חדשות    

הישראלים מסתערים על רשתות השיווק, קונים שימורים וניירות טואלט

עלייה של מאות אחוזים במכירות ברשתות השיווק. החרדה מהקורונה, מבידוד ומאפוקליפסה  מגבירה את היקף הקניות וישראלים מסתערים על המדפים מחשש לחוסר במוצרי מזון.  ההתנפלות קורית בעיקר בסופי השבוע, מה שמוביל למדפים ריקים. גידול חריג נרשם במכירת שימורים, שלא זוכר מאז ימי מלחמת המפרץ. החשש הוא למדפים ריקים בקרוב.
ברשתות המזון דווחו גם על עלייה במכירת מוצרים כמו קטניות, פסטה, שמן, מים מינרליים, נייר טואלט ומגבונים. היצרניות דיווחו ברובן על היערכות במלאי כדי להימנע ממחסור. משרד הכלכלה אף הוציא הודעת הרגעה שלא צפוי מחסור במזון.
עם זאת ולמרות דברי משרד הכלכלה, הקושי הוא  במוצרי יבוא. יש סחורות שתקועות בארץ והיבואנים מחכים לשחרר אותן לשוק ויש גם עיכובים במשלוחים מחו"ל והסחורה תקועה בדרך. יש חשש מעצירת ייצור של חלק מהמוצרים מאיטליה. חשש קים גם בנוגע לצמצום הטיסות לחו"ל. עוד  צפוי מחסור במוצרים כשרים לפסח כי יותר אנשים נשארים בארץ. בנוסף, רבנים לא נוסעים לחו"ל לעשות הכשרים וייתכן מחסור של גבינה בשבועות.  עם זאת ברוב הענף אומרים כי לא יהיה חוסר במזון כל עוד מערך הייצור בארץ עובד.  החשש הוא מעובד אחד חולה או חשוד בקורונה שישבית פס ייצור שלם.
 שר הכלכלה הוציא בסוף השבוע הודעה מרגיעה שלפיה אין כל מחסור במוצרי מזון וגם לא צפוי מחסור כזה. "הייצור נמשך כסדרו וכך גם האספקה לכל החנויות ברחבי הארץ", אמר. "אין הצדקה להצטייד במזון מסוג כלשהו ואין כל הגבלות על התנועה הימית לארץ. בישראל יש מלאי של דלק ומזון המספיקים למספר חודשים מראש".
בתוך כך נודע כי משרד החקלאות יגיש למועצה לביטחון לאומי תוכנית היערכות לאספקת מזון טרי בהתאם למספר תרחישים של התפתחות משבר הקורונה. מדובר בבדיקה מורכבת משום שלא מדובר רק בפירות וירקות, מוצרי חלב וביצים. התוצרת החקלאית תלויה גם בחומרי גלם מיובאים, ובראשם יבוא גרעינים כמזון לפרות. רוב החיטה המשמשת לייצור לחם מיובאת מחו"ל (אם כי המדינה מחזיקה דרך קבע במלאי חירום של חיטה). גם ביצים, בעיקר לפני חגים, מיובאות בכמויות גדולות מחו"ל. משרד החקלאות ימליץ שאם יהיה צורך, המדינה תיתן ערבויות ליבואנים כדי להבטיח כדאיות כלכלית של היבוא ותסייע גם כספית בגיוס עובדים לחקלאות.
על רקע בהלת המזון, גורמים קמעונאים ואחרים פנו למשרד החקלאות בדרישה לעצור כעת יצוא לחו"ל של תוצרת חקלאית ישראלית מחשש למחסור שעלול להיווצר בגלל המשבר וגם לאור העובדה שלקראת חג הפסח הביקושים עולים. מסתמן כי במשרד החלקאות מתנגדים כדי שלא ייוצר נתק מוחלט עם הספקים מחו"ל.