת הסתגלות מסוימת עדיין תרגישו באי נוחות, גשו לאופטומטריסט להיבדק, את רוב הבעיות ניתן לפתור על ידי כוונון הולם של המשקפיים והתאמה למבנה הפנים.

מדד האינדקס: מה זה אינדקס והאם כדאי לבחור בגבוה או בנמוך?

האינדקס (עובי העדשה) ישפיע על האסתטיקה בשני מישורים:

  • כשיסתכלו על העיניים שלכם דרך העדשות הן ייראו בגודל טבעי ולא מוגדלות (זוכרים משקפי “תחתיות ערק”?)
  • כשיסתכלו על המשקפיים מהצד העדשה תבלוט פחות, כי תוסתר באמצעות המסגרת.

מסגרות מסוימות – כמו מסגרות “חצי” ו”ברגים” – מחייבות עדשות עם אינדקס גבוה. במסגרות כאלה אין מסגרת מלאה סביב העדשות, ולכן חורצים מסביב לכל העדשה חריץ, שבו ממקמים חוט ניילון (לא שמתם לב? בדקו במסגרת שלכם!). בנוסף לכך, עדשה עבה (עם אינדקס נמוך) עלולה להישבר בתהליך (מעבר לכך שעובי הצדדים שלה ממש בולט, ראו סעיף למעלה).

כמו כן, האינדקס משפיע על משקל העדשות ומכאן על משקל המשקפיים. הדבר יתבטא בנוחות הרכבת המשקפיים אחרי שעות, סימנים אדומים של לחץ על האף, ואף כאבי ראש ועייפות.

כמה זה עולה?

משקפיים – מחירון אופטיקאים

בדיקת ראייה להתאמת משקפיים – 250-370 שקל

בדיקת ראייה עבור רישיון נהיגה – 25-50 שקל

מחירי מסגרות משקפיים    

מסגרת רגילה – 200-550 שקל

מסגרת ממותגת – 550-1700 שקל

מסגרת מותג יוקרתי – 1,600-3,350 שקל

משקפי עבודה – 1,500-3,400 שקל

משקפיים עבור ילדים (כולל עדשות) – 350-650 שקל

עדשות מפלסטיק למשקפיים – ( אינדקס 1.49) – 100-200 שקל

עדשות מפלסטיק למשקפיים – (אינדקס 1.57) – 220-380 שקל

עדשות מפלסטיק למשקפיים – (אינדקס 1.6) – 400-700 שקל

עדשות עבור משקפי שמש אופטיות – (אינדקס 1.6) 550-900 שקל

עדשות מפלסטיק למשקפיים – (אינדקס 167) – 800-1,000 שקל

עדשות מפלסטיק למשקפיים – (אינדקס 1.74) – 1,000-2,000 שקל

עדשות מפלסטיק (מתכהות באור) – 800-1,300 שקל

עלות עדשות למשקפיים – מולטיפוקל    

עדשות מולטיפוקל עם ליטוש קדמי – 1,000-1,500 שקל

עדשות מולטיפוקל עם ליטוש אחורי – 1,000-5,500 שקל

עדשות מולטיפוקל בהתאמה אישית – 4,200-6,700 שקל

עדשות משרדיות (משקפי מחשב) – 700-1,700 שקל

עדשות מולטיפוקל עם ליטוש דיגיטלי (אינדקס 1.6) – 2,000-4,500 שקל

עדשות מולטיפוקל עם ליטוש דיגיטלי (אינדקס 1.67) – 2,500-5,000 שקל

עדשות מולטיפוקל עם ליטוש דיגיטלי (אינדקס 174) – 3,000-6,000 שקל

איך לקנות משקפי ראייה בלי טעויות

מהן הזכויות וההטבות לעיוורים